Bugetul pentru 2013. Autostrazile si laserul de la Magurele vor depinde doar de fondurile europene
Guvernul a adoptat bugetul pe 2013, iar unii dintre ministri ne anunta din start ca urmeaza inca un an de austeritate.
Ca sa isi respecte totusi promisiunile electorale, executivul a taiat din fondurile pentru investitii pe care ar vrea sa le faca totusi, dar din fonduri europene. Un pariu foarte riscant, mai ales ca Romania a dovedit ca este incapabila sa atraga banii Uniunii. Oricum, in acest moment, platile pentru cele mai multe programe sunt sistate.
Guvernul si-a asumat un risc destul de mare cand a facut bugetul pe 2013. A dat mai multi bani la pensii, salarii si la cheltuielile de functionare a statului in schimb da mai putini bani din taxele si impozitele noastre catre capitolul investitii. Si aici intervine elementul de risc.
Jumatate din investitii au fost mutate pe fonduri europene. Constructorul toarna asfaltul, isi ia banii inapoi de la Guvern, iar Guvernul spera sa ii recupereze la randul sau de la Bruxelles. Daca din orice motiv, si au fost destul pana acum, Guvernul nu va lua inapoi 11 miliarde de lei prevazuta in buget, atunci va trebui sa taie din alte parti sau sa renunte la proiectele de investitii compromise.
Proiectele care ridica un mare semn de intrebare sunt tocmai cele care ne dor cel mai tare. Vorbim despre autostrazile Orastie - Brasov, Lugoj - Deva, Arad - Timisoara si Nadlac Arad. Tot din Fonduri Europene era prevazut si laserul de la Magurele. La fel si liniile de cale ferata de mare viteza Brasov -Simeria si Frontiera -Curtici- Simeria. Cu bani de la stat se vor face Autostrada Transilvania si ocolitoarea Deva-Orastie.
Deja unele ministere se plang ca n-au deloc bani pentru investitii.
Si in privinta cresterii economice am facut un pas inapoi: bugetul este gandit pentru o crestere economica de 1,6%, nu de 1,8% dar si pentru un curs mediu de 4,5 lei in raport cu euro.