Condamnati la izolare. Cum a ajuns transportul in comun un calvar pentru cei peste 150.000 de romani cu handicap locomotor
Drama lor tine atat de lipsa unor mijloace tehnice care ar putea sa le faca viata mai usoara, cat si de lipsa de omenie a soferilor si vatmanilor.
In Bucuresti, mai putin de jumatate dintre troleibuze, tramvaie si autobuze le permit sa urce pasagerilor in scaun cu rotile.
Gemenii Marco si Bruno, ambii cu tetrapareza spastica, pot urca in mijloacele de transport in comun care circula aproape de casa numai purtati pe brate.
Din 305 tramvaie, cate sunt in Bucuresti, doar 60 sunt dotate cu rampe.
DISCUTIE CALATOR - VATMAN:
-Rampa aveti?
-Ce?
-Rampa pentru handicap.
-Nu stiu, intrebati!
-Pe cine sa intreb? Si ce faceti, inchideti si plecati? Sincer, asta faceti?
-Da!
Scena se repeta cu alti doi vatmani. Conducatorul tranteste usile si pleaca. Nici la troleu nu apar mai multe sanse. In Bucuresti doar jumatate dintre ele au fost modernizate cu rampe.
Surprize sunt si la taxi.
Inca din 2007 exista o lege care obliga toate companiile de taxi sa aiba cel putin o masina care poate prelua pasagerii cu handicap locomotor. Poate vreti sa stiti cate dintre cele 16.000 de taxi-uri din Bucuresti au astfel de sisteme. Nici macar unul. Un posibil raspuns este ca pana acum nu s-au dat sanctiuni.
Remus Nedelcu, presedinte Asociatia Transportatorilor de Taxi:
"Nu avem astfel de masini. Nu ne permitem in momentul de fata. Li se spune ca nu avem si ca, daca doreste, soferul poate ajuta la imbarcarea si debarcarea persoanei cu handicap".
Multe familii nu isi permit efortul financiar si nervos al unei calatorii prin oras, desi cei tintuiti in carut cu rotile, ca Petrisor, ar merita, la fel ca oricine altcineva, sa cunoasca lumea.
Acum 14 ani a inceput adaptarea statiilor de metrou la nevoile celor peste 40.000 de bucuresteni care nu pot merge pe picioarele lor. Dupa o investitie de aproape 50 de milioane de euro, tot aveam 9 statii unde acesti oameni nu pot cobori in subteran. Iar acolo unde sunt lifturi, ele sunt folosite mai ales de calatorii obositi.
In prezent, in Capitala, doar autobuzele au toate rampe. 80% dintre tramvaie si 50% dintre trolee NU au astfel de amenajari.