A treia rectificare bugetara din acest an a fost aprobata. Predoiu: Este o ilegalitate, sunt permise doar doua pe an
A treia rectificare bugetara din acest an, prin care sunt alocate fonduri pentru plata in avans a titlurilor executorii castigate in instanta de catre bugetari si pentru plata arieratelor, a fost aprobata in sedinta de miercuri a Guvernului.
"Titlurile executorii acumuleaza dobanzi penalizatoare si se actualizeaza cu indicele pretului de consum, care afecteaza in proportie de 0,1-0,2% deficitul ESA de anul viitor. Acum, aceste majorari si dobanzi nu le vom mai plati", a spus ministrul delegat pentru Buget, Darius Valcov.
El a precizat ca si anul viitor va fi operata o derogare de la lege pentru o a treia rectificare bugetara, daca va exista din nou posibilitatea platii in avans a titlurilor executorii, aratand insa ca astfel de exceptii sunt posibile doar in anii foarte buni.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 40.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 3:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
La inceputul sedintei de guvern, premierul Victor Ponta a declarat ca nu va intelege niciodata opinia Consiliului Fiscal privind a treia rectificare bugetara din acest an, "care spun sa nu platim ce avem de platit prin hotarari judecatoresti", adaugand ca Fondul Monetar International si Comisia Europeana agreeaza aceasta masura.
"Putem sa nu mai platim nimic din ce trebuie sa platim in 2015, terminam anul cu deficit 0,2% din PIB, dar la anul tot trebuie sa platim titluri executorii, arierate, tor ceea ce vine din anii din urma. Este o decizie cu care sunt de acord Comisia Europeana si Fondul Monetar International. Nu am sa inteleg niciodata punctul de vedere al celor de la Consiliul Fiscal, care spun sa nu platim ceea ce avem de platit prin hotarari judecatoresti. Aceasta rectificare ne ajuta sa platim hotararile judecatoresti definitive si irevocabile castigate de profesori, de functionari publici, de magistrati si este prima data cand nu vom mai avea deloc arierate la firme private ale Guvernului central sau autoritatilor locale", a spus Ponta in sedinta de guvern, in fata presei.
A treia rectificare bugetara din acest an este aprobata prin derogare de la legea care interzice efectuarea a mai mult de doua rectificari pe an si stabileste ca o revizuire bugetara nu poate fi operata mai tarziu de 30 noiembrie.
Rectificarea bugerara incalca mai multe prevederi legale si arata incapacitatea Guvernului de programare si executie a bugetului, privind in special investitiile, potrivit Consiliului Fiscal, care arata totodata ca plata in avans a unor drepturi salariale nu va reduce presiunile pe bugetul pe 2015.
"Consiliul fiscal considera ca decizia Guvernului de a opera o a treia rectificare bugetara, incalcand in mod flagrant prevederile legilor in vigoare relevante (pe care le suspenda temporar printr-o ordonanta de urgenta), este dovada unei evidente incapacitati administrative de programare si executie a bugetului, in special a cheltuielor de investitii. in plus, este dificil de inteles oportunitatea achitarii in avans a drepturilor salariale restante comparativ cu esalonarea programata initial prin apelul la o multitudine de incalcari ale regulilor fiscale statuate prin legile in vigoare, in conditiile in care apare drept putin probabil ca aceasta sa usureze constructia bugetara pentru anul 2015 din perspectiva SEC 2010, relevanta din perspectiva angajamentelor ce decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene si din prevederile Pactului de Crestere si Stabilitate si Compactului Fiscal", arata Consiliul Fiscal.
Argumentul Executivului privind "excedentul bugetar inregistrat la 10 luni, ca urmare a cresterii incasarii veniturilor bugetului general consolidat fata de estimari si avand in vedere situatia favorabila din perspectiva incadrarii in plafonul soldului bugetului general consolidat aprobat pentru anul 2014" este in mod evident fals, intrucat situatia de excedent bugetar dupa 10 luni nu se datoreaza nicidecum unor venituri care sa depaseasca substantial estimarile, ci pur si simplu nerealizarii cheltuielilor cu investitii, arata Consiliul.
Astfel, la finele lunii octombrie cheltuielile de natura investitiilor erau mai mici cu 2,3 miliarde de lei decat in perioada corespunzatoare a anului trecut, in conditiile in care la nivelul intregului an 2014 programarea bugetara (corespunzator celei de-a doua rectificari bugetare) indica cheltuieli de investitii mai mari cu circa 5,8 miliarde de lei decat in 2013.
"Din punctul de vedere al Consiliului fiscal, situatia este departe de a reflecta o buna gestiune si executie a bugetului public, fiind dimpotriva marturia unei evidente incapacitati la nivelul administrarii portofoliului de proiecte de investitii publice, de natura sa induca nejustificat un impuls fiscal negativ in economie", conform Consiliului.
Reprezentantii CF justifica aceasta afirmatie si prin modificarile propuse de a treia rectificare bugetara, in conditiile in care programul de investitii publice consemneaza o noua reducere, de 1,3 miliarde lei, comparativ cu nivelul aferent celei de-a doua rectificari bugetare, cu atat mai mult cu cat aceasta din urma este una foarte recenta, avand loc la finele lunii septembrie.
Consiliul Fiscal este o institutie independenta, infiintata prin legea responsabilitatii fiscal-bugetare, si compusa din cinci membri cu experienta in domeniul politicilor macroeconomice si bugetare. Membrii Consiliului Fiscal sunt numiti prin hotarare de catre Parlament pe o perioada de 9 ani, la propunerea Academiei Romane, Bancii Nationale a Romaniei, Academiei de Studii Economice Bucuresti, Institutului Bancar Roman si Asociatiei Romane a Bancilor, care nominalizeaza fiecare o singura persoana.
Consiliul Fiscal evalueaza proiectiile macroeconomice avute in vedere la fundamentarea prognozei de venituri a bugetului general consolidat, estimeaza impactul pachetelor de masuri de natura a influenta soldul bugetar, analizeaza executia bugetara si masura in care aceasta corespunde tintelor propuse, monitorizeaza respectarea regulilor fiscale, emite recomandari privind politica fiscala curenta si viitoare.
A treia rectificare bugetara din acest an suplimenteaza bugetele Justitiei, Agriculturii, Transporturilor, Educatiei, Apararii, in principal pentru plata in avans a titlurilor executorii pentru bugetari, dar taie din bugetele Presedintiei, Parlamentului, Externelor, Economiei, cu un deficit de 2,2%.
Rectificarea, efectuata in mod exceptional de Guvern, prin derogare de la lege, este determinata de rezultatele calculate pentru intervalul 1 ianuarie-31 octombrie 2014, care scot in evidenta un excedent de 0,29% din PIB fata de un deficit de 1,18% din PIB aferent aceleiasi perioade a anului precedent, conform Executivului.
Guvernul arata, in proiectul de rectificare, ca rezultatele economice de pana in prezent argumenteaza posibilitatea realizarii unei cresteri economice pe intregul an de 2,6%, fata de 2,2% cat se estimase la elaborarea legii bugetului de stat.
Veniturile si cheltuielile bugetului general consolidat vor fi majorate, pe sold, cu 1,3 miliarde lei, deficitul bugetului general consolidat mentinandu-se ca valoare nominala la 14,7 miliarde lei si ca pondere in PIB la 2,2%.
Predoiu: Ponta ne-a prezentat o rectificare bugetara, a treia pe 2014, ceea ce reprezinta o ilegalitate
"Domnul Ponta ne-a prezentat o rectificare bugetara pe 2014, a treia pe 2014, ceea ce reprezinta o ilegalitate, deoarece incalca legea responsabilitatii fiscale 69/2010 si pe cea a finantelor publice 500/2002, care permit doar doua rectificari pe an. Este o rectificare netransparenta, facuta fara dezbateri publice si parlamentare, fara analiza si fara control democratic al Parlamentului", a spus Predoiu, intr-o conferinta de presa.
El aratat ca Ponta prezinta un excedent bugetar care de fapt reprezinta "un minus de 1,9 miliarde de lei de la investitii".
Potrivit lui Catalin Predoiu, incasarile bugetare pe primele 10 luni sunt de 6,5% fata de 8,5% prevazut in buget, iar ponderea veniturilor bugetare in PIB este de 26%, "mult sub media europeana".
Liderul PNL a aratat ca acciza calculata la cursul de 4,74 lei/euro si acciza suplimentara de 7 eurocenti pe litru nu au avut alt efect decat perturbarea mediului de afaceri.
Catalin Predoiu a mai spus ca incasarile din TVA si colectarea veniturilor din impozitul pe salarii reprezinta "un dezastru".
"Concluzia este ca nu avem de a face cu un excedent real, ci cu o operatiune contabila la nivel de buget", a adaugat Catalin Predoiu, aratand ca PNL ii cere Guvernului Ponta, "atat cat mai ramane la Palatul Victoria", sa revizuiasca master planul pentru transporturi.