Viața fără curent în București. Avarie nerezolvată de un an, reparată într-o săptămână după sesizarea Inspectorului Pro
Mii de români se plâng de serviciile proaste din domeniul furnizării energiei electrice.
În centrul Capitalei, de pildă, locuitorii s-au luptat cu un sistem birocratic de reclamaţii şi sesizări. Şi-au filmat cererile repetate către compania de electricitate, iar cazul lor a fost urmărit îndeaproape şi de ''Inspectorul Pro''. Abia după intervenţia noastră, spun oamenii, o problema veche de un an a fost rezolvată într-o săptămână.
Responsabilitatea este mare atunci când milioane de oameni sunt la mâna unui serviciu furnizat de o companie. Dar cum şi încasările sunt pe măsură, devin nejustificate scuzele privind avariile repetate şi lucrările de mântuială.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Vorbim acum despre problemele sesizate de oameni din domeniul furnizării curentului electric. Iar E-Distribuţie Muntenia se află pe lista companiilor reclamate.
Clientă: „Vă sun din Şipotul Fântânii, nr. 5, un imobil în care zilnic nu avem curent electric… Astăzi, ultima pană de curent a început de la ora zece fără câteva minute. Este ora 15.00 şi imobilul nu are lumină şi vreau să vă întreb ce se întâmplă.”
Mesajul e tipic și e des înregistrat în call-center-ul companiei. De altfel, în cazul de faţă avem de-a face cu un val de sesizări pe care E-Distribuţie Muntenia le-a tot auzit din gura acestor oameni, în ultimul an. Locatarii acestor blocuri din centrul Capitalei au ajuns în pragul disperării, din cauza deselor pene de curent.
Femeie: „Stăm între patru şi 10 - 11 ore fără curent electric. Nu ştiţi nimic ce se întâmplă şi de ce nu avem curent electric?”
Dispecerat; „Nu avem semnalat niciun deranjament la dvs. în zonă. V-aţi verificat siguranţele acolo?”
Femeie: „Am verificat toate siguranţele, toţi vecinii sunt lipsiţi de curent electric, liftul nu merge."
Totul s-a petrecut la doi paşi de Parcul Cişmigiu din Bucureşti. Proprietarii câtorva zeci de apartamente au experimentat cam tot ce poate fi mai neplăcut în casa lor: locuitul pe întuneric şi traiul de zi cu zi fără apă caldă şi căldură.
Sătui de răspunsurile parcă trase la indigo ale companiei de electricitate şi disperaţi că nu li se rezolvă problema, oamenii au sesizat cazul la autorităţi şi la PRO TV.
O echipă de la „Inspectorul Pro” a urmărit, pe durata unei luni întregi, modul în care este tratată această reclamaţie. În tot acest timp, oamenii au continuat să-şi filmeze calvarul.
7 minute şi 43 de secunde şi-a irosit o doamnă încercând să-i explice dispecerului, pentru a patra oară în ziua respectivă, că n-are curent. Şi, la fel ca-n celelalte dăți, nu s-a rezolvat nimic.
Femeie: „V-am spus: de dimineaţă, am reclamat de câteva ori, s-au completat nu ştiu câte sesizări de azi de dimineaţă, ni s-a spus ora estimată a remedierii 14.30 şi dumneavoastră îmi spuneţi că nu există nicio sesizare, că nu avem curent în imobil… ”
Şi tot aşa, până s-a umplut paharul. Compozitorul Horia Moculescu, afectat şi el de penele de curent din zona Cişmigiului, povesteşte că nu o dată i s-a întâmplat ca, din lipsa energiei electrice, să-şi piardă compoziţiile făcute pe calculator.
Horia Moculescu: „Problema este că eu am un home studio şi dacă lucrez şi îmi iau curentul, pierd tot ce am muncit până în clipa aceea, pentru că nu întotdeauna eşti atent să salvezi după fiecare operaţiune…”
Reporter: „ Şi, aţi păţit asta?”
Horia Moculescu: „Ohoooo… Sigur… De nenumărate ori. Ceea ce lucrasem în ziua respectivă s-a pierdut, cu nonşalanţă, nesimţirii celor care nu pot fi înlocuiţi. Eu am discuţii nenumărate cu cei de la Enel. Am un nume cât de cât respectat şi atunci mă tratează cu respect, cu civilizaţie, tot ce vrei şi îmi explică. N-am nevoie de explicaţii, am nevoie de curent.”
Şi nici asta nu e suficient, spun alţi vecini. Ar mai fi nevoie şi de o tensiune constantă, pentru că, după atâtea zile de întreruperi, fluctuaţiile sunt mari şi nu o dată s-a întâmplat ca aparatele să fie arse din cauza suprasarcinilor.
Cristina Rusu, locatară: „Centrala am reparat-o. Pe cea veche de două ori. A treia oară, anul trecut, am schimbat-o. Iar anul acesta, am schimbat doar firul de alimentare de la maşina de spălat. Ne-am bucurat că a fost doar atât, de la atâtea pene de curent..."
A durat mult până când compania de electricitate a admis că oamenii nu mint și că în zona lor se întîmplă cu adevărat ceva grav. Doar că echipele tehnice, trimise iniţial să rezolve problema, au venit nepregătite. Reparaţiile au fost de mântuială, iar avariile au continuat.
Lăsaţi la mila Domnului, oamenii au trecut din nou prin calvarul vieţii fără curent. Într-un e-mail, transmis pe 14 septembrie către unul dintre reclamanţi, E-Distribuţie Muntenia s-a angajat ca, într-un termen de maximum 30 de zile, să vină cu un răspuns. Termenul s-a scurs și fără soluţie, și fără rezolvare.
Maria Hermann, locatară: „Mă deranjează în egală măsură incompetența şi lipsa de respect faţă de noi, oamenii."
Echipa de la Inspectorul Pro a cerut explicaţii companiei. E-Distribuţie Muntenia nu a răspuns concret la întrebările puse de noi, dar ne-a trimis un email în care a confirmat că în zonă sunt probleme serioase.
E-Distribuție Muntenia: „Societatea de distribuţie a energiei electrice E-Distribuţie Muntenia a comandat firmei de mentenanţă înlocuirea cablului de joasă tensiune care deserveşte locurile de consum de la adresele menţionate. Lucrarea va fi executată în regim de urgenţă, în cel mai scurt timp posibil."
Coincidenţă sau nu, ce nu s-a făcut într-un an s-a rezolvat într-o săptămînă. Cablul vechi a fost, în cele din urmă, schimbat, dar numai după ce echipa de la „Inspectorul Pro” a cerut explicaţii companiei de electricitate. O soluţie va trebui, însă, găsită şi pentru oamenii care au rămas cu aparate electrocasnice stricate.
Cristina Rusu: „Când am sunat la ei, ne-au spus că dacă ni se arde toată aparatura din toată casă… Şi durează cam o lună şi trebuie să se ardă tot în casă, ceea ce nu e ok, pentru că noi trebuie să scoatem bani din buzunar şi să cumpărăm."
Răspuns E-Distribuție Muntenia: „Clienţii care au avut aparate de uz casnic deteriorate, ca urmare a producerii de supratensiuni accidentale în reţeaua de distribuţie, au dreptul la despăgubiri."
Altfel, atunci când vă confruntaţi cu astfel de cazuri, trebuie să ştiţi că vă puteţi adresa direct Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei. Aceasta este instituţia statului abilitată şi obligată să verifice şi să sancţioneze toate neregulile.
Anul trecut, de exemplu, la ANRE s-au înregistrat 2979 de petiţii, care au vizat servicii proaste din domeniul energiei electrice. În urma controalelor care au urmat, toate firmele găsite în neregulă au fost sancţionate. Reprezentanţii agenţiei au dat 747 de amenzi în valoare de aproape 15 milioane de lei.