Industria auto europeană declară imposibile obiectivele UE privind reducerea emisiilor de CO2. Soluții alternative propuse

uzina auto
Shutterstock

Liderii sectorului de producție european au lansat miercuri un semnal de alarmă privind fezabilitatea obiectivelor Uniunii Europene referitoare la reducerea emisiilor de CO2 ale vehiculelor.

Ținta de reducere cu 100% a emisiilor pentru autoturisme din 2035, nu poate fi atinsă, atrag atenția principalii constructori de autoturisme europeni, conform Reuters, preluat de Agerpres..

Această poziționare vine înaintea unei întâlniri cruciale programate pentru 12 septembrie între președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și directorii companiilor din industria auto, menită să dezbată viitorul unei industrii aflate sub presiunea dublă a competiției chineze pe segmentul vehiculelor electrice și a tarifelor vamale americane.

Apel urgent către conducerea europeană

Într-o scrisoare adresată Ursulei von der Leyen, președinții Asociației constructorilor europeni de automobile și Asociației furnizorilor europeni de componente auto și-au exprimat îngrijorările majore privind realismul țintelor actuale.

Semnatarii - directorul general Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, și Matthias Zink, director pentru grupuri motopropulsoare și șasiuri la Schaeffler AG - au subliniat că, deși rămân „angajați să atingă obiectivul UE referitor la emisii zero în 2050", provocările actuale fac imposibilă respectarea calendarului stabilit.

Citește și
zahar
Cea mai dulce poluare. Țara care a anunțat că a descoperit cum să transforme dioxidul de carbon în zahăr

Obstacole majore în calea tranziției

Potrivit liderilor industriei, producătorii europeni se confruntă cu multiple provocări structurale: „o dependență aproape completă de Asia pentru baterii, precum și de o infrastructură de încărcare inegală, costuri mari de producție și tarifele vamale americane."

Cifrele actuale reflectă și ele dificultățile tranziției: autoturismele electrice reprezintă aproape 15% din noile autoturisme din UE, iar în cazul utilitarelor ponderea scade la doar 9%.

Obiective considerate nerealiste

Liderii auto susțin că blocul comunitar trebuie să depășească abordarea actuală, care prevede reducerea cu 55% a emisiilor de CO2 pentru autoturisme și cu 50% pentru utilitare până în 2030, comparativ cu nivelul din 2021, ajungând la 100% pentru ambele categorii până în 2035.

„Îndeplinirea țintelor rigide privind emisiile de CO2 ale autoturismelor și utilitarelor pentru 2030 și 2035, pur și simplu nu mai este fezabilă, în lumea de azi", au declarat categoric semnatarii scrisorii.

Propuneri pentru o abordare flexibilă

Reprezentanții industriei auto pledează pentru o strategie diversificată: „Automobilele electrice vor fi vârful de lance, dar trebuie să existe loc și pentru hibride plug-in, vehicule cu motoare cu combustie cu o eficiență ridicată, vehicule pe hidrogen și combustibili decarbonizați."

De asemenea, aceștia solicită revizuirea reglementărilor privind emisiile de CO2 ale camioanelor de mare tonaj și ale autobuzelor, argumentând că „obligațiile legale și penalitățile nu vor impulsiona tranziția."

Reacția industriei auto vine după ce, în martie, Comisia Europeană a acordat deja un răgaz suplimentar constructorilor auto pentru îndeplinirea țintelor de reducere a emisiilor de CO2, inițial stabilite pentru 2025.

Totodată, Partidul Popular European (PPE), cea mai importantă formațiune din Parlamentul European, a cerut Uniunii Europene să reconsidere planul de interzicere a vânzării de noi automobile cu motoare pe combustie începând din 2035.

Articol recomandat de sport.ro
Scene de film la vizita lui Messi în India! Fanii au transformat totul într-un haos
Scene de film la vizita lui Messi în India! Fanii au transformat totul într-un haos
Citește și...
Trei țări produc mai mult plastic decât tot restul lumii la un loc. O singură economie din Europa, în topul poluatorilor
Trei țări produc mai mult plastic decât tot restul lumii la un loc. O singură economie din Europa, în topul poluatorilor

China, SUA şi Arabia Saudită au produs două treimi (66%) din cele mai comune tipuri de plastic din lume în 2024, potrivit companiei britanice de consultanţă pentru mediu Eunomia şi grupului de cercetare Zero Carbon Analytics.  

Cea mai dulce poluare. Țara care a anunțat că a descoperit cum să transforme dioxidul de carbon în zahăr
Cea mai dulce poluare. Țara care a anunțat că a descoperit cum să transforme dioxidul de carbon în zahăr

Oamenii de știință chinezi au anunțat că au dezvoltat o metodă de transformare a dioxidului de carbon în zahăr, oferind astfel o soluție ”dulce” la una dintre cele mai grave probleme globale, poluarea.

 

Alarmă la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Un angajat s-a intoxicat cu gaz, iar pompierii au evacuat toți studenții
Alarmă la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Un angajat s-a intoxicat cu gaz, iar pompierii au evacuat toți studenții

Un angajat al Universității Tehnice din Cluj-Napoca s-a intoxicat cu monoxid de carbon şi a fost dus la spital. Imediat, în clădire s-a dat alarma. Peste 150 de studenți și profesori au fost scoși de urgență din sălile de curs.

Viitorul unei agenții de stat cu 300 de angajați, pe masa CCR. ICCJ: Guvernul și-a depășit atribuțiile prin înființarea ei
Viitorul unei agenții de stat cu 300 de angajați, pe masa CCR. ICCJ: Guvernul și-a depășit atribuțiile prin înființarea ei

CCR discută, marţi, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privind legea de înfiinţare a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG).

 

Impactul ascuns al sistemului de sănătate. “Un spital poluează de 2,5 ori mai mult decât un centru comercial”
Impactul ascuns al sistemului de sănătate. “Un spital poluează de 2,5 ori mai mult decât un centru comercial”

Sistemul de sănătate este al cincilea cel mai mare poluator global, responsabil de până la 10% din emisiile de carbon, a declarat, la PRO Verde, Mirela Nemțanu, CEO al Hospice Casa Speranței.

Recomandări
Surpriză la Bruxelles. Crește numărul statelor UE care se opun planului de finanțare a Ucrainei din active rusești înghețate
Surpriză la Bruxelles. Crește numărul statelor UE care se opun planului de finanțare a Ucrainei din active rusești înghețate

Italia, Bulgaria și Malta s-au alăturat Belgiei în opoziția față de un plan care prevedea finanțarea Ucrainei din active rusești înghețate, schemă ce ar fi folosit aproximativ 210 miliarde de euro pentru crearea unei linii de credit destinată Kievului.

Se măresc impozitele pe locuințe cu aproape 80%, în București. Exemple concrete de calcul pentru 2026
Se măresc impozitele pe locuințe cu aproape 80%, în București. Exemple concrete de calcul pentru 2026

Primăria Capitalei propune, printr-un proiect lansat în consultare publică, o majorare substanțială a impozitelor pe locuințe începând cu anul 2026.

BEI își extinde finanțarea pentru apărare și tehnologie: 4,5 miliarde de euro alocate în 2026
BEI își extinde finanțarea pentru apărare și tehnologie: 4,5 miliarde de euro alocate în 2026

Banca Europeană de Investiţii va majora anul viitor finanţarea proiectelor din domeniul apărării până la 4,5 miliarde de euro, faţă de 3,5 miliarde de euro în 2025, nivel care ar putea fi revizuit în sus în cazul unei cereri mai ridicate.