Biletele de tren se vor scumpi cu pana la 10%, de la 1 septembrie. Lista noilor preturi
Preturile biletelor de tren vor creste diferentiat de la 1 septembrie, cu pana la 10%, masura tinand cont de evolutia inflatiei si majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Calatori, cu combustibili, energie sau piese.
Pentru rutele scurte (parcurse de trenurile Regio), cresterea va fi operata prin rotunjirea tarifului la 50 bani sau la leu, prin majorari cu valori cuprinse intre 10 bani si 50 bani, in vreme ce pentru rutele lungi, la trenurile InterRegio (IR) scumpirea va fi de pana la 10%.
In cazul trenurilor Regio, la clasa a II-a, pretul unui bilet pe ruta Bucuresti - Ploiesti (60 km), Timisoara - Arad (57 km) si Satu Mare - Baia Mare (60 km) va creste de la 7,3 lei la 7,5 lei, in vreme ce pe traseele Galati - Braila (31 km) sau Bacau - Roman (44 km), tarifele vor urca de la 5,2 la 5,5 lei, respectiv de la 6,8 lei la 7 lei.
La trenurile InterRegio, pretul platit pentru un bilet la clasa a II-a va fi majorat pe rutele Bucuresti – Brasov (166 km) si Bucuresti - Constanta (225 km) de la 47 lei la 50,5 lei, respectiv de la 58,2 lei la 62 lei.
Pentru un drum de la Bucuresti la Craiova (209 km), tariful va urca de la 58,2 lei la 62 lei, iar in cazul unei calatorii Bucuresti - Iasi (405 km), un bilet va costa 94,5 lei, de la 85,7 lei in prezent, potrivit informatiilor furnizate agentiei MEDIAFAX de CFR Calatori.
De la Bucuresti la Cluj Napoca (497 km), pretul unui bilet la clasa a II-a intr-un tren InterRegio va creste de la 85,7 lei la 94,5 lei, iar de la Bucuresti la Timisoara (533 km) un calator va plati 105 lei in aceleasi conditii, de la 95,1 lei in prezent.
Tot la clasa a II-a, tariful InterRegio pentru o calatorie de la Brasov la Sibiu (149 km) va urca de la 42,7 lei la 46 lei, iar un drum Iasi - Suceava (137 km) va costa 41 lei, fata de 38,1 lei in prezent.
Preturile in cazul trenurilor InterRegio mentionate anterior includ si tariful de rezervare loc (3,3 lei in prezent, respectiv 4 lei dupa majorare).
Facilitatile de calatorie acordate in prezent se vor aplica si dupa majorare, precizeaza compania.
Datele furnizate de CFR au la baza un proiect de ordin al Ministrului Transporturilor pentru cresterea tarifelor pentru tranportul feroviar public de calatori, publicat pe site-ul institutiei.
Proiectul, aflat in dezbatere publica pana luni, 19 august, ar urma sa fie semnat de catre premierul Victor Ponta, care ocupa si functia de ministru interimar al Transporturilor.
"La schimbarea mersului de tren 2011-2012, in decembrie 2011 la introducerea noilor ranguri de tren, tarifele la tren Regio (fostul tren personal) au fost mentinute, iar pentru trenurile IR a fost calculat un tarif mediu intre tariful de tren accelerat si cel de tren rapid, dupa o metodologie si principii aprobate de CA. (...) Ultima majorare de tarife din data de 14 august 2011 s-a reflectat in incasarile anului 2012 cu un procent de crestere de 6%", se arata in referatul de aprobare.
Autorii documentului noteaza ca inflatia din perioada august 2011- iunie 2013 a fost de 8,3%. "Tinta de majorare maxima este de 10%, exceptand tarifele pentru trenurile Regio care incepand cu zona de 400 km au fost apropiate de tarifele la IR.
Consideram ca pana la data majorarii indicele inflatiei pentru perioada august 2011- august 2013 va ajunge la aceasta valoare tinand cont de cresterea preturilor la materii prime, combustibili si energie", se spune in referat. In document se precizeaza ca la trenurile Regio peste zona de 500 km s-au adaugat sume fixe de 20 lei/zona km la clasa I si 12 lei/zona km la clasa a II-a, deoarece peste aceasta distanta nu exista trenuri directe, iar tarifele acestor zone sunt folosite la calcule pentru alte oferte si facilitati.
Totodata, noile tarife au fost rotunjite la 0,5 lei, in plus sau minus, matematic, pentru usurinta acordarii restului, iar la trenurile IR tariful de rezervare a tichetului creste de la 3,3 lei la 4 lei. Modificarile prevazute in proiectul de ordin vizeaza tarifele pentru trenurile Regio si IR, preturile pentru biletele Intercity (IC) nefiind reglementate, decizia in cazul celor din urma apartinand exclusiv companiei.