Pericol pentru pasageri, profit pentru șoferi de microbuz. Lăcomia pentru călători aduce și 3.000 €/ lună
Avem cele mai periculoase drumuri, iar o călătorie cu microbuzul, pe o rută aleasă la întâmplare, poate fi extrem de riscantă. Transportatorii trag de maşini până cazi din ele.
Adevărata vină o poartă însă autorităţile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, care lasă lucrurile la voia întâmplării, nu fac verificări temeinice şi nu scot mai des licenţe la concurs.
Ultima licitaţie a rutelor a avut loc în 2008, iar următoarea se va ţine abia în 2019. Asta în condiţiile în care transportul rutier a devansat de multă vreme traficul de pasageri de pe calea ferată.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Iată ce nereguli a depistat o echipă de la Inspectorul Pro pe rutele de microbuze.
8 români din 10 aleg să călătorească cu autobuzul sau microbuzul. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, transportul rutier a atins o pondere de aproape 80 la sută din traficul total de pasageri. Nimic rău în asta, doar că jumătate dintre şoferii verificaţi pe traseu nu respectă legea.
Fie transportă prea multe persoane, fie nu taie bilete, fie conduc autovehicule care nu ar trece niciun test de siguranţă. Pasagerii nu ştiu însă la ce riscuri se supun atunci când pleacă la drum cu microbuze mai vechi de 10 ani.
O echipă de la Inspectorul Pro a călătorit pe mai multe rute din Bucureşti şi Ilfov în maşini uzate, care aveau uşile legate cu sfoară şi podelele găurite. Iată ce se întâmplă pe drumul spre Tămădău, într-o ruină pe patru roţi. Şoferul face haz de necaz:
"Până ajungi la destinaţie zici de vreo 50 de ori Tatăl Nostru şi gata."
Zona Bucuresti-Ilfov este împărţită între 30 de firme de transport. Iată cum se circulă şi în drum spre Cernica.
CAMERA ASCUNSĂ: "Stai ca noi mergem parfum acum. Să vezi dimineaţa cum e, ca la rugby… Ştii cum e grămadă de rugby? Tu o ştii?"
Sorin Nica, patronul acestei firme ştie foarte bine că în autobuzele sale şoferii îi înghesuie pe călători şi nu dau bilete decât celor care cer.
Sorin NIca, reprezentantul uneia dintre firme: "Un autobuz din asta care costă sute de mii de euro, cum poţi să-l amortizezi tu? N-ai nici 5 bani subvenţie de la stat, nu te ajută absolut nimeni, trebuie să scoţi din amărâtul acela de preţ de 2 lei sau 3 lei sau 1 leu 50. Oricum să ştiţi că nu intra mai mulţi oameni decât e omologat, că n-au unde să intre.”
Lăcomia pentru pasageri pleacă de la încasările de zi cu zi. Un conducător auto are un plan bine stabilit. Tot ce câştigă peste, sunt banii lui. Adică între 300 şi 500 de lei pe zi. Asta poate însemna într-o lună bună aproape 3.000 de euro.
Discuție reporter-șofer:
- 3.000 de euro pe lună? Am calculat bine?
- În anumite zile... rămâne câte 5-6 milioane pe zi.
- Aaa...
- Te rişti, când te prinde îţi dă amendă 20 de milioane şi...
- De ce îţi dă amendă?
- Că îi iei în picioare.
- Tu plăteşti amendă?
- Păi, da, ce? Eu îi iau?
- Şi câte amenzi ai?
- Una de 40 de milioane.
Cu astfel de încasări, cui îi mai pasă de sancţiuni? Chiar dacă amenda maximă se ridică la 12.000 de lei, transportatorii riscă şi câştigă. Cu atât mai mult cu cât puţinele controale care au loc sunt aflate dinainte.
Iar atunci când sunt totuşi prinşi de poliţişti, şoferii au răspunsurile pregătite.
Discuţie cu un şofer, poliţist şi reporter:
- De obicei obişnuiţi să luaţi persoane în plus?
- Dimineaţa, da, vă spun cinstit.
- Şi se dau şi bilete.
- Am dat că ştiam că sunteţi aici.
- Ştiaţi? De unde ştiaţi?
- (râde)
- Şi dacă nu ştiaţi?
- Vă spun adevărul....
- Şi dacă nu ştiaţi, nu le dădeaţi, nu?
Transportatorii fac, aşadar, legea în zona Bucuresti-Ilfov. Nu le pasă de amenzi şi nici de controale. Pentru că nimeni nu le ridică licenţele de traseu.
Şi astfel se explică de ce patronii unora dintre aceste firme preferă să stea cu autovehiculele noi în parcare în loc să le scoată pe stradă.
Domnii Sorin Nica şi Mitica Leaua sunt vechi parteneri de afaceri şi cunoscuţi în zona Capitalei. Ei sunt aceia care au blocat în instanţă ultima licitaţie pentru redistribuirea licenţelor de transport, care ar fi trebuit să aibă loc în 2014. Deşi într-un final au pierdut procesul cu MInisterul Transporturilor, demersul lor a făcut ca, timp de 10 ani, niciun transportator din zona Bucuresti-Ilfov să nu fie retras din circulaţie. Iar din păcate situaţia nu e singulară şi pare trasă la indigo în multe alte locuri din ţară.
Responsabile pentru haosul din transportul rutier sunt instituţiile subordonate ministerului transporturilor: Autoritatea Rutieră Romană şi Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. Niciunul din şefii acestora nu a binevoit să iasă cu o explicaţie.
Acum mai bine de un an, preşedintele Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier recunoştea că ţara e împânzită de rable şi că situaţia a fost scăpată de sub control. De atunci şi până acum, nu s-a schimbat nimic.
Alecu Mihai, șeful Serviciului Monitorizare și Control ISCTR: ”Într-adevăr, acestea sunt uzate. Noi facem control, controlul nostru fiind limitat.”
Şi totuşi, soluţii există. Una dintre ele ar putea fi acordarea licenţelor de transport pe durate scurte. În acest mod, transportatorul ar fi obligat să prezinte la reînnoirea licenţei şi parcul auto. Nimeni nu şi-ar permite să vină la licitaţie cu maşini vechi. În lipsa unei astfel de decizii, neimplicarea autorităţilor a făcut ca ţara să fie împânzită de cosciuge pe 4 roţi. Şi cum următoarea licitaţie va avea loc abia în 2019, rezultă că încă un de acum încolo transportatorii rutieri îşi vor putea face de cap.
Sursa: Pro TV
Etichete: bilete, trasee, licență, transportatori, microbuze,
Dată publicare:
10-04-2018 18:34