Direcțiile de Sănătate Publică, depășite de situație. Tătaru: „În acest moment, eu zic că au personal suficient”

04-08-2020 20:38


Direcțiile de Sănătate Publică, primele instituții la care trebuie să sune persoanele infectate cu Sars-Cov-2, par depășite de situație.

Pacienții se plâng adesea că sună zile întregi la DSP, iar când li se răspunde, nu simt că primesc vreun ajutor. De cealaltă parte, angajații Direcțiilor de Sănătate, spun că au un volum de muncă imens, iar personalul este insuficient, în ciuda detașărilor.

Oamenii se plâng că este foarte greu să intre în legătură cu un angajat DSP. Roxana a reuşit să prindă pe cineva la telefon după două zile de încercări.

Reporter: „Primiţi tratament?”
Roxana, bolnav de Covid-19: „Nu, doar Parasinus”.
Reporter: „Paracetamol adică!”
Bolnav de Covid-19: „Da, Paracetamol şi multe lichide, cei de la Ambulanţă mi-au spus ceai de tei!”
Reporter: „Deci DSP a zis că, după 15 zile, dacă totul merge bine, va retestați din banii dumneavoastră, asta e ideea!”
Bolnav de Covid-19: „Da, ieşind din casă, chiar dacă eu am virusul în continuare, ar trebui să merg ca orice cetăţean, să folosesc metroul în continuare, probabil de acolo am şi luat, aşa bănuiesc, din metrou. Asta ar însemna să ies, să pun viaţa altora în pericol şi pe banii mei”.

În centrul de comandă Covid din Argeş, unul dintre judeţele grav afectate, telefoanele sună încontinuu. Într-un schimb de opt ore sună, în medie, 100 de persoane.

Reporter: „Cam cât durează, între două apeluri? Cât staţi, până va suna din nou?”
Ramona Mosoianu, asistent DSP: „Nu ştim ! Pot să fie câteva secunde, sau... Ne întreabă cât trebuie să stea în izolare. De concediile medicale, cine le acordă, cine le face testele, după cele 14 zile, dacă sunt obligatorii”.

Alături de asistente, lucrează şi militarii ISU care transferă bolnavii către spitalele cu locuri libere.

Lt. col. Bogdan Ola,r comandant ISU Argeș: „Avem activitate 24 din 24, 7 din 7”.

La Braşov, 20 de asistente din şcoli au fost detaşate la DSP.

Elena Strateciuc, asistentă, operator call-center: „Sună tot timpul şi ne disperă şi trebuie să avem răbdare, pentru că ei sunt agitaţi şi mânioşi că nu ştiu ce şi cum să facă”.

Andreea Neculau, directorul DSP Brașov: „E o interfaţă între noi şi public, în aşa fel încât personalul epidemiologic să se ocupe de anchete. Nu poţi să termini ce ai început dacă sună telefonul la 5 minute”.

La DSP Braşov, 10 oameni au avut de făcut într-o zi 130 de anchete epidemiologice. Una singură poate dura o zi întreagă. Depinde cu câte persoane s-a întâlnit cel infectat.

Nelu Tătaru, ministrul Sănătăţii: „Gândiţi-vă că una este să gestionezi 300 de anchete epidemiologice, după numărul de cazuri, într-o zi, sau 1.200. Noi am detaşat în toate aceste DSP-uri tot ce a inseamnat medicina şcolară din judeţele respective. Eu zic că în acest moment au personal suficient”.

Voluntarii mai multor ONG-uri din ţară s-au oferit să răspundă la telefoane în locul specialiştilor.

Marian Rădună, voluntar: „Avem o soluţie tehnică, putem lucra şi de acasă, dar e posibil să lucrăm într-un sediu al DSP-ului”.

În DSP-urile din ţară sunt angajate 3.500 de persoane. Alături de ele, mai lucrează 895 de medici şi asistenţi şcolari detaşaţi.

VIDEO PROTVPLUS.RO