Interviu cu Nicușor Dan: ”Traficul din București va fi redus cu 40%”
Noul primar al Bucureștiului este Nicușor Dan, un matematician care s-a luptat ani de zile cu primăria capitalei în instanță.
Acum a câștigat alegerile cu aproape 43% și trebuie să rezolve cele mai grave probleme pe care le-a reclamat de-a lungul timpului.
Una dintre ele este traficul din capitală despre care noul primar spune că se va reduce cu 40 la sută până la sfârșitul mandatului său, iar pentru asta va aplica formule de calcul matematice. Reporterii ȘtirileProTv, Vitalie Cojocari și Mihai Bucșă au circulat prin aglomeratul București cu noul primar la volan și i-au urmărit promisiunile.
Matematicianul Nicusor Dan împlineşte 50 de ani în decembrie. S-a născut în Făgăraş şi s-a mutat în Bucureşti la 20 de ani. Acum locuieşte în sectorul 5 din Bucureşti, într-un apartament dintr-o casă veche, pentru care plăteşte 550 de euro chirie.
Soţia lui se numeşte Mirabela, iar fetiţei lor de 4 ani i-au dat numele Aheea. Un nume inventat de ei, care seamănă cu denumirea grecilor din vechime. Când a aflat că tatăl său va conduce o primărie, fetiţa lui a fost nemulţumită.
Mirabela şi Nicusor Dan s-au cunoscut acum 10 ani şi împreună cu alţi voluntari au fondat Asociaţia pentru Salvarea Bucureştiului. Mirabela ţinea contabilitatea, Nicusor reprezenta Asociaţia în instanțe. A devenit soţia lui după ce l-a văzut dansând.
Multe concedii şi le-au petrecut protestând în fața primăriei, ministerului Culturii sau în Vama Veche. În 2012, Nicusor Dan şi-a schimbat coafura şi a intrat în politică. A început bătălia pentru Bucureşti. La primele alegeri s-a clasat pe locul 3, în 2016 a fost pe locul 2, iar în 2020 a câştigat. Ne spune că nu a reuşit să citească toate tratatele de matematică pe care le-a adunat în bibliotecă, dar promite să aplice matematica în rezolvarea unor probleme din Bucureşti.
Nicușor Dan, primarul ales al Capitalei: "Semafoarele se pot rezolva cu matematică".
Ca să ne demonstreze, reporterii ȘtirileProTv au mers cu maşina lui până la sediul Asociaţiei Salvaţi Bucureştiului. Pe drum, au înregistrat câteva promisiuni pe care vrea să le pună în practică până la sfârşitul mandatului.
Nicușor Dan: ”Trebuie să fie un semafor cu cameră care să le permită şoferilor să facă stânga. Traficul va fi redus 40%. Vom scoate maşinile de pe prima bandă, dar mai întâi dăm o lună de acomodare şoferilor".
Dacă după o lună, în zonele vizate tot vor fi parcate maşini, proprietarii vor fi amendaţi. Viitorul primar este exasperat de lucrările care încurcă traficul. Spune că în Bucureşti nu mai vin constructori serioşi şi din cauza asta lucrările durează prea mult. Un exemplu, reparaţia casetei Dâmboviţei de pe Splaiul Independenţei.
Nicușor Dan: "Este inadmisibil să fie chiar un an şi jumătate".
Speră să-i convingă pe bucureşteni să renunţe la maşinile personale în favoarea transportului în comun. Pentru asta pregăteşte proiectul metroul uşor, de suprafaţă. Ar fi vorba de linia CFR, practic abandonată, care înconjoară Bucureştiul ca un inel. Promite să lanseze licitaţii care să atragă mai mulţi constructori de autobuze, troleibuze şi tramvaie, astfel încât mijloacele de transport în comun să ajungă la timp, să fie curate şi libere.
La Sediul Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul pe care o conduce, pereţii biroului său sunt plini cu dosarele proceselor pe care rând pe rând le-a intentat primăriilor de sector şi primăriei generale. Chiar instituţia pe care o va conduce în curând.
Nicusor Dan: "Sunt vreo 50 de dosare, mă voi adresa judecătorului să anuleze deciziile primăriei".
Este pregătit să desfiinţeze şi companiile municipale, mai puţin Termoenergetica, cea care a preluat activitatea RADET. Nu ştie deocamdată dacă se va scumpi gigacaloria în Bucureşti, dar promite că pierderile din reţea nu vor fi suportate de locuitorii capitalei.
Nicușor Dan: "Va fi o problemă, iarna asta va fi greu, dar iarna viitoare nu va mai fi aşa de greu".
Subvenţia pentru transportul în comun nu va fi anulată deocamdată, dar va fi analizată de noua echipă a primarului. Nicusor Dan nu este pregătit deocamdată să ceară metroul de la ministerul Transporturilor.
Proiectul pentru care vrea să fie ţinut minte de bucureşteni după patru ani de mandat este eliberarea traficului.