Primele cuvinte ale mecanicului dupa catastrofa feroviara din Spania: Am gresit, vreau sa mor
Mecanicul trenului implicat in cel mai mare dezastru feroviar din ultimii 40 de ani in Spania a spus imediat dupa accident ca si-a dorit sa moara cand si-a dat seama ca garnitura a deraiat.
"Am gresit. Vreau sa mor" au fost cuvintele lui Francisco Jose Garzon de Amo, mecanicul de tren in varsta de 52 de ani, relateaza El Mundo. Conversatiile sale radio cu echipele de control si de urgenta au fost inregistrate si vor fi incluse in ancheta declansata in urma accidentului de miercuri seara. In aceste inregistratri mecanicul recunoaste ca "Ar trebui sa merg cu 80 si am 190".
Accidentul s-a produs in timp ce trenul care venea de la Madrid a facut un viraj pe o portiune foarte scurta de drum, la aproximativ patru kilometri de gara din Santiago de Compostela. Un nou bilant al victimelor coboara numarul celor decedati de la 80 la 78.
Mecanicul de locomotiva, in varsta de 52 de ani, lucreaza de peste 30 de ani la Renfe, compania publica a cailor ferate spaniole, si conduce trenuri incepand din 2000. Ranit usor in accident, barbatul a fost plasat sub supravegherea politiei la spital si urmeaza sa fie audiat in curand de catre anchetatori.
O scurta inregistrare video difuzata joi pe Internet arata un tren sosind cu viteza mare, pe cai ferate libere, angajandu-se intr-o curba, dupa care vagoanele din partea de mijloc a garniturii ies de sine, antrenand rasturnarea locomotivei.
Potrivit El Pais, unele piste ar indreapta ancheta asupra unei posibile defectiuni a sistemului de franare. "Sistemul de alerta a caii ferate s-a declansat in momentul in care a reperat ca Francisco Jose Garzon Amo, mecanicul locomotivei, circula cu 190 de kilometri pe ora in timp ce nu ar fi trebuit sa depaseasca 80", scrie vineri El Pais, care a publicat cu o zi inainte fragmente dintr-o conversatie prin radio intre mecanicul locomotivei si gara chiar inainte si dupa producerea accidentului.
"Alarma, asa cum a recunoscut si mecanicul, s-a aprins pe tabloul de bord si el a incercat sa franeze, fara sa poata impiedica tragedia", adauga publicatia.
Segmentul feroviar pe care mergea trenul este echipat cu sistemul european de reducere automata a vitezei excesive, numit ERTMS (Sistemul European de Gestionare a Traficului Feroviar), dar acesta "nu era instalat" in acel loc, a explicat joi Juan Jesus Garcia Fraile, secretarul general al sindicatului spaniol al mecanicilor de locomotiva.
Sistemul functionabil pe acest tronson este ASFA (Anuntarea Semnalelor si Franare Automata), care controleaza in special respectarea semnalizarilor, ceea ce face sistemul "putin mai dependent de factorul uman", a adaugat el.