Formula E, competitia inspirata din jocurile pe Xbox care vrea sa faca uitata Formula 1. "Acesta e viitorul"
Urmareste Formula 1 pe toate ecranele, in exclusivitate cu televiziunea de la Romtelecom. O competitie cu monoposturi electrice ar putea fi viitoarul curselor de masini - mai ales ca spectatorii asista din fata laptopurilor.
Noile norme eco-friendly impuse de FIA ar putea duce la prabusirea unui colos - Formula 1. Asa ca mai multi fosti piloti din F1, printre care Alain Prost si Jarno Trulli, companii uriase ca Audi, Renault, McLaren sau gigantul indian Mahindra, dar si sponsori de la Hollywood, precum Leonardo di Caprio, sunt convinsi ca au gasit solutia viitorului – campionatul mondial de Formula E.
Este vorba despre o competitie la care participa doar monoposturi electrice, organizata in 10 dintre cele mai mari orase ale lumii si care vine cu o noutate fara precedent in sport – fanii pot participa activ la curse printr-un vot pe retelele de socializare pentru pilotul favorit, care va echivala cu extra-putere in timpul cursei.
Principalele diferente fata de Formula 1
Motoarele electrice – monoposturile din Formula E sunt capabile sa accelereze de la 0 la 100 de kilometric in 3 secunde, iar viteza maxima nu poate depasi 225 km/h, mult sub performantele celor din Formula 1. Sunetul produs de motoarele electrice, care in primul sezon vor fi produse doar de McLaren, pare importat din filmele SF, iar nivelul decibelilor este unul acceptabil pentru centrul unui mare oras – 80 dB, cu 10 mai mult decat o masina normala, dar cu 50 sub un monopost de Formula 1 (130 dB).
Curse pe strazile marilor orase – campionatul mondial de Formula E, care va incepe in luna septembrie, se va desfasura in 10 mari orase ale lumii – Beijing, Putrajaya, Punta del Este, Buenos Aires, Long Beach, Miami, Monte Carlo, Berlin, Londra si inca unul care urmeaza sa fie stabilit pana la sfarsitul acestei luni.
“Locul motoarelor electrice este in centrul orasului, asa ca toate cursele vor fi organizate pe strazi, nu vom construi circuite speciale”, spune presedintele executiv al Formulei E, Alejandro Agag.
“Fan boost”, oamenii participa la cursa din fata laptopului – este marea noutate, dar si cea mai controversata idee care urmeaza sa fie pusa in practica din toamna.
Cum functioneaza?
Toate motoarele monoposturilor din Formula E sunt produse de McLaren si dezvolta o putere maxima de 268 CP. In ‘race mode (power-saving)’, setarea cu care se merge in pare parte din cursa, motoarele dezvolta 178 CP. Acestora li se adauga inca 90 CP generate de setarea ‘Push-to-Pass’, setare care poate fi folosita doar un timp limitat de regulamentul competitiei (cateva secunde pe toata durata cursei).
Din fata laptopurilor, fanii care urmaresc cursele isi pot vota pe retelele de socializare pilotul favorit. Cel care aduna cele mai multe voturi, are voie la un extra de 2,5 secunde de ‘Push-to-Pass’. Setarile pilotilor sunt monitorizate permanent, pe toata durata cursei, de oficiali FIA.
Alejandro Agag, oficialul Formulei E, explica: “Ni s-a reprosat ca asta influenteaza performatele pilotilor... sigur ca influenteaza, altfel care ar mai fi rostul votului? Dar nu va avea o importanta capitala, adica cel care este ultimul in cursa, nu va ajunge pe primul loc cu ajutorul voturilor. Dar daca un pilot este al doilea si primeste acest “fan boost”, atunci are sanse sa termine cursa pe primul loc.”
La pit-stop se schimba masina – pe durata unei curse, pilotii opresc la un singur pit stop in care toti isi schimba monoposturile cu unele incarcate full cu energie. Durata unei curse este de aproximativ 45 de minute.
Sunt si femei printre piloti – 10 echipe, 20 de piloti si 40 de masini vor lua startul in primul sezon al campionatului mondial de Formula E. Fiecare echipa include cate doi piloti si patru monoposturi. Noutatea, fata de Formula 1, este ca intre cei 40 de piloti se regasesc si doua femei.
Primul sezon de Formula E va incepe in luna septembrie, in Beijing.
“Acesta e viitorul, suntem convinsi ca aceasta competitie va atrage foarte multi tineri. Ne-am propus sa ne adresam si celor care stiu mai multe despre un Xbox decat despre un motor de masina”, spune presedintele Formulei E.
Autor: Dan Pavel / editor sport.ro