Care sunt cele mai valoroase branduri din lume în 2025. Tehnologia domină clasamentul

Compania Apple şi-a păstrat, pentru al patrulea an, prima poziţie în Top 100 Global, clasamentul celor mai valoroase branduri, cu o valoare a mărcii de 1,3 trilioane de dolari, în creştere cu 28% faţă de anul precedent.
Singurul brand de un trilion de dolari din clasament, Apple reprezintă mai mult de 12% din valoarea totală a Global Top 100, potrivit Kantar, lider mondial în domeniul datelor şi analizelor de marketing.
Pe locurile următoare se află Google, cu o valoare de 944 miliarde de dolari, Microsoft - 884,8 miliarde de dolari, Amazon - 866 miliarde de dolari şi NVIDIA - 509 miliarde de dolari.
Kantar a lansat cea de-a 20-a ediţie a BrandZ Most Valuable Global Brands, cel mai important clasament al brandurilor din lume, bazat pe percepţiile consumatorilor şi performanţa lor financiară.
Potrivit sursei citate, din 2006, peste 9,3 trilioane de dolari au fost adăugate la Topul 100 Global, acum evaluat la 10,7 trilioane de dolari.
Cât reprezintă mărcile americane din valoarea totală a Topului
Mărcile americane reprezintă 82% din valoarea totală a Topului 100 Global, în creştere de la 63% în 2006, dar o creştere a mărcilor chineze şi volatilitatea cauzată de creşterea tarifelor ar putea ameninţa această ordine, precizează realizatorii clasamentului.
Brandurile chineze şi-au dublat valoarea în ultimii 20 de ani, reprezentând acum 6% din valoarea totală a Global Top 100. Aceste schimbări au venit în detrimentul mărcilor europene, care deocamdată reprezintă doar 7% din Topul 100 global (în scădere de la 26% în 2006).
"Chiar şi în timpul crizelor economice, cele mai valoroase mărci din lume au depăşit în mod constant S&P 500 şi MSCI World Index timp de 20 de ani. Aceasta este o dovadă incontestabilă a valorii marketingului. Un brand este cel mai valoros activ al unei companii, iar ultimul lucru pe care companiile ar trebui să-l facă ca răspuns la şocurile pieţei este să reducă investiţiile în marketing", a declarat Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, într-un comunicat.
În afara brandurilor din SUA, s-au înregistrat câştiguri semnificative pentru Spotify din Suedia, care reintră în Top 100 Global pe poziţia 76, Airtel din India, marca de telecomunicaţii cu cea mai rapidă creştere din lume, retailerul argentinian Mercado Libre, singurul brand din America Latină din clasamentul Top 100 Global, retailerul spaniol Zara, care a urcat cinci poziţii, până pe locul 65, şi RBC din Canada, care a înregistrat cea mai mare creştere anuală a valorii mărcii (43%) dintre toate mărcile de servicii financiare din afara SUA.
Cum s-au reinventat brandurile
Totodată, brandurile care sunt revoluţionare, cele care au schimbat regulile în categoria lor ori s-au reinventat, au reprezentat aproape trei sferturi (71%) din valoarea de 9,3 trilioane de dolari creată în Top 100 Global din 2006. În 2025, printre acestea se numără Stripe şi Chipotle, care au intrat în clasament pentru prima dată (pe locurile 85 şi 86) şi Aldi, care a fost în Top 100 Global timp de 15 din ultimii 20 de ani şi se află în prezent pe locul 94.
"Inovatorii care ţin pasul cu nevoile consumatorilor sau le redefinesc complet sunt mărcile care remodelează fundamental Topul 100 global în ultimele două decenii - gândiţi-vă la Uber, Booking.com şi acum ChatGPT. Cele mai de succes - cum ar fi Apple, Amazon, Google şi Microsoft - s-au îndepărtat de mult de baza lor iniţială de produse", a explicat Martin Guerrieria.
Despre Instagram şi TikTok
Instagram şi TikTok au înregistrat o creştere impresionantă de 101% şi, respectiv, 25%, evoluţii care reflectă influenţa continuă a reţelelor sociale în modelarea obiceiurilor consumatorilor şi facilitarea vânzărilor directe către consumatori (D2C) pentru mărci şi influenceri la nivel global.
Potrivit Kantar, comerţul cu amănuntul şi-a continuat creşterea post-pandemie, cu un avans general al valorii mărcilor de 48%, deoarece comerţul electronic şi mărcile private creează valoare pentru consumatori în vremuri inflaţioniste. În schimb, valorile mărcilor din categoriile de consumatori precum îmbrăcăminte (0%), alimente şi băuturi (-1%) şi îngrijire personală (-5%) au rămas stabile sau au scăzut, deşi mărci precum Uniqlo, Coca-Cola şi Dove îşi depăşesc concurenţii.
Alcoolul (-11%) a fost sub presiunea consumului redus, în special în rândul generaţiilor mai tinere care s-au concentrat pe sănătate şi bunăstare, inclusiv consumul crescut de băuturi cu conţinut scăzut de alcool. Fragmentarea aromelor de băuturi spirtoase şi a berii artizanale diluează, de asemenea, cota de piaţă a mărcilor tradiţionale din categorie.
Sectorul de lux, unul dintre puţinele sectoare care a crescut în anii de pandemie, a scăzut cu 2% în 2025. Acest lucru a fost cauzat, în parte, de cererea mai slabă din China, unde examinarea mai critică a afişărilor de bogăţie şi extravaganţă a schimbat preferinţele consumatorilor dinspre simboluri de statut către experienţe de stil de viaţă.
În general, Topul 100 Global a atins o valoare totală record a mărcii de 10,7 trilioane de dolari, o creştere de 29% faţă de anul trecut.