Vlad Voiculescu: Problema cardului de sanatate este una grava, isi cauta rezolvarea chiar acum
Problema informatica a sistemului cardului de sanatate este una grava, pentru care se cauta rezolvarea chiar acum - a anuntat ministrul Sanatatii Vlad Voiculescu.
El a preciat ca, daca problemele nu va putea fi rezolvata foarte curand vor fi luate in considerare alte masuri, mergand pana la modificarea Hotararii de Guvern care cuprinde Contractul-cadru, pentru a avea siguranta ca pacientii isi pot primi medicamentele, iar medicii pot raporta.
"Problema informatica este una grava, problema informatica isi cauta rezolvarea chiar acum. Pe de alta parte, daca problema informatica nu va putea fi rezolvata foarte curand, vom avea in vedere alte masuri. Alte masuri printre care, si luam in considerare, conform discutiilor pe care le-am avut cu presedintele CNAS, chiar acum cateva minute, inclusiv modificarea Hotararii de Guvern care cuprinde Contractul-cadru pentru a ne asigura ca pacientii isi pot primi medicamentele, iar medici pot raporta", a declarat ministrul Sanatatii, conform News.ro.
Vlad Voiculescu a explicat ca in Contractul-cadru exista limitari care ar trebui "relaxate" in cazul in care sistemul cardului de sanatate nu functioneaza.
"Exista niste limitari in contract pe care s-ar putea sa trebuiasca sa le relaxam daca sistemul informatic pe care l-am pus la dispozitia spitalelor si a medicilor de familie si a farmaciilor nu functioneaza", a spus Voiculescu.
El a adaugat ca medicii nu pot fi facuti vinovati daca sistemul informatic nu functioneaza, iar pacientii nu trebuie sa sufere.
"Daca statul are o problema informatica asta nu inseamna ca oamenii trebuie sa ramana fara medicamente sau spitalele fara sa poata sa deconteze servicii. Daca nu putem repara sistemul informatic atunci nu o sa ramana toata tara blocata, o sa gasim alte metode. Sunt in contact permanent cu presedintele CNAS, cunosc problema, avem un grup de lucru care se ocupa de asta", a adaugat Voiculescu.
Potrivit ministrului, autoritatile cauta solutii pentru a rezolva problema, inlocuirea sistemului informatic al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nefiind o optiune.
"Ce facem in acest moment este ca ne uitam la posibile solutii si aceste posibile solutii cuprind atat o solutie informatica, cat si o solutie care nu tine de sistemul informatic daca nu suntem in stare sa il reparam pe asta destul de curand. Nu cred ca aceasta este o solutie, sa inlocuim sistemul informatic al Casei pentru ca acesta nu functioneaza in acest moment", a adaugat Voiculescu.
Pe de alta parte, pe site-ul CNAS a fost afisat programul raportarilor, avand in vedere ca, in perioada in care sistemul cardului de sanatate nu functioneaza in parametri normali, furnizorii de servicii medicale aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate pot acorda asiguratilor servicii offline.
Potrivit CNAS, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate si validate de sistemul informatic in termen de trei zile lucratoare dupa cea in care s-a acordat serviciul respectiv, astfel: pentru serviciile acordate in cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea si validarea se poate face pana joi, 13 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate in cursul zilei de marti, 11 octombrie 2016, raportarea si validarea se poate face pana vineri, 14 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate in cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea si validarea se poate face pana luni, 17 octombrie 2016, ora 23.59.
Conform datelor Directiei Generale Tehnologia Informatiei din cadrul CNAS, in cursul zilei de marti, la nivelul intregii tari au putut fi raportate si validate circa 50 la suta din serviciile medicale efectuate, in medie, in cursul unei zile normale de lucru.
CNAS precizeaza ca va comunica in timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt solutiile de raportare si validare a serviciilor efectuate, in cazul in care situatia actuala se prelungeste, astfel incat activitatea lor sa nu fie perturbata, iar pacientii asigurati sa nu aiba de suferit.