Două plante exotice au început să fie tot mai cultivate în România. Doi juriști s-au apucat de agricultură și au succes
Culturile de nișă câștigă teren în România. Vorbim despre plante exotice, care s-au acomodat pe meleagurile noastre și creează oportunități de afaceri pentru mulți români.
Printre cele mai populare plante se numără aronia și goji, cunoscute pentru substanțele nutritive.
În Transilvania a început sezonul de aronia - un arbust originar din America de Nord, cu fructe amare. Cum nu este o plantă sensibilă, mulți se aventurează să o cultive.
Printre ei, și această familie din Voievodeni, județul Mureș.
Andrea Balint, producător: ”Am luat primele tufe de aronia 50 de tufe... iar din primăvară am făcut prima plantare, care este pe o suprafață de 36 de ari, care este cea mai veche dintre plantațiile pe care le avem.”
Cultivarea unui hectar ajunge la 7000 de euro, iar un kilogram costă 20 de lei. Fructul este bogat în antioxidanți, vitamine, ajută la imunitate și la sănătatea inimii.
Andrea Balint, producător: „Opțiunea de procesare este mult mai favorabilă și cerere este mult mai mare pentru ea, stocurile nu sunt foarte mari. Am avut clienți și din alte județe, forma prelucrată a ajuns și în străinătate.. ceea ce ne bucură.”
La Codlea, cultura de goji înființată în urmă cu patru ani de doi juriști care s-au reprofilat în agricultură este un adevărat succes.
Eduard Catargi, proprietar plantație de goji: „Ne așteptăm la peste o tonă jumătate. Am putea să spunem că anul ăsta este un record comparativ cu anii trecuți. Este foarte bogat în vitamina C, foarte bogat în antioxidanți, în vitamina E.”
Goji este un fruct de pădure dulce-acrișor, originar din Tibet, însă pe această plantație crește primul soi românesc, numit Kronstadt.
Eduard Catargi, proprietar plantație de goji: "Nu aveai de unde să îl cumperi proaspăt decât fructul adus din import, cel bine cunoscut, deshidratat și pe care îl găsim în supermarketuri, dar noi ne-am dorit să aducem pe mesele românilor fructul românesc".
Anul trecut, tinerii au creat un brand pentru produse cosmetice exclusiv pe bază de goji. Deocamdată este vorba de două creme de corp și un ser de față, însă afacerea se extinde.
Prețul unui astfel de produs ajunge la aproape 150 de lei.
Cristina Anghel, co-fondator firmă de produse cosmetice: "Suntem foarte atenți la calitate, mai ales că avem un ingredient nou și unic pe piață. Momentan avem două francize, una în Anglia și una în America, care se va lansa foarte curând".
Potrivit Ministerului Agriculturii, suprafața culturiilor de goji, aronia și cătină din România a crescut în ultimul an cu aproape 100 de hectare.
Cea mai mare creștere a fost înregistrată de aronia.