Medici romani invatati de un psihoterapeut spaniol sa empatizeze cu pacientii. Cum trebuie transmis un diagnostic grav
Neputinta, mila, suparare sau furie sunt sentimente extrem de puternice care ii incearca pe medici atunci cand ii transmit unui pacient sau familiei acestuia un diagnostic grav.
Se poate ajunge pana la ura atunci cand doctorul se simte sufocat de intrebari si crede ca datoria sa este doar de a trata, nu si de a explica. Pentru ca lucrurile nu stau chiar asa, Ruben Bild, un renumit psihoterapeut spaniol, le-a explicat cadrelor medicale de la "Marie Curie" ce inseamna comunicarea medic pacient.
Obositi de prea multe garzi sau sufocati de numarul mare de pacienti, unii medici nu acorda prea multa importanta momentelor in care ar trebui sa comunice cu bolnavii sau cu rudele acestora. Ii expediaza scurt, in cateva propozitii, iar uneori le pasa prea putin daca oamenii au inteles cu adevarat ce li se intampla.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Nu au stat de vorba cu mine, eram disperata, m-am simtit neajutorata", spune o pacienta.
Ajung uneori sa isi urasca pacientii care pun presiune prea mare sau, din contra, sunt atat de empatici incat confunda problemele bolnavilor cu propriile griji. Toate sunt sentimente normale, omenesti, spune psihoterapeutul Ruben Bild, insa este foarte important modul in care doctorul le gestioneaza.
Ruben Bild le-a explicat doctorilor si cum ar trebui sa se comporte atunci cand au de transmis un diagnostic foarte grav sau ca tratamentul nu da rezultate: "Nu stam in picioare niciodata, stabilim contact vizual, nu ii spui la prima intalnire, pentru ca studiile au aratat ca retine doar 25% si o sa vina iar si iar sa te intrebe''.
Specialistii in comunicare spun ca medicii trebuie sa fie si buni psihologi. Sa fie sinceri, deschisi si intelegatori cu pacientii si rudele lor. Insa, dupa ce au iesit pe poarta spitalului, trebuie sa lase in urma problemele de la serviciu, pentru ca altfel acestea ajung sa ii copleseasca.
Doctorul Catalin Carstoveanu incearca de mai bine de 20 de ani sa salveze viata fiecarui copil care ajunge in grija lui. Din pacate, uneori acest lucru este cu neputinta.
Catalin Carstoveanu: ''Incerci sa te pui in locul lui, sa intelegi cum ai putea sa primesti o astfel de veste.''
Si doctorii din sectia de Oncopediatrie trec deseori prin momente ingrozitoare.
"Au rabdare cu noi, ne ajuta, ne explica pana intelegem... O mama care are copilul bolnav e ca o leoaica, dar aici ne intelegem foarte bine", spune o mamica.
La fel de importanta este si comunicarea cu parintii agresivi.
Din pacate, lucrurile acestea nu se invata in facultate.
Peste 80 de medici si asistente au participat la cursurile de comunicare organizate de Fundatia "Daruieste Viata" in spitale din Bucuresti, Constanta, Brasov si Timisoara.