Cele mai prietenoase orașe din România pentru bicicliști. Orașele din vestul țării preiau conducerea

Piste pentru biciclisti
Shutterstock

Zilele în care orașele erau pline de mașini sunt pe cale de dispariție, iar țări precum Olanda și Danemarca demonstrează necesitatea unei mișcări care să acorde prioritate oamenilor, axată pe mersul pe jos, cu bicicleta și alte mijloace ecologice.

Pe măsură ce diverse orașe fac efortul de a-și extinde infrastructura, bicicleta continuă să fie cea mai eficientă și mai fiabilă formă de mobilitate urbană.

În special în timpul pandemiei COVID-19, orașele din întreaga lume au înregistrat o creștere a numărului de locuitori care au ales să folosească bicicleta pentru a se deplasa la serviciu și la școală.

Europa și bicicliștii

Dar care este țara care are cele mai bune amenajări pentru bicicliști și, prin urmare, cei mai mulți bicicliști?

Având în vedere că 90% din cei 16,8 milioane de locuitori sunt bicicliști obișnuiți, nu este surprinzător faptul că Olanda este considerată cel mai popular loc pentru mersul pe bicicletă. 20% din toate călătoriile sunt multe în această țară, în timp ce se mândrește cu cel mai mare număr de bicicliști pe cap de locuitor de peste un secol, scrie discerningciclyst.com.

Citește și
economisire energie
Sfaturi utile prin care poți economisi energie în casa ta

Între timp, Regatul Unit al Marii Britanii se află printre locurile codașe în ceea ce privește numărul de bicicliști obișnuiți.

Cu o medie de doar 8% din populație care susține că merge cu bicicleta de mai mult de trei ori pe săptămână.

Cu toate acestea, acest număr aproape s-a dublat în contextul pandemiei COVID-19.

Se estimează că există aproximativ 1 miliard de biciclete la nivel global. Până în 2050, această cifră s-ar putea dubla, peste 50% din populație știind să meargă pe bicicletă. Țara care deține recordul pentru cei mai mulți bicicliști este Olanda, urmată îndeaproape de unele dintre vecinele sale europene.

În mod evident, Europa continentală domină în materie de ciclism:

Topul țărilor din Europa cu cei mai mulți bicicliști:

·       Olanda:

Populație: 16.652.800

Biciclete: 16.500.000

Bicicliști: 99,1 %

·       Danemarca

Populație: 5.560.628

Biciclete: 4.500.000

Bicicliști: 80,1%

·       Germania

Populație: 81.802.000

Biciclete: 62.000.000

Bicicliști: 75,8%

·       Suedia

Populație: 9.418.732

Biciclete: 6.000.000

Bicicliști: 63,7%

·       Norvegia

Populație: 4,943,000

Biciclete: 3,000,000

Bicicliști: 60.7%

În timp ce Olanda este țara cu cei mai mulți bicicliști pe cap de locuitor, orașul cu cei mai mulți bicicliști este de fapt Copenhaga, Danemarca.

Până la 62% din populația din Copenhaga folosește bicicleta pentru a se deplasa zilnic la serviciu sau la școală și parcurge în medie 894.000 de kilometri în fiecare zi.

În ultimii 20 de ani, Copenhaga a creat un impuls extraordinar pentru bicicliști în oraș. În prezent, în oraș există patru poduri specifice pentru biciclete, fie deja construite, fie în curs de construcție (inclusiv podul lui Alfred Nobel), precum și peste 150 de km de drumuri regionale pentru bicicliști nou-nouțe și piste pentru biciclete cu o lățime de 5,5 metri pe rutele sale mai noi.

Cu toate acestea, cu Copenhaga clasându-se la 90,4%, Amsterdam la 89,3% și Ultrecht la 88,4% în ceea ce privește accesibilitatea pentru bicicliști în Indexul Copenhagenize din 2019, competiția pentru a fi cel mai bun oraș pentru bicicliști este incredibil de strânsă.

Care este cea mai prietenoasă țară cu bicicliștii?

Danemarca le surclasează pe toate în ceea ce privește faptul că este cea mai prietenoasă țară cu bicicliștii la nivel global.

Conform indicelui Copenhagenize Index din 2019 menționat anterior, care clasifică orașele în funcție de peisajul stradal, cultura și ambiția lor pentru bicicliști, Copenhaga însăși se clasează deasupra tuturor cu un scor de 90,4%.

Fiind probabil cel mai bun oraș pentru bicicliști, nu doar în țara sa, ci și din întreaga lume, Copenhaga a depășit Amsterdam (Olanda) încă din 2015 și, de atunci, nu a făcut decât să îmbunătățească accesibilitatea pentru bicicliști.

Cu toate acestea, începând din 2019, diferența dintre cele două orașe a fost de doar de 0,9%. Atunci când următorul Copenhagenize Index va fi publicat în acest an, există toate șansele ca Olanda să recâștige primul loc în topul celor mai prietenoase țări cu bicicliștii.

Cele mai prietenoase orașe din România pentru bicicliști

În România, mersul pe bicicletă este mai degrabă un sport extrem, decât o variantă ecologică și sănătoasă de deplasare urbană.

Infrastructura necesară cicliștilor este slab dezvoltată, iar cele mai multe piste sunt înguste, fără separatoare și nu sunt interconectate.

Conform greencomunity.ro, zece dintre cele mai mari orașe din România nu reușesc să depășească împreună orașul Amsterdam în ce privește infrastructura dedicată bicicletelor.

Sursa citată a cerut primăriilor din marile orașe din țară informații privind infrastructura pentru mobilitatea cu bicicleta. Mai exact, a vrut să afle câți kilometri de piste de biciclete dispun marile orașe, ce planuri de dezvoltare există pentru viitor și cât de populară este bicicleta ca modalitate de deplasare în rândul oamenilor.

Orașe precum București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Craiova, Brașov, Oradea, Arad și Sibiu au furnizat informații despre infrastructura velo.

Cele 10 orașe au împreună 571,1 kilometri de piste de biciclete. Acest lucru înseamnă cu 35% mai puțin față de Amsterdam, modelul absolut în privința infrastructurii pentru biciclete și bicicliști.

Orașele din Vest, Arad, Timișoara și Oradea, stau cel mai bine la capitolul infrastructură pentru biciclete. Au 282,5 kilometri de piste, adică aproape jumătate din totalul pe care îl au cele 10 orașe împreună.

”Avem cea mai lungă rețea urbană de piste de biciclete din țară, în lungime totală de 135 de kilometri, din care 18,35 kilometri de piste sunt pe malul râului Mureș și leagă orașul de zona de agrement Lunca Mureșului”, au spus reprezentanții Primăriei Arad sursei citate.

Aradul s-a autointitulat „oraș al bicicliștilor”. Pentru că are o structură compactă, acest oraș este ideal pentru deplasarea cu bicicleta.

Nu la mare distanță se află Timișoara, cu o rețea de piste de bicicletă de 88,7 kilometri. Se află pe locul doi în topul celor mai prietenoase orașe cu bicicliștii.

Timișoara a pus la dispoziția utilizatorilor 425 de biciclete în sistem de bike sharing, amplasate în 25 de locații.

Al treilea oraș din top este Sibiu. Rețea de piste de bicicletă din Sibiu are 84 de kilometri.

”Din luna aprilie a.c., Primăria Sibiu a lansat 44 de centre publice (Sibiu Bike City) pentru închirierea 550 de biciclete, având ca scop atragerea sibienilor spre acest mod de deplasare”, au spus reprezentanții administrației pentru greencomunity.ro.

Oradea ocupă locul patru în topul orașelor prietenoase cu bicicliștii, având o lungime totală a pistelor de bicicletă de 58.8 kilometri.

Între timp, Iașiul are 49,3 kilometri de piste de bicicletă și Cluj-Napoca 46,5 kilometri. În Cluj, bicicliștii au voie și pe cei 10 kilometri de bandă de autobuz.

Celelalte trei orașe, Brașov, București și Craiova au doar 35,8 kilometri, 32,5 kilometri și respectiv 30,5 kilometri de piste de bicicletă. Constanța are doar 10 kilometri de spațiu pe care bicicliștii pot merge în siguranță.

În București, s-a încercat să se construiască 122 de kilometri de piste de bicicletă. Pentru că s-au făcut pe trotuare, Poliția Rutieră le-a scos din uz, pentru că erau un pericol pentru pietoni. S-au pierdut astfel 11 milioane de euro.

Cât despre planurile de investiții în infrastructura necesară pentru deplasarea cu bicicleta, administrațiile locale din Craiova, Iași și Cluj-Napoca ocolesc subiectul, precizând, însă, că infrastructura velo este în continuă dezvoltare.

Pe de altă parte, București, Timișoara, Constanța, Brașov, Sibiu, Arad și Oradea au în lucru proiecte pentru a construi peste 200 de kilometri de piste de bicicletă.

”Implementarea unui sistem public pentru transport cu bicicleta în zona centrală a capitalei” este în proces de implementare.

În Constanța, Brașov, Sibiu și Oradea se vor dezvolta infrastructurile necesare traficului cu bicicleta și se vor realiza în viitor 20 de kilometri de piste în fiecare oraș.

Până atunci, bicicliștii se descurcă cum pot și în multe cazuri riscă să fie accidentați sau să accidenteze pietoni atunci când circulă în marile orașe. Față de Amsterdam, cele zece mari orașe din România sunt la mulți ani distanță, în ceea ce privește infrastructura pentru deplasarea pe bicicletă.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Bateriile uzate sunt deșeuri periculoase. Unde le poți arunca în siguranță
Bateriile uzate sunt deșeuri periculoase. Unde le poți arunca în siguranță

Bateriile alimentează multe dintre dispozitivele pe care le folosești zilnic, dar vine o zi în care chiar și cele mai durabile baterii își pierd din putere sau nu reușesc să se mai încarce.  

Sfaturi utile prin care poți economisi energie în casa ta
Sfaturi utile prin care poți economisi energie în casa ta

Prin măsuri rapide și simple pe care le poți implementa în casa ta, economisești energie și bani și în același timp vei contribui la protejarea climei prin reducerea emisiilor.  

Ce este fenomenul fast fashion și cât de dăunător este pentru mediu. Lucruri pe care nu le știai despre moda rapidă
Ce este fenomenul fast fashion și cât de dăunător este pentru mediu. Lucruri pe care nu le știai despre moda rapidă

Fenomentul fast fashion, sau industria modei rapide, se extinde de la un an la altul și contribuim cu toții la el. Puțini suntem, însă, conștienți cât de dăunător este pentru mediu.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Varianta candidatului comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pusă sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.