Omul care a luat viata ca pe-o joaca. Cum arata geniul unui copil ascuns intr-un barbat de 91 ani
Se misca greoi prin casa, dar spune despre sine ca are mintea brici: “Inca am creierul unui om de 45 de ani. Partea proasta e ca ideile nu mi le mai pot nota cu aceeasi rapiditate, cum o faceam acum 46 de ani.”
Peste 9 ani, Ralph H. Baer va implini o varsta rotunda. Un secol de viata in care le-a vazut si le-a facut pe toate. I-au placut la nebunie piesele mici, electronice, din care sa faca piese mai mari. A lucrat pe televizoare, iar meseria a invatat-o in armata, sub comanda generalului Eisenhower, pe cand facea ture de noapte la informatii. Da, un fel de PRISM, varianta alb-negru.
Intra pe SmartNation.ro, locul unde cele mai indraznete idei tech din Romania pot deveni realitate.
Putini il recunosc. Acum are riduri, parul alb, un nas mare si zambetul larg, iar cand el facea istorie, bunicii sau strabunicii incercau sa uite de marile razboaie ale omenirii. Si parca toata istoria asta pare foarte credibila cand ii vedem ramele maronii ale ochelarilor grosi, care astazi mai au valoare doar pentru un hipster in drum spre concertul trupei indie favorite. Iar el stie ca, azi, prin orice mall ar trece, unii pusti l-ar trimite la plimbare ca le strica mojo-ul, orice ar mai insemna si ala.
Altii, cu ambitii mult mai mari decat un gol in poarta lui Real Madrid sau un head-shot cu sniperul in Counter Strike, care poate si-ar dori sa invete sa programeze astfel de jocuri, ar avea destule de invatat de la el. Astfel de pusti sunt asteptati sa-si arate ideile, cu cat mai indraznete, cu atat mai bine, in campania Smart Nation. Cele mai bune proiecte vor fi premiate.
Fara sa aiba prea multe pareri de rau, ar pleca, dupa ce te-ar intreba: “Tu ai idee ce ai in mana?”. “Da, un game-pad”, iar raspunde un pustan care viseaza sa fie macar in mediul virtual un mic Messi, cu toate stangaciile sale cu tot. “Nu, lasa-mi sa-ti zic eu.”
AI 23 DE ANI SI VAMA ITI PARE O PIERDERE DE TIMP? CE LUCRURI TARI AI PUTEA FACE IN SCHIMB
E greu sa te pui cu un copil inteligent si ambitios la varsta de 23 de ani. Majoritatea dintre noi la acea varsta suntem la fel de agitati ca un motor de masina intr-o cursa ilegala de pe centura Capitalei. Daca pentru multi organizarea, disciplina, educatia si dorinta nebuna de a face ceea ce nimeni nu a mai facut pana acum s-ar opri in primul weekend liber cu cateva sute de lei pentru Vama, pentru cazul de fata, Ralph H. Baer, actualul batranel de 91 de ani, varsta de 23 de ani a fost inceputul unei povesti legendare.
Era 1946, iar pustiul Baer pe atunci avea voie de doi ani sa bea bere legal, ca "deh", americanii sunt mai stricti, si tocmai se intorsese din razboiul din Europa, unde scria documentele secrete pentru soldatii ce aveau sa ajunga pe plaja mortii din Normandia, in ceea ce toti recunoastem ca D-Day, isi incepuse studiile in Inginerie in Televiziune, la o universitate din Chicago infiintata de tatal televizorului mecanic. Dupa ani de studiu, Baer a ajuns sa lucreze pentru cateva firme de electronice, pana cand, in anul 1955, angajat la Loral Electronics Corporation, i s-a cerut sa inventeze “cel mai bun televizor din toate timpurile.” Gandindu-ne ca televizoarele la acea vreme erau la fel de intalnite precum Big Foot si Monstrul din Loch Ness la un loc, pentru Baer a fost o provocare reala. Intr-un dialog cu site-ul de tehnologie Ars Technica, Baer spune ca atunci a avut “revelatia”. Va construi “un joc video”. Dupa ce compania l-a anuntat ca ar fi o mutare mult prea riscanta, ideea a intrat pentru multi ani in hibernare, insa inginer electronistul nu a renuntat la ea.
4 PAGINI DE ISTORIE SCRISE INTR-O STATIE DE AUTOBUZ
Se intampla prin 1966, in New York, pe banca unei statii de autobuz. Si autobuzul tot intarzia. Baer, inginer sef pentru o companie de sisteme de aparare, numara minutele de intarziere si, de plictiseala, isi nota intr-un carnet cateva idei pentru un televizor nou. Atunci, din nimic aproape, o idee care de ani de zile astepta sa iasa iar la lumina, i-a aparut pe hartie. A scris patru pagini in acea statie de autobuz despre prima consola video integrata intr-un televizor. Consola se numea “Let’s Play” si continea jocuri de actiune, sportive, cu carti de joc si educative, care puteau fi rulate pe canalele 3 si 4 ale televizorului.
Pentru prima varianta a acestei console la care a lucrat in parteneriat cu un alt inginer, Bob Tremblay, a adus in fata un joc de urmarire, in care primul jucator trebuie sa il prinda pe al doilea pe ecran. Vizual vorbind, fiecare jucator avea o bila alba pe ecran, pe care si-o misca dupa bunul sau plac. Nu prea seamana cu GTA Vice City, nu? La acea vreme era insa ceva revolutionar.
Au obtinut o finantare de 2500 de dolari si au inceput sa lucreze la ceea ce ei numeau “The Brown Box”, datorita cutiei maronii, din lemn, a ecranului, cu jocuri precum Chase, Handball, Golf si Ping Pong integrate. Alaturi de aparat, cei doi au mai construit si un pistol de plastic pentru jocurile tip shooter. Nu semana cu un Desert Eagle, insa pentru spectacolul acelor momente, era ceva cu totul deosebit.
In 1971, Magnavox a fost de acord sa duca aceasta idee la productie de serie, astfel aparand pe piata The Oddysey, modelul 1TL200, adica prima consola video din istorie, intr-o varianta low-cost, din plastic, nu lemn, cu mai putine optiuni fata de proiectul prototip. Roulette si Simon Says, alte doua jocuri inventate de Ralph H. Baer au avut succes la fel de mare si au intrat la fel de rapid in istorie. In total, peste 330.000 de console si 80.000 de pistoale au fost vandute.
“Eu nu ma simt neglijat astazi. Mai ales cand ma gandesc ca in 2006, presedintele Obama mi-a pus in jurul gatului Medalia Nationala pentru Tehnologie, intr-o ceremonie la Casa Alba, si am fost trecut in Hall Of Fame-ul inventatorilor din America.” - Ralph H. Baer.
“SINGURII CARE CRITICA JOCURILE VIDEO PENTRU VIOLENTA SUNT CEI CARE NU S-AU JUCAT NICIODATA”
De la aparitia primei console video si pana astazi lucrurile s-au schimbat enorm. De la doua puncte care se urmaresc pe ecran la inceputul “timpurilor”, astazi avem parte de toata gama de jocuri posibile. Putem construi case si orase, putem sa-l vanam pe Osama bin Laden, putem da spargeri virtuale intr-un oras conceput exclusiv pe calculator, putem juca la Liverpool sau putem sa-l invingem pe Novak Djokovic pe iarba de la Wimbledon.
Dezvoltarea tot mai mare a jocurilor video a adus si intrebarea, odata cu evenimentele nefericite si violente printre elevii americani, daca aceste jocuri influenteaza cumva vietile jucatorilor.
“Majoritatea celor care acum se joaca au si 35 de ani si sunt chiar si mai batrani de atat. Cei care critica aceste jocuri sunt cei care nu s-au jucat niciodata. Industria jocurilor video este o forma de arta. Ea se va dezvolta, iar jocurile vor aparea, precum si filmele de la Hollywood, intr-o gama foarte variata, pentru toata lumea. In domeniu vor mai ramane jocurile simple si distractive, o zona care pare acaparata acum de jocurile de pe telefoanele mobile.”, mai spune Baer pentru Ars Technica.
Descopera universul inventiilor care vor schimba lumea pe www.smartnation.ro