Expert în risipă, statul n-a fost în stare să cheltuie banii UE pentru marile autostrăzi. Câte miliarde de euro s-au pierdut

×
Codul embed a fost copiat

Din cauza unor proceduri greșite la achizițiile publice, bucăți din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii, menite să lege Moldova cu restul țării, au rămas fără finanțare din PNRR.  

La mijloc sunt 2,3 miliarde de euro, bani investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate într-un stadiu avansat de execuție. Pentru finalizarea integrală a autostrăzilor, ar trebui alocate fonduri suplimentare, din bugetul de stat.

Gândită să lege regiunea Moldovei de Muntenia, Autostrada A7 începe la Ploiești, merge la Pașcani, iar mai apoi la Siret, la granița cu Ucraina.

Împărțită în mai multe tronsoane, care leagă orașe mari din sud-estul țării, șoseaua de mare vitează a rămas fără finanțarea europeană pentru porțiunile dintre Ploiești și Focșani.

Sunt în jur de 150 de km de autostradă, dar deja se circulă pe mai bine 60%. Ultimele două loturi rămase în lucru de la Mizil la Buzău ar urma să fie gata în următoarele luni.

Citește și
Pod
Cum arată podul de 1,3 kilometri deschis pe A7. Este al doilea cel mai lung din România

Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Noi din loturile care ies din zona de finanțare PNRR, aproape 70 la sută banii sunt deja consumați și rămân consumați de România prin PNRR, sunt loturile Buzău-Focșani, care sunt într-un grad de execuție 100 la sută. Noi am absorbit aproape spre 70% finanțare, deci s-a scos din PNRR doar diferența de 30 și ceva la sută, rest de executat și finanțat care va fi mutat pe alte programre europene în strânsă legătură cu Uniunea Europeană”.

Încălcarea legislației europene a dus la această situație

Din întreaga autostradă, Comisia Europeană mai acordă bani pentru loturile cuprinse între Focșani și Pașcani, unde pe anumite porțiuni constructorul a ajuns la 30 la sută.

Activiștii spun că s-a ajuns în această situație pentru că autoritățile române nu ar fi respectat legislația europeană în materie de achiziții publice.

Asociația Pro Infrastructură: ”În PNRR au 420 de km. Din totalul de 420 de km au rămas în PNRR 190, iar restul au fost scoși. Vestea proastă este că pentru acești km statul trebuie să facă rost de bani. O parte din acești kilometri nu prea mai au nevoie bani. O bună parte din loturile scoase din PNRR sunt spre final”.

În pericol rămân și 55 de km din Autostrada A 8, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii, care ar urma să conecteze regiunea Moldova cu Transilvania. Pe două secțiuni constructorul abia este la un stadiu de 10 la sută.

Speranțele rămân tot în fondurile europene

Fără bani europeni au rămas și 39 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Nădășelu și Poarta Sălajului. Bani a pierdut și proiectul de modernizare a căii ferate dintre Arad, Timișoara și Caransebeș.

Pentru a continua lucrările pe aceste șantiere, statul, prin Ministerul Transporturilor, ar trebui să aloce mai mulți bani de la buget- însă e greu de crezut, având în vedere situație economică a țării.

Speranțe rămân tot în fondurile europene, astfel încât toate aceste lucrări să fie incluse în alte proiecte europene. În acest fel, finanțarea ar fi mai ușor de suportat, iar constructorii mobilizați să facă treabă.

O vestă bună vine însă pentru șoferii din centrul țării: în următoarele săptămâni autoritățile ar trebui să dea în trafic ultima bucată a drumului expres Craiova-Pitești, astfel încât să se circule în regim de autostradă de la Craiova la Constanța. 

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Citește și...
Singurele tronsoane din România care au rămas în PNRR, cu finanţare 100% asigurată din fonduri europene
Singurele tronsoane din România care au rămas în PNRR, cu finanţare 100% asigurată din fonduri europene

Tronsoanele Focşani – Paşcani din A7, tunelurile de la Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva şi câteva proiecte din infrastructura feroviară sunt singurele care au rămas în PNRR.

Cum arată podul de 1,3 kilometri deschis pe A7. Este al doilea cel mai lung din România
Cum arată podul de 1,3 kilometri deschis pe A7. Este al doilea cel mai lung din România

Al doilea cel mai lung pod rutier din România a fost deschis vineri, pe Autostrada A7. Traversează râul Buzău și va ajuta la fluidizarea traficului spre Moldova. Lucrarea a fost începută în decembrie 2022 și a avut mai multe întârzieri.  

Primii 5 kilometri din drumul expres Cluj, inaugurați după lungi întârzieri. Ce promit în schimb autoritățile până în 2027
Primii 5 kilometri din drumul expres Cluj, inaugurați după lungi întârzieri. Ce promit în schimb autoritățile până în 2027

Putem circula pe aproape 130 de kilometri de drumuri expres în toată țara. Joi, după lungi întârzieri, s-au inaugurat primii 5 kilometri din șoseaua de mare viteză care leagă Autostrada Transilvania de Drumul Național 1, în județul Cluj.  

Când vom putea circula prin primul tunel de autostradă din România. Ar putea fi gata înainte de termin
Când vom putea circula prin primul tunel de autostradă din România. Ar putea fi gata înainte de termin

Lucrările avansează pe șantierul Autostrăzii Sibiu–Pitești, iar în acest an se va lucra simultan la mai multe tuneluri prin Munții Carpați.  

Se construiește un nou tronson de autostradă în România. Când ar trebui să fie gata lucrările
Se construiește un nou tronson de autostradă în România. Când ar trebui să fie gata lucrările

Porr Construct este desemnat câştigătorul contractului pentru construcţia lotului 2 (Jebel - Moraviţa) al Autostrăzii Timişoara - Moraviţa (A9), a anunțat directorul CNAIR.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.