Canalul Suez, complet blocat de o navă înţepenită. Ce se întâmplă cu zecile de mii de oi din România
11 vapoare cu zeci de mii de oi din România, exportate în Arabia Saudită și țări din Golful Persic, stau de aproape o săptămână blocate în zona Canalului Suez, după ce o ambarcațiune de tip cargo a rămas înțepenită de-a curmezișul.
Animalele, înghesuite în cală, nesupravegheate de niciun veterinar, rabdă de foame și de sete, susțin reprezentanții unor societăți de protecție, însă exportatorii susțin că situația nu e atât de gravă.
Cele 11 nave au plecat din Portul Midia de mai bine de zece zile cu destinația Indonezia, Arabia Saudită și mai multe țări din Golful Persic.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Din Marea Neagră vasele au traversat Mediterana prin Marea Egee, dar de cinci zile s-au blocat în Canalul Suez, după ce o navă cargo de 400 de metri lungime a încurcat total navigația.
Gabriel Păun, reprezentant Animals International: „Este o permanentă luptă pentru supraviețuire. Animalele trăiesc în propriile excremente, nu au suficient loc să se miște în libertate și odată ce încep să apară probleme cu resursele de apă și de hrană, încep să se împingă unele în altele și atunci survine moartea. În a doua parte a săptămânii viitoare se anunță începerea caniculei, adică se va depăși pragul maxim de stres pe care animalele îl suportă.”
Pe vapor nu există un medic veterinar, pentru că legislația impune prezența unui doctor doar dacă afară sunt 35 de grade Celsius.
Robert Chioveanu, președinte ANSVSA: „În cazul în care canalul nu va fi deblocat și nu se poate debarca animalele în alte porturi din apropiere, să mergem pe a treia opțiune, reîntoarcerea animelelor de unde au plecat.”
Doar că, în acest caz, ar apărea altă problemă.
Robert Chioveanu, președinte ANSVSA: „Animalele au devenit proprietatea acelui destinatar, nu mai sunt în proprietatea exportatorului de aici. Acolo s-au făcut operațiunile necesare, ca să se scadă de aici, din baza de date.”
Exportatorii spun că animalele nu vor muri de foame.
Ikandar Saad, administrator firmă de export de animale: „Noi am pus mâncare pentru 15 zile. Astăzi mai are mâncare pentru cinci zile.”
În ultimele 24 de ore s-au făcut tot felul de manevre pentru a debloca situația, însă toate încercările au eșuat.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: „Dacă nu va reuși această operațiune, atunci trebuie să intervină o altă metodă de ușurare a navei, adică de descărcae a containerelor, ceea ce înseamnă o operațiune destul de grea și asta ia mai mult timp, probabil două săptămâni.”
România este țara care exportă cel mai mult în țările arabe.
După incidentul din 2019 din Portul Midia, când o navă încărcată cu peste 14.000 de oi a eșuat și aproape toate animalele au murit, a existat o campanie susținută de petiții pentru interzicerea acestui tip de transport, considerat barbar.
Legea însă a rămas la fel de permisivă.