Ucraina va trimite o echipă de anchetă în Iran pentru a investiga accidentul de avion
Ucraina va trimite în cursul zilei de miercuri o echipă de experţi în Iran pentru a investiga circumstanţele prăbuşirii avionului de linie Boeing 737-800, operat de o companie aeriană ucraineană, a anunţat preşedintele Volodimir Zelenski.
„Prioritatea noastră este stabilirea adevărului şi a celor care se fac responsabili de această teribilă catastrofă”, a subliniat preşedintele ucrainean, care şi-a întrerupt concediul în Oman, revenind la Kiev, după accidentul aerian soldat cu 176 de morţi, în majoritate canadieni şi iranieni, la trei minute după decolarea de pe aeroportul din Teheran, conform AFP.
Zborul PS752 a decolat la ora locală 06:10 (02:40 GMT) de pe aeroportul Imam Khomeiny din Teheran cu destinaţia aeroportul Boryspyl din Kiev, dispărând de pe radare două minute mai târziu. Aeronava s-a prăbuşit pe un teren la aproximativ 45 km nord-vest de aeroport, conform mass-media de stat iraniene.
Potrivit diplomaţiei Kievului, la bordul aeronavei se aflau 82 de iranieni, 63 de canadieni, zece suedezi, patru afgani, trei germani şi trei britanici. Alţi 11 erau ucraineni, între care nouă membri ai echipajului.
Kievul manifestă prudenţă cu privire la cauzele accidentului aerian din Teheran, cel mai mare dezastru aerian din istoria recentă a ţării şi cere să fie aşteptate rezultatele oficiale ale anchetei, pe fondul unei noi escaladări a tensiunilor regionale, potrivit EFE.
Anterior, Zelenski a avertizat împotriva oricăror „speculaţii” după prăbuşirea miercuri dimineaţă a avionului Boeing 737-800, operat de Ukraine International Airlines (UIA).
„Cer cu fermitate ca toţi să se abţină de la orice speculaţii şi versiuni neverificate cu privire la catastrofa aeriană până la publicarea informaţiilor oficiale”, notează Zelenski într-o postare pe pagina sa de Facebook, conform AFP.
Catastrofa avionului Boeing 737 s-a produs în contextul unor grave tensiuni în Orientul Mijlociu şi la puţin timp după tirurile cu rachetă ale Teheranului asupra a două baze din Irak care adăpostesc trupe americane.
În cursul dimineţii, ambasada ucraineană din Iran a invocat drept cauză „o pană a unui motor al aparatului din motive tehnice”, dar fără să excludă „teza unui atentat terorist”, după care a şters acest pasaj din comunicatul său. În acelaşi timp, publicaţia arabă Al Hadath, al cărei sediu se află în Iordania, a avansat ipoteza că avionul de linie ucrainean ar fi putut să fie doborât din greşeală de către sistemul de apărare antiaerian al Iranului, potrivit portalului rusesc newsru.com.
În mesajul său, Zelenski a adăugat că a încredinţat procurorului general ucrainean deschiderea unei „proceduri penale” pentru investigarea acestei catastrofe aeriene. „Va fi creată o comisie de anchetă compusă din reprezentanţi ai serviciilor de securitate şi servicii specializate responsabile de aviaţia civilă”, adaugă el.
„Independent de concluziile privind cauzele catastrofei din Iran, navigabilitatea întregii flote aeriene civile va fi verificată”, menţionează preşedintele ucrainean, adăugând că „toate ipotezele” privind catastrofa aeriană „vor fi examinate”.
În aceeaşi notă prudentă, premierul ucrainean Aleksei Goncearuk a refuzat să comenteze într-o conferinţă de presă cauzele posibilei tragedii.
„Să vorbim acum despre diverse ipoteze înainte de a se cunoaşte cauza oficială (a accidentului) înseamnă a specula. Haideţi să nu răspândim zvonuri!”, a îndemnat presa Goncearuk.
La rândul său, compania UIA a anunţat suspendarea tuturor zborurilor către Iran până la clarificarea detaliilor accidentului. La scurt timp, autorităţile de la Kiev au emis aceeaşi interdicţie pentru toate companiile aeriene ucrainene.
Cu toate acestea, UIA a negat că accidentul ar fi putut fi cauzat de o eroare umană. „Potrivit datelor noastre, avionul avea o altitudine de 2.400 de metri (înainte de prăbuşire). Posibilitatea unei erori a echipajului este minimă”, a declarat vicepreşedintele companiei, Igor Sosnovski, în cadrul unei conferinţe de presă. El a mai spus că piloţii ucraineni ai avionului erau profesionişti experimentaţi cu numeroase ore de zbor fiecare.
Conform acestuia, avionul a fost fabricat în 2016 şi ultima revizie tehnică a avut-o cu două zile înainte de zborul fatidic.
Potrivit UIA, de la Kiev, mulţi pasageri ai zborului PS752 urmau să îşi continue călătoria în ţări europene şi America de Nord.
Ucraina şi Iranul au convenit să îşi coordoneze eforturile pentru clarificarea „teribilei catastrofe aeriene”, a scris pe Twitter ministrul ucrainean de externe, Vadim Pristaiko, după o convorbire telefonică cu omologul său iranian, Mohamad Javad Zarif.