CNN: Cum se explica numarul mare de supravietuitori ai accidentului aviatic din San Francisco
William McGee, autorul unor carti despre riscurile calatoriilor aeriene, noteaza faptul ca exista inca multe lucruri care au ramas neclare dupa incidentul de pe aeroportul din San Francisco, unde s-a prabusit cursa aeriana Asiana Airlines.
Cee ce se stie insa cu siguranta, mai afirma William McGee intr-un editorial pentru CNN, este faptul ca, dintre cei 305 supravietuitori, 123 au iesit pur si simplu din avion la modul propriu - situatie care pare de neimaginat atunci cand vizonezi imaginile video surprinse intr-o inregistrare amator a avionului care era inca in flacari.
Seful pompierilor a descris aceasta scena a supravietuirii drept ... "nimic altceva decat un miracol."
Insa, desi unii insista ca interventia divina este singurul lucru care mai poate salva un avion aflat in pericol, William McGee subliniaza faptul ca in momentul in care sute de oameni reusesc sa scape cu viasta din cel mai urat accident .. nu mai este vorba de un miracol.
"Miracolul de la Toronto" si "miracolul din Hudson" sunt doar doua exemple de incidente aviatice grave care s-ar fi putut transforma in dezastre daca nu ar fi supravietuit toata lumea.
Se poate supravietui din toate avioanele care se prabusesc pe aeroport? Bineinteles ca nu.
In 2011, Departamentul National pentru Siguranta Transportului din SUA a analizat accidentele aeriene din ultimii 17 ani si a constatat ca 95,7 % dintre ocupantii acelor curse au scapat cu viata. William McGee sustine ca a stat de vorba cu expertii de la Boeing, care i-au spus ca multe dintre cele mai importante schimbari in politica de securitate si siguranta a companiei au vizat proiectele de modificare a materialelor din interiorul avioanelor - care sa fie mai putin inflamabile si mai putin toxice in primele minute dupa producerea unui incendiu, care sunt critice pentru pasageri.
Insa nu tine totul doar de tehnologie, conteaza foarte mult si factorul uman. Iar acesta este momentul in care credinta in "supravietuirea miraculoasa" poate fi un pericol, pentru ca ii poate pacali pe unii ca nu au nevoie sa memoreze cele mai elementare reguli intr-o calatorie cu avionul, care le-ar putea salva vietile.
Iata cateva dintre acestea, enumerate de William McGee, autorul unor carti despre riscurile calatoriilor aeriene:
- ASCULTA - Chiar daca te consideri un veteran al zborurilor cu avionul, asta nu inseamna ca nu mai trebuie sa fii atent la instructiunile care sunt anuntate inainte de decolare. Procedurile de urgenta pot varia in moduri clar distincte, chiar si in randul aparatelor de zbor care au aceeasi marca producatoare.
- IMBRACA-TE "SMART" - Poarta haine confortabile si incaltaminte care nu aluneca foarte usor pe podea. Papucii de plaja si pantofii cu toc reprezinta cea mai gresita alegere pentru un zbor cu avionul. De asemenea, evitati hainele cu continut de polyester si aveti in vedere bumbac sau lana.
- LOCURILE DIN AVION - Alegerea unui loc in avion implica multi factori, insa accesul rapid la iesirea de urgenta ar trebui sa fie cel mai important lucru pentru voi. Numarati randurile pana la cea mai apropiata iesire si ganditi-va ca poate veti fi nevoiti sa faceti asta pe intuneric, ceata sau fum...
- CENTURA DE SIGURANTA - Stiti anunturile acelea in care vi se cere sa purtati centura de siguranta? Faceti lucrul asta! Turbulentele severe din aer pot chiar sa va ucida.
- ALCOOLUL/MEDICAMENTELE - In timpul zborului este foarte important sa fiti lucizi. Alcoolul si medicamentele va pot influenta foarte rau abilitatea de urma instructiunile in caz de urgenta.
Asiana Airlines reafirma ca pilotii avionului Boeing 777 "erau foarte experimentati si competenti"
Presedintele Asiana Airlines a aparat inca o data, marti, reputatia companiei si onoarea personalului sau, afirmand ca pilotul avionului Boeing 777-200 care a ratat aterizarea, sambata, la San Francisco, precum si instructorul sau, erau "foarte experimentati si compententi", relateaza AFP.
Yoon Young-Doo a declarat ca "simte o imensa responsabilitate fata de victimele accidentului", in cursul unei conferinte de presa la Seul, inainte de a pleca spre San Francisco, unde ar urma sa aiba intalniri cu oficiali din cadrul aviatiei civile americane. Instructorul care se ocupa de formarea pilotului avionului Boeing 777 al Asiana Airlines, a carui aterizare ratata, sambata, la San Francisco a provocat moartea a doua persoane, tocmai isi obtinuse licenta, a dezvaluit marti compania sud-coreeana.
Lee Jung-min, un pilot foarte experimentat, primise licenta de instructor cu doar o luna inaintea accidentului, potrivit Asiana. El era desemnat sa il formeze pe colegul sau, Lee Kang-kuk, care se afla la prima aterizare in San Francisco cu acest tip de aeronava.
Pentru moment nu este clar daca lipsa de experienta a pilotului cu o astfel de aeronava si pe aeroportul din San Francisco au jucat vreun rol in accidentul de sambata. Oficialii ancheteaza daca echipamentele aeroportului si avionului au functionat corespunzator. Pilotul era experimentat dar in curs de formare pe acest tip de aeronava, a anuntat luni compania sud-coreeana, citata de AFP.
Lee Kang-Kuk, in varsta de 46 de ani, are peste 9.000 de ore de zbor, dar nu a navigat decat 43 de ore pe acest model de aeronava, una dintre cele mai mari din lume. "Este exact ca Lee era in formare pe Boeing 777", a declarat pentru AFP o purtatoare de cuvant a Asiana.
O insotitoare de bord a carat in spate raniti din cursa Asiana Airlines
O insotitoare de bord a fost remarcata de catre un pasager de la bordul cursei 214 a Asiana Airlines, pentru eforturile pe care le-a depus pentru evacuare, dupa ce aeronava a ratat aterizarea pe Aeroportul International din San Francisco, relateaza un blog Wall Street Journal. Potrivit blogului, un producator de concerte hip hop, Eugene Anthony Rah, in varsta de 46 de ani, naturalizat cetatean american, a facut o fotografie cu telefonul mobil dupa cateva minute de la evacuarea avionului.
Dupa ce avionul a ratat aterizarea, a declarat el, capitanul le-a cerut tuturor, prin statie, sa coboare din avion. Membri ai echipajului au inceput sa actioneze imediat, deschizand iesirile de urgenta, desfasurand toboganele gonflabile si ghidand pasagerii. Oamenii, care au stat anterior in fum, au inceput sa coboare repede, cu exceptia celor care erau raniti, a declarat Rah, care face naveta intre Seul si Las Vegas (Nevada).
El a remarcat o femeie micuta, despre care a spus ca este insotitoarea de bord Ji-yeon Kim, care ajuta raniti, "carand in spate oamenii" care nu puteau sa mearga. Plangea, spune Rah, si ajuta la evacuarea avionului, cu doar cateva minute inainte ca focul sa cuprinda cabina pentru pasageri.
I-a luat numele de pe ecusonul uniformei, pentru ca "este o eroina", a spus producatorul.
Asiana Airlines a anuntat ca Ji-yeon Kim este angajata companiei din 2007, dupa un stagiu intern de un an, si ca i-a acordat un premiu pentru servicii in 2010. Compania a mai anuntat ca sapte dintre cei 12 membri ai echipajului de cabina au lesinat dupa aterizare, ceilalti cinci ajutand la evacuarea pasagerilor, inclusiv Kim.
Potrivit Asiana Airlines, cei cinci au fost ultimii care au parasit avionul, dupa ce au ajutat la evacuarea celor 300 de pasageri si celorlalti sapte membri ai echipajului de cabina.