Avocatul poporului, Renate Weber, criticată de CES pentru că nu a atacat la CCR programul "Anghel Saligny" al guvernului Cîțu
Președintele Consiliul Economic și Social (CES), Bogdan Simion, a denunțat decizia Avocatului Poporului de a nu ataca la Curtea Constituțională ordonanța de urgență prin care guvernul Cîțu a aprobat programul de investiții "Anghel Saligny".
Deși Avocatul Poporului arătase că lipsa avizului pentru programul "Anghel Saligny" nu constituie motiv de neconstituționalitate, condiția privind solicitarea avizului, nu a fost îndeplinită, se arată în răspunsul postat de Bogdan Simion, președintele CES, pe site-ul instituției Consiliului Economic și Social.
Mai mult decât atat, Bogdan Simion îi cere Avocatului Poporului să comunice așa cum a făcut-o și în alte ocazii, nu doar să treacă fugitiv peste informațiile de pe site-ul instituției și să decidă în funcție de acestea.
Solicitarea privind sesizarea Curții Consituționale a venit din partea a 18 organizații non-guvernamentale, printre care și Expert Forum, care considerau că în elaborarea actului normativ nu au fost respectate normele constituţionale.
Punctul de vedere integral al CES:
"Referitor la Nota emisă în data de 13.09.2021 publicată pe site-ul instituției Avocatul Poporului privind propunerea de soluționare a petiției nr. 17351/06.09.2021, prin care dl Sorin loniță solicită Avocatului Poporului sesizarea Curții Constituționale cu privire la dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Național de Investiții "Anghel Saligny" invocând ca motive de neconstituționalitate, printre altele, adoptarea acesteia fără solicitarea și primirea avizului Consiliului Economic și Social, facem următoarele precizări:
În calitatea sa de organism consultativ al Parlamentului și al Guvernului, așa cum este definit în art. 141 din Constituția României, Consiliul Economic și Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative inițiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaților ori senatorilor, rezultatul acestor consultări concretizându-se în avize la proiectele de acte normative (Art. 2 din Legea nr. 248/2013).
Activitatea de avizare a Consiliului Economic și Social este reglementată de Legea nr. 248/2013, privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, republicată, cu modificările și completările ulterioare precum și de H.G. nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării.
Conform art. 7 din Legea nr. 248/2013, Consiliul Economic și Social are obligația de a analiza proiectele de acte normative primite și de a transmite avizul său în termen de maxim 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
Articolul 22 din Anexa la H.G. nr. 561/2009 reglementează faptul că "După finalizarea procesului de avizare interministerială a proiectului de document de politici publice sau, după caz, a proiectului de act normativ, forma finală însoțită, dacă este cazul, de observațiile instituțiilor avizatoare și de nota justificativă privind nepreluarea acestora se transmite, prin grija inițiatorilor, Curții de Conturi a României, Consiliului Concurenței, Consiliului Suprem de Apărare a Țării, Consiliului Economic și Social și/sau Consiliului Superior al Magistraturii, după caz, în vederea obținerii avizelor, dacă obținerea acestora este obligatorie, conform dispozițiilor legale în vigoare.
În Nota emisă de instituția pe care o conduceți sunt analizate premisele de neconstituționalitate ale OUG nr. 95/2021 invocate în petiția formulată, printre care și lipsa avizului Consiliului Economic și Social. Cu privire la solicitarea și primirea avizului Consiliului Economic și Social, Avocatul Poporului consideră că, întrucât proiectul Ordonanței de Urgență pentru aprobarea Programului de investiții "Anghel Saligny" a fost trimis spre avizare Consiliului Economic și Social, lipsa acestuia nu constituie motiv de neconstituționalitate, invocându-se jurisprudența Curții Constituționale referitoare la "consecințele juridice ale operațiunii de avizare"". În acest sens, sunt invocate susținerile Curții Constituționale cuprinse în Decizia nr. 393/2019, conform cărora obținerea avizului nu este obligatorie, în condițiile în care acesta a fost solicitat, "procedura legislativă neputând fi obstrucționată de pasivitatea autorităților avizatoare", precum și cele cuprinse în Decizia nr. 391/2021."
Răspunsul CES vine în contextul în care instituția Avocatului Poporului, condusă de Renate Weber, a decis să nu conteste la Curtea Constituțională ordonanța pentru aprobarea programului "Anghel Saligny", potrivit unui document al instituției.
“Prin urmare, rezolvarea problemei sesizate revine Parlamentului, care, după cum am mai precizat, potrivit art. 115 alin. (7) din Constituție, are competența de a aproba sau respinge printr-o lege, ordonanțele cu care a fost sesizat.”, se arată în documentul instituției, elaborat pe data de 14 septembrie, 2021.
Programul național „Anghel Saligny” presupune investiții de 50 de miliarde de lei în comunitățile locale pentru realizarea de drumuri, canalizări și infrastructură de gaze.