Lider FSLI: Programele scolare trebuie regandite. Vom intocmi un material pe care il vom trimite ministerului
Programele scolare trebuie regandite "din temelii", chiar daca in Romania se intampla "pe dos" si se lucreaza mai intai la schimbarea manualelor scolare, a declarat, joi, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din invatamant (FSLI), Simion Hancescu.
Liderul sindical a spus, la dezbaterea cu tema "Dezvoltarea competentelor cheie in scolile din Romania. Provocari si oportunitati pentru actualele politici educationale", ca programele scolare trebuie regandite.
El a explicat ca Romania a inceput sa lucreze "pe dos", in sensul ca a inceput cu schimbarea manualelor, programele scolare fiind lasate la urma.
"Agentii economici se plang ca forta de munca e prost calificata si nu au de unde angaja. Cei mai multi calificati lucreaza in alte tari. Integrarea in campul muncii presupune practica si mai putina teorie. Aici avem o problema. Schimbarea programelor nu e o procedura simpla, trebuie facuta de practicieni, cu oameni de la catedra, care ar trebui scosi din productie o vreme. Schimbarea programei a fost pusa in vizor de foarte multa vreme de FSLI, sper ca in urma acestei dezbateri sa se intample ceva pozitiv. Vom intocmi un material pe care il vom trimite ministerului", a spus Hancescu.
Presedintele FSLI a explicat ca Romania este prinsa intr-un "malaxor al schimbarilor" din toate domeniile, pentru ca zilnic apar lucruri noi in ce priveste piata muncii si ca, din pacate, aceasta are de suferit din cauza fortei de munca.
"Intre ceea ce scoate scoala si realitatile din piata este o neconcordanta, in sensul ca programele scolare, cele care conduc la dobandirea acelor competente, nu mai sunt in consonanta cu realitatile din economie. Asa cum sunt programele acum, se pune foarte mult accent pe partea teoretica, iar un agent economic, daca are nevoie sa angajeze un om, e mai putin interesat de cata teorie stie. (...) Trebuie regandit din temelii acest mecanism complex care inseamna programe scolare si sistemul de evaluare. La noi se tot vorbeste de manuale, dar nu se pleaca din jos in sus, de la temelie. Cand faci o casa, pleci de la temelie, nu de la acoperis. Or temelia este programa scolara, apoi planul cadru, sistemul de evaluare. Manualul este un intrument de lucru, programa este esentiala", a mai spus liderul sindical.
Inspectorul scolar general de la Inspectoratului scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), Constantin Traistaru, a declarat, cu acelasi prilej, ca nu exista analize in baza carora sa se creioneze directii pe termen mediu si lung, ceea ce inseamna, in opinia lui, ca nu exista interes pentru ca o structura creata sa aiba un program bine definit.
"Mi-am propus ca ISMB sa-si urmeze un plan propriu. Evaluarea trebuie regandita in perspectiva evaluarii europene, de a promova un program de antrenare a copiilor, si voi propune acest lucru ministrului, cu un deadline anul viitor. Programele scolare realizate in conformitate cu ariile curriculare trebuie realizate. Formarea continua a profesorilor este foarte necesara pentru a face fata cerintelor UE. Trebuie sa lucram intr-un sistem integrat, nu fiecare de capul lui", a spus inspectorul scolar general.
Directorul Institutului de stiinte ale Educatiei, Ciprian Fartusnic, a afirmat ca trebuie stabilit un reper de la inceput, adica "sa stim ce fel de elevi ne dorim la finalul invatamantului obligatoriu".
El a vorbit despre cele opt domenii de competente realizate intr-un raport al CE, respectiv comunicarea in limba materna, comunicarea intr-o limba straina, competenta matematica si de baza in stiinte si tehnologie, competente digitale, competente sociale si civice, a invata sa inveti, spirit de initiativa si antreprenoriat, sensibilizare si exprimare culturala.
"In viata reala, trebuie sa pui la lucru toate aceste competente pentru a rezolva o problema, nu doar cunostintele de matematica. Nu trebuie sa predai o disciplina, ci sa educi printr-o disciplina, iar asta nu e usor de realizat. Un cadru didactic are nevoie de un sprinjin consistent. Competentele-cheie nu le sunt explicate in demersul didactic decat in proportie de 50 la suta", a spus directorul Institutului de stiinte ale Educatiei.