Cum încearcă giganții din tehnologie să rezolve una dintre cele mai mari provocări ale planetei
Una dintre cele mai mari provocări ale planetei, în momentul de față, este reducerea emisiilor de carbon.
Giganții din tehnologie lucrează deja de câțiva ani la mijloace de transport alternative care să nu mai aibă un impact atât de mare asupra mediului.
Vorbim despre servicii de ride sharing cu mașini electrice, autonome, adică fără șoferi, dar și de soluții total diferite de transport pentru mărfuri. Tiruri și camioane complet independente pe șosele, dar și iahturi autonome.
Producătorii de soluții pentru mobilitatea urbană nu au trecut neobservați nici anul acesta la CES. Toată lumea a vrut să știe cum vom circula în viitor, care sunt alternativele, cum vom scăpa de trafic, dar mai ales care sunt soluțiile pentru reducerea emisiilor de carbon.
Acest vehicul, de exemplu, poate transporta până la 30 de persone. O soluție de transport complet autonomă, care se poate conecta la orice sistem digital de monitorizare a traficului.
Conceptul este al unui producător german. Obiectivul companiei este să ajungă la cât mai multe administrații publice. În fabricile lor sunt deja în lucru zeci de astfel de exemplare. Ar trebui să le vedem pe străzile din marile orașe ale Europei cel târziu în 2026.
Unul dintre marile avantaje este că acest shuttle poate lucra 24 de ore din 24 și poate ajuta la reducerea traficului. Nu am mai avea atât de multe mașini pe șosele și am putea reduce emisiile de carbon.
Același producător a dezvoltat și un sistem de conectivitate pentru serviciile SMURD. Ambulanțelor și mașinilor de pompieri le sunt indicate astfel cele mai sigure și scurte rute atunci când apare o urgență. Permite colaborarea și cu centrul de control al traficului din oraș și îi ajută să aibă la îndemână tot ce le trebuie pentru a salva vieți. De la cel mai bun echipament, la cele mai sigure mașini.
Un principiu pe care l-a adoptat și Serviciul Poștal din Statele Unite. Mașinilor lor vor fi schimbate pentru prima dată după mai bine de 20 de ani. Vă vine să credeți sau nu, încă mai aveau pe traseu vehicule fără aer condiționat.
În astfel de mașini vor fi livrate plicurile și coletele din Statele Unite ale Americii. Sunt mașini electrice. Este o schimbare majoră pentru serviciul poștal din Statele Unite. Mașinile lor nu au mai fost schimbate din anii 90, chiar și anii 80 pentru anumite modele.
Reprezentant: US Postal Office: ”O să avem camere 360 de jurul împrejurul mașinii, sisteme autonome de frânare, airbag-uri, aer condiționat, iar aceste mașini sunt și mult mai mari decât cele pe care le înlocuiesc. Pe atunci nu aveam un volum atât de mare de pachete, nici măcar pe aproape”.
Tot în America este testat acum și serviciul autonom de ride sharing. Cursele sunt gratuite în San Francisco. Mașinile fără șoferi au transportat deja sute de pasageri. Fiind încă faza de testare, serviciul este gratuit. Trebuie doar să ai aplicația instalată pe telefon și să te bucuri de experiență.
Clyton – Product Manager: ”Cred că ceea ce este cu adevărat interesant este că atunci când te urci într-o mașină te simți minunat, este o experiență de ultimă generație, dar după 5-10 minute deja începi să te uiți la telefon așa cum o faci în orice mașină și cred că este un semn foarte bun. Înseamnă că oamenii se simt confortabil. Experiența este foarte umană, foarte asemănătoare cu ceea ce se întâmplă într-o mașină obișnuită”.
Aceeași companie are acum în teste și o serie de camioane complet autonome. Un serviciu destinat companiilor care se confruntă cu lipsa personalului.
Clyton: ”Tot mai mulți oameni se retrag în fiecare an din meseria de șofer de TIR. Forța de muncă se micșorează, iar cererea este tot mai mare. Drept urmare, cred că aceste camioane autonome sunt necesare pentru toate transporturile care trebuie făcute la nivel global în următorii ani”.
Toate camioanele lor au la bază un sistem bazat pe inteligență artificială și sunt în permanență monitorizate și asistate de la distanță.
Iar cei care nu vor să-și transporte marfa cu astfel de camioane pot apela la soluțiile subacvatice prezentate anul acesta în Las Vegas. Peste 170.000 de tone de marfă pot fi transportate cu acest container aerodinamic.
”Plănuim să integrăm și inteligența artificială pentru a alege cel mai bun traseu ținând cont de toate celelalte rute. Asta atât pe acest vas, cât și în porturi, pentru cel mai bun traseu, în cel mai eficient mod. Este nevoie doar de un echipaj mic care să supravegheze totul, dar în mare parte este un sistem complet autonom”.
Chiar și bărcile de transport pot fi controlate acum de la distanță. În Coreea de Sud sunt folosite deja primele prototipuri. Modele autonome, asupra cărora se intervine doar dacă este cazul.
”Gândeşte-te că este ca un Tesla pentru ocean. Sunt autonome și se parchează singure. Pot fi monitorizate de pe tabletă sau telefon. Camerele de pe bord surprind imagini la 360 de grade și se folosesc de sezori de lumină și mișcare pentru a detecta obiecte sau diverse alte obstacole”.
În plus, motoarele bărcilor sunt gândite în așa fel încât să reziste la temperaturi foarte scăzute sau să se adapteze mult mai ușor la schimbările climatice. Nu doar că sunt autonome, dar se folosesc și de hidroenergie atunci când le permite temperatura apei. S-au făcut deja teste în Oceanul Arctic din Polul Nord.