Metode de gestionare a stresului. Cum scăpăm de stres și de consecințele sale
Stresul este o reacție normală a organismului la anumiți factori externi (un pericol, o provocare, o situație grea) care determină efecte la nivel fizic, psihic și emoțional. Este imposibil să evităm stresul, dar trebuie să știm cum să-l gestionăm corect
O gestionare corectă a stresului va face ca acesta să ne afecteze cât mai puțin, pentru că, dacă nu luăm măsurile potrivite, viața noastră socială și profesională va avea de suferit și chiar ne putem îmbolnăvi.
►Cauzele stresului
►Tehnici de gestionare a stresului
►Strategii de management al stresului
►Stresul la locul de muncă
►Gestionarea stresului la locul de muncă
Chiar și un stres intens, cum este cel provocat de pierderea locului de muncă sau de moartea unei persoane dragi, poate fi depășit mai ușor dacă știm ce trebuie să facem pentru a nu fi copleșiți de durere sau de anxietate. Aceste stări sunt normale, dar dacă durează mai mult de câteva săptămâni și dacă sunt foarte intense pot duce la depresie, scrie heart.org.
Cauzele stresului
Stresul poate avea multe cauze, astfel, putem vorbi despre evenimente stresante sau despre situații stresante. În primul caz, ne referim la incidente care produc un stres acut, foarte intens, dar de durată mai scurtă, spre exemplu un deces în familie, un accident sau pierderea locului de muncă.
În al doilea caz, situațiile stresante sunt cele care determină un stres cronic, cum se întâmplă în cazul unor dificultăți financiare, când există tensiune la locul de muncă sau avem o căsnicie nefericită. În asemenea cazuri pot să apară și urmări grave pe termen lung, care ne pot afecta serios sănătatea fizică și psihică, ducând la boli cardiovasculare, insomnie, diabet, burnout, depresie sau anxietate.
Tehnici de gestionare a stresului
Gestionarea stresului este o provocare pentru că necesită ambiție și răbdare, dar tehnicile pe care trebuie să le folosim sunt accesibile oricui și ușor de introdus în rutina zilnică. Iată câteva soluții pe care le recomandă psihologii:
● Practicarea sportului - preferabil în aer liber - este foarte importantă pentru sănătate, dar îmbunătățește și starea de spirit și calitatea somnului. Astfel, mișcarea acționează benefic pe mai multe planuri, dar unul dintre cele mai importante efecte este stimularea producției de endorfine, substanțe chimice care ne ajută să ne simțim mai bine.
● Relaxarea printr-o activitate plăcută - în funcție de pasiunile fiecăruia, este important să ne rezervăm zilnic și pentru activitățile noastre preferate, indiferent că este vorba despre lectură, yoga, pictură sau croșetat.
● Petrecerea timpului în familie sau cu animalele de companie - această deconectare de la problemele zilnice este foarte utilă în lupta cu stresul, de aceea persoanele singure ar putea să se simtă mai puțin stresate dacă au în grijă un cățel sau o pisică.
● Socializarea cu un prieten - este una dintre cele mai eficiente metode prin care putem să ameliorăm stresul, „să ne descărcăm” și poate chiar să primim un ajutor sau sfaturi utile, care să ne permită să trecem mai ușor peste momentele dificile.
Totuși, dacă nu avem cu cine să discutăm sau observăm că această comunicare nu ne ajută, este important să căutăm susținere la un psiholog sau la un psihoterapeut, care să ne învețe ce trebuie să facem pentru a gestiona mai eficient stresul.
Strategii de management al stresului
O strategie corectă de management al stresului presupune stabilirea unor obiective clare, realiste, pentru fiecare zi în parte. Astfel, organizarea unui program echilibrat poate fi o soluție foarte bună, care să ne ajute să ne detașăm mai ușor de problemele care ne afectează. Atunci când ne simțim copleșiți, este bine să ne împărțim programul zilnic foarte clar, alocând suficient timp pentru odihnă, pentru activitate fizică (chiar și o plimbare este de ajutor), muncă și pentru pasiunile noastre. De asemenea, este important să nu cedăm tentației de a ne refugia în obiceiuri nocive, care în timp ne vor afecta serios sănătatea, cum sunt fumatul, consumul de alcool sau mâncatul compulsiv.
Un alt aspect esențial în gestionarea stresului este să înțelegem că unele lucruri sunt imposibil de controlat sau de schimbat. Prin urmare, în anumite situații este inutil să depunem efort pentru a rezolva o problemă care nu depinde de noi, oricât de mult ne-am dori să rezolvăm acel lucru. Putem, în schimb, să ne concentrăm pe alte lucruri, mai realiste, pe care le putem controla și astfel să devenim proactivi. Spre exemplu, nu putem face nimic pentru a nu fi concediați în cazul în care compania pentru care lucrăm face restructurări, dar putem totuși să acționăm și să ne căutăm un alt loc de muncă, înainte să fim dați afară, recomandă medicii britanici pe site-ul oficial al NHS, serviciul Național de Sănătate din Marea Britanie.
Stresul la locul de muncă
Atmosfera tensionată de la locul de muncă, suprasolicitarea, conflictul constant cu șeful sau cu alți colegi sunt printre cele mai frecvente cauze de stres cronic, care afectează serios, pe termen lung, sănătatea, calitatea vieții și performanța profesională, arată OMS pe site-ul oficial.
Prin urmare, stresul de la locul de muncă trebuie evitat prin orice mijloace, dar, din păcate, nu reușim întotdeauna să ne găsim un alt loc de muncă sau nu vrem să renunțăm la cel actual, pentru că ne oferă totuși unele satisfacții. Și atunci ce facem? Cum gestionăm corect stresul la locul de muncă?
Gestionarea stresului la locul de muncă
Există câteva soluții eficiente, prin care putem încerca să gestionăm stresul provocat de problemele de la serviciu.
Stabilirea unor limite este primul pas care trebuie făcut, pentru a delimita clar viața personală de cea profesională. Spre exemplu, este bine să anunțăm că nu vom răspunde la mesaje sau la telefonul de serviciu în afara programului și nici nu suntem obligați să facem ore suplimentare (decât, eventual, ocazional și doar în anumite condiții).
Discuția cu șeful sau coordonatorul este o altă soluție la care putem apela. Nu trebuie să ezităm să vorbim deschis cu șeful nostru despre stresul pe care îl simțim la locul de muncă, pentru că acest aspect ne va afecta productivitatea. De aceea, este important să anunțăm de la bun început problema și să căutăm soluții, pentru a putea munci cât mai eficient, acest lucru fiind în avantajul companiei.
Deconectarea de la muncă este de asemenea importantă. Ca să combatem eficient efectele stresului și să nu ajungem la burnout este esențial să avem și suficient timp liber, ca să ne putem relaxa, să facem activități plăcute și astfel „să ne reîncărcăm bateriile” pentru o nouă zi de muncă, arată Asociația Psihologilor Americani, apa.org.