De ce a costat 200 milioane de euro Pasajul Basarab, realizat in 11 ani
Investitia - cea mai mare a municipalitatii bucurestene de dupa Revolutie - a costat 200 milioane de euro pentru doi kilometri de pod. Zeci de procese, contestatii si neintelegeri adunate de-a lungul anilor fac parte din istoricul pasajului Basarab.
Romania Libera: In cifre seci, Pasajul Basarab din Bucuresti arata bine. Are o lungime de doi kilometri, are doua benzi pe sens, traverseaza raul Dambovita si calea ferata in zona Garii de Nord, pe mijloc exista loc pentru tramvai, iar bretelele de acces auto la pod au 1.300 de metri. Deasupra Garii Basarab, pasajul are cea mai mare deschidere, de 44 de metri, fiind, dupa aprecierile autoritatilor locale, cel mai lat pod hobanat urban din Europa. Bucuria inaugurarii acestei constructii „monumentale" este insa umbrita de costul urias al proiectului: 204 milioane de euro, potrivit datelor finale pe care ni le-a furnizat primaria condusa de Sorin Oprescu. Altfel, pasajul arata cu adevarat modern, demn de o capitala europeana si face nota discordanta cu majoritatea cailor de acces inguste si prost adaptate traficului infernal din Capitala. Castigul, spun specialistii, il reprezinta descongestionarea traficului, pasajul urmand sa preia zilnic un flux de aproximativ 280.000 de masini.
Despre construirea unui pasaj care sa faca legatura intre Bulevardul Titulescu - Soseaua Orhideelor - Podul Grozavesti - Bd Vasile Milea, o zona foarte aglomerata din punct de vedere auto, s-a vorbit pentru prima oara in timpul mandatului de primar general a lui Traian Basescu. In 2001, bucurestenii erau anuntati ca lucrarile vor demara la incepului acelui an si vor fi terminate pe 15 noiembrie 2004.
Adevarul: Harta celui mai mare pasaj urban din ţară Constructia are cinci cai de urcare si sapte de coborare. Cel mai lat pod hobanat dintr-un oras european si cel mai lung pasaj urban din tara sunt recordurile megaconstructiei inaugurate, ieri, in Capitala. Pasajul Basarab a fost deschis ieri-dimineata si pentru soferi, dupa ce, cu o zi in urma, pietonii s-au putut bucura de o promenada pe constructia despre care credeau ca n-o sa se mai termine. Lucrarile au fost controversate, s-au intins pe durata a cinci ani si au inghitit 255 de milioane de euro, adica de aproximativ trei ori decat preconizau planurile initiale din 2006. „Perla" infrastructurii lui Oprescu a fost verificata in ultima perioada pe diferite portiuni si concluzia a fost aceea ca el suporta 1.828 de tone, reprezentand greutatea a 12 tramvaie si a 32 de camioane. Pasajul are sase benzi, in timp ce arterele care acced la acestea au cate doua benzi. Totodata, soferii au optiunea de a traversa podul pe cele cinci intrari si sapte iesiri. Ieri-dimineata, cand nici bine nu se crapase de ziua, zeci de soferi au asteptat sa primeasca „verde" pentru ceea ce avea sa fie prima cursa pe Pasajul Basarab.
Evenimentul Zilei: Tulburata istorie a scandalosului pod Basarab Presa a consemnat, in cei aproape cinci ani de lucrari, nenumarate certuri pe acest subiect intre consilierii generali ai Capitalei, intre primarii generali Traian Basescu, Adriean Videanu si Sorin Oprescu, intre constructori si oameni politici. Toate dublate de zeci de procese intentate de ONG-uri, de cetateni expropriati si de locatari nemul tumiti din zona. Nici la inaugurare nu a scapat podul de scandal: reprezentantii Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) acuza, de sambata, municipalitatea ca a dat voie masinilor sa circule pe pod fara a avea avizul lor si fara a face receptia lucrarilor. In replica, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, le-a transmis inspectorilor ISC "sa-l lase in pace" si ca acestia "au pus mereu piciorul pe frina" cand vine vorba de astfel de proiecte. "Inspectoratul de Stat in Constructii sa ma mai lase si sa puna mana pe carte si sa citeasca legea. Nu e prima data cand fac asta. Ei vor sa ma amareasca, dar nu o sa le reuseasca. Eu sunt primarul bestial, care fac totul legal.(...) S-ar putea sa ma supere rau de tot, pentru ca baga frica in bucuresteni. Ei doresc sa nu se faca absolut nimic", a spus Oprescu.