Calvarul unei românce după ce a plătit 20.000 de euro pe o mașină nouă. Ce s-a întâmplat după doar o săptămână

×
Codul embed a fost copiat

Returnarea unui autoturism cumpărat, dar cu probleme, poate fi o adevărată aventură, la noi în țară. Este calvarul prin care trece o femeie din București, după ce anul trecut a plătit peste 20 de mii de euro pentru o mașină nouă.

De atunci duce o luptă continuă cu dealerul, dar și cu Protecția Consumatorilor, pentru a-și face dreptate, mai ales că problemele au apărut la doar o săptămână după ce a primit autoturismul. ''Inspectorul Pro'' vă arată ce soluții aveți într-o astfel de situație.

Un autoturism nou așteptat cu nerăbdare de o femeie din București, timp de câteva luni, i-a transformat acesteia bucuria în calvar. Clienta a plătit 21 de mii de euro pentru o mașină pe care a primit-o la începutul lui iulie, anul trecut. Primele probleme au apărut o săptămână mai tărziu.

Femeia povestește că în trafic mașina începea să trepideze rămânând fară putere, iar comenzile de pe volan nu mai funcționau.

Brândușa: "A rămas fară putere în timpul unei depășiri, practic în treptele a întâia, a două, a treia trepidau, tremurau."

Citește și
tramvai
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure

Clienta s-a întors la dealer. Mașina a intrat în service, iar mecanicii i-au făcut o diagnoză cu sistemul producătorului. Testele au ieșit în regulă, însă au decis "efectuarea unor setări de baza la componentele motorului". Practic, o revenire la setările din fabrică. Când a ieșit din service, mășina era în regulă. O săptămână mai târziu, șoferița a pățit același lucru, într-o depășire.

Brândușa: "Eram într-o depășire împreună cu copilul meu. Practic mi-a pus viața în pericol. Am reușit să o cobor în treaptă a 5-a, a 4-a, încet, încet, am pus-o pe avarii."

Autoturismul a ajuns iar în service, unde a stat mai bine de o lună, timp în care au fost schimbate pompa de combustibil și turbina. Femeia a primit mașina înapoi, funcțională, la începutul lui septembrie, însă, în octombrie a luat-o de la capăt. De data aceasta ne-a spus că i-au fost schimbate injectoarele. Iar în februarie anul acesta a venit rândul senzorului de combustibil, să fie înlocuit. În niciuna dintre situații nu s-a aprins vreun martor în bord.

În concluzie, din iulie 2021 până în februarie 2022, autoturismul a intrat de patru ori în service unde a stat, în total, mai bine de trei luni. Piesele au fost înlocuite în baza garanției.

Brândusa: "Chiar dacă au schimbat la început turbină, pompă de benzină, mășina în februarie când am avut problema cu ea din nou, anul acesta, a înregistrat la fel, aceeași problemă."

Am solicitat lămuriri pentru această situație reprezentanților dealerului de unde a fost achiziționat autoturismul. Au răspuns doar în scris întrebărilor noastre. Și deși admit că nu pot preciza cu exactitate cauza defecțiunii, subliniază că aceasta a fost remediată, de fiecare dată.

Dealerul mai susține că la momentul problemelor reclamate de clientă, calculatorul nu a înregistrat nicio defecțiune. Dar și că "fiecare nouă neconformitate a apărut după o perioadă de rulaj de la predarea în bună stare a autovehicului"

În aprilie, la o lună după prima întâlnire cu proprietara mășinii, Inspectorul Pro a fost martor al acestor neconformități în trafic.

Având în vedere problemele repetate, șoferița a cerut înlocuirea autoturismului. Reprezentanții dealerului i-ar fi precizat, verbal, că o nouă comandă ar dura între 6 și 8 luni, dar nu au venit cu vreo ofertă concretă. Așa că femeia a cerut restituirea banilor. S-a ajuns inclusiv la mediere. Tot fără niciun rezultat.

Brândusa: "Mi-au spus să le spun pretențiile, pretențiile le-am spus și au rămas la fel ca la început."

Clienta s-a adresat, în repetate rânduri și Autorității pentru Protecția Consumatorilor. Instituția a fost notificată în iulie anul trecut. Răspunsul, unul hilar, a venit abia în martie, anul acesta. ANPC o înștiința că totul a fost rezolvat pe cale amiabilă, deși cu reclamanta, nu a stat de vorbă niciun inspector.

La începutul lunii aprilie, am cerut explicății celor de la ANPC, despre această situație. A fost momentul în care lucrurile s-au pus în mișcare. Femeia a fost sunată de un comisar de la protecția consumatorilor, pentru a povesti ce i s-a întâmplat și au fost reluate cercetările la dealer, care, în final, a fost amendat cu 25 de mii de lei pentru "lipsa conformității existența în momentul când au fost livrate produsele”.

Totodată, proprietara a primit din partea dealerului și o ofertă pentru înlocuirea imediată a autoturismului cu un altul.

În România, există o lege privind vânzarea produselor și garanțiile acestora, în baza căreia a fost de altfel amendat dealerul din reportajul nostru. Un articol clar prevede că un consumator poate solicita repararea produsului, dar are dreptul de a cere și înlocuirea lui, în anumite condiții.

Ce spune ANPC

Pesedintele ANPC, Horia Constantinescu, nu poate explică însă de ce dealerul auto a fost amendat atât de târziu și numai după intervenția echipei de la Inspectorul Pro.

Horia Constantinescu: "Acest caz semnalat de presă, a necesitat o atenție sporită. Mi se pare nepotrivit și nedemn comercial pentru un operator economic să nu ia în calcul înlocuirea. Vorbim de-o diferență de valențe, de posibilități financiare enorme între un operator economic de anvergură această și un consumator care face un efort substantanțial. Normal ar fi fost să își asume acest defect. Consumatorul e nevinovat."

Oricine se poate află la un moment dat într-o astfel de situație. Așa că trebuie să șțiți ce pârghii de rezolvare aveți. Pentru defecte de material sau de fabricăție, dealerul oferă o garanție care, presupune, în principal, înlocuirea sau repararea componentelor defecte, fără niciun cost. Țineți cont că puteți merge la orice dealer al mărcii, nu doar la cel de la care ați cumpăraț autoturismul.

Jurnalist auto: "Dacă ai încercat de patru ori la cel de la care ai luat mășînă, du-te la un altul și poate la și un altul. Mecanicii de la un service sau dintr-o rețea de service națională sunt că oamenii dintr-o clasă. Toți primim aceeași informație la cursuri, unii iau zece alții iau patru."

Așadar dealerii sunt primii cărora să vă adresați. Sunt mai mulți pentru fiecare marca. Dacă nu gășiți rezolvare la ei, mergeți la importator. În fiecare țară, există unul singur. Este reprezentantul oficial al mărcii auto, controlează toți dealerii și este răspunzător de politică comercială. Nu își dorește în niciun caz prejudicii de imagine. Următorul pas este să vă adresați direct fabricii producătoare.

Adrian Mitrea: "De fabrică se tem toți și importatorul și dealerului. Pentru că fabrică mai departe poate să pună presiune către importator și către dealer în cascadă pentru a rezolva problema respectivă. de cele mai multe ori aceste probleme nu ajung și la urechile."

Este, de asemenea, important ca orice sesizare faceți, orice răspuns primiți, să fie în scris. Pentru orice intrare și ieșire din service trebuie să aveți documente clare în care să scrie ce piese s-au schimbat și ce reparațîi s-au făcut.

Actele sunt extrem de importante pentru că dacă nu reușiți să vă înțelegeți amiabil cu reprezentanța auto și ajungeți în instanță, dovezile solide sunt singurele care vă pot ajută să câștigați procesul.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure
Cum pot tramvaiele să pună în pericol clădirile din cauza șinelor vechi. Vibrațiile sunt similare unor cutremure

Centrele istorice ale orașelor străbătute de liniile de tramvai sunt zguduite zilnic de cutremure de mică magnitudine. Specialiștii spun că șinele uzate transmit vibrații care șubrezesc structura de rezistență a clădirilor.

Băile minerale Telega, o minune a naturii, zac în paragină de zeci de ani. Au aceeași salinitate ca Marea Moartă
Băile minerale Telega, o minune a naturii, zac în paragină de zeci de ani. Au aceeași salinitate ca Marea Moartă

Băile minerale Telega s-au format acum 500 de ani și sunt cunoscute pentru cel mai înalt grad de salinitate din țară. Institutul Balnear Francez le-a plasat pe locul doi în Europa și pe locul cinci în lume.

Roșii cu pesticide toxice în piețe. Inspectorul PRO a făcut descoperiri revoltătoare într-o comună din Galați
Roșii cu pesticide toxice în piețe. Inspectorul PRO a făcut descoperiri revoltătoare într-o comună din Galați

Mâncăm fructe și legume cu pesticide, pentru că marfa care ajunge pe mesele noastre este verificată sumar.   

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Varianta candidatului comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pusă sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.