Un pilot lituanian a vândut recent avionul misterios care a intrat în România. „Poate că erau ucraineni, români sau bulgari”
Apar date surprinzătoare despre avionul fantomă care a survolat ilegal spațiul aerian a 7 țări inclusiv România. Autoritățile din Lituania anunță că aeronava i-a aparținut unui pilot de vânătoare lituanian care a vândut-o săptămâna trecută unor străini.
Aceștia, crede fostul proprietar, ar putea fi ucraineni, bulgari sau chiar români. Interesant este că negocierile le-au purtat în limba rusă. Autoritățile din Bulgaria, locul unde a aterizat aeronavă, îi caută pe cei doi ocupanți care au încălcat codul aerian internațional.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Fostul pilot de vânătoare, Bronius Zaronskis și director al Aeroportului Nida din vestul Lituaniei, a declarat pentru jurnaliștii lituanieni că a scos la vânzare aeronavă, fabricată în 1962. În umă cu 7 zile, 3 pesoane au venit să se intereseze de avion.
"Nu erau cetățeni lituanieni. Nu pot spune exact din ce țară veneau, poate că erau ucraineni, români sau bulgari. Cu una dintre persoane am comunicat în limba rusă. (...) Nu am reținut numele acestor persoane pentru că nu m-a interesat. (...) Nu aveam unde să mai țin acest avion și mă bucur că l-au cumpărat. Nu îmi amintesc numele organizației care a făcut achiziția. Era scris într-o limbă străină~, a spus Zaronskis, conform LRT.LT.
Fostul proprietar susține că aeronava se afla la aeroportul Panevėžys și crede că de acolo a decolat spre Bulgaria. Autoritățile lituaniene nu au intrat în alertă pentru că legea e diferită pentru aeronavele care zboară sub radar.
Donatas Augulis, adjunct al șefului misiunii Ambasadei Republicii Lituania în București: "Atâta timp cât a zburat pe teritoriul Lituaniei, nu a făcut nimic ilegal. Planul de zbor nu e necesar dacă se desfășoară în spațiul nostru aerian. Dar dacă depășește granița, planul de zbor e obligatoriu iar toate autoritățile trebuie să fie anunțate înainte. Ceea ce în acest caz nu s-a întâmplat.”
Ancheta autorităților lituaniene trebuie să lămurească și dacă echipajul de la bord a oprit intenționat sistemele de identificare aeriană și transmisiunile radio. Avionul a fost reperat abia când a intrat în spațiul aerian al Ungariei după ce a trecut prin Polonia și Slovacia.
Reprezentanții aerodromului de lângă Debrecen au crezut că echipajul are probleme, iar după aterizare un angajat s-a grăbit spre aeronavă. Însă susține că ar fi fost amenințat să nu se apropie.
Imediat au intrat în acțiune aeronavele de luptă ale armatei ungare. Piloții militari nu au considerat aeronava ostilă și nu au forțat echipajul să aterizeze de urgență. La ora 17 şi 49 de minute aeronava a intrat în spațiul aerian român.
Timp de o oră piloții militari americani și români au încercat să ia legătura cu echipajul avionului fără succes, iar misiunea de poliție militară s-a încheiat la ora 19 şi 9 minute la granița cu Serbia.
În final zborul misterios s-a încheiat în Bulgaria. Autoritățile de acolo au considerat că e suficient să monitorizeze aeronava de la sol. Echipajul suspect a aterizat mai întâi în Vidin, unde ar fi alimentat, apoi s-a oprit într-un sat din nord estul Bulgariei.
Daniela Stoyanova, procuror bulgar: „În acest moment, nu avem informaţii despre făptaşi, dar facem demersuri în acest sens. În avion, s-au găsit documente care nu privesc însă identitatea celor implicaţi. Am găsit o hartă şi tabele care nu se referă direct la acest zbor.”
Misterul zborului trebuie să fie acum lămurit de procurorii din Bulgaria. Aceștia au ridicat amprente, dar și mai multe probe biologice din interiorul aeronavei.