Raport: Conducerea CNADNR, avertizata de 275 de ori in legatura cu neregulile de la autostrada Sibiu-Orastie
CNADNR a renuntat nejustificat la doua dintre revendicarile sale, in valoare de 2,1 milioane fiecare, respectiv la perceperea de penalitati pentru intarzieri in derularea contractului pentru proiectarea si executia Autostrazii Orastie - Sibiu Lot 3.
CNADNR a dat , astfel, antreprenorului un avantaj major in cazul ajungerii la arbitraj a disputelor pe tema intarzierilor inregistrate, releva raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor privind controlul efectuat la CNADNR. "Concluziile aferente obiectivului nr. 4 - verificarea respectarii prevederilor legale privind incheierea si derularea contractelor: referitoare la derularea contractului C92/28516/20.05.2011, avand ca obiect 'Proiectare si executie Autostrada Orastie-Sibiu Lot 3, km 43+855 - km 65+965', au fost inregistrate intarzieri in derularea contractului in faza de proiectare. Pentru neindeplinirea in termen de catre Antreprenor a punctelor de referinta nr. 1, 2 si 3, stipulate in contract, CNADNR era indreptatit sa aplice o penalitate in valoare de 2.100.000 lei fiecare. (...) Din analiza formularii punctelor de referinta rezulta clar ca indeplinirea unor indicatori de la punctele de referinta primare nu este dependenta de realizarea indicatorilor din PDR ulterioare. Consideram ca CNADNR SA a renuntat nejustificat la doua dintre revendicarile sale in valoare de 2,1 milioane fiecare, respectiv la perceperea de penalitati pentru neindeplinirea tuturor punctelor de referinta, dand, astfel, Antreprenorului un avantaj major in cazul ajungerii la arbitraj a disputelor pe tema intarzierilor inregistrate", se mentioneaza in raport.
Conform prevederilor contractului, lucrarile de constructie ale autostrazii Orastie-Sibiu Lot 3 trebuiau finalizate la data de 17 aprilie 2013, insa acest termen nu a fost respectat si nici pana la momentul controlului nu a fost intocmit un proces verbal de receptie la terminarea lucrarilor. "In conformitate cu subclauza 2.5 (Revendicarile Beneficiarului), sumele prevazute in contract cu titlul de penalitati vor fi facturate separat Antreprenorului dupa incheierea procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor", se spune in raportul citat de Agerpres.
Alegeri 2024
21:55
Alegeri prezidențiale. Primarul Dominic Fritz: ”Un cetățean a fost amendat pentru o postare despre Elena Lasconi pe Facebook”
20:15
AUR depune plângere penală împotriva ministrului de Externe: ”Fraudare masivă a alegerilor prezidenţiale” din diaspora
19:14
Alegeri prezidențiale 2024. Secțiile de vot din toată țara sunt pregătite. Pedepse aspre pentru cei care încalcă legea
19:07
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spun românii care votează din străinătate: ”Doamne ajută!”. ”De noi depinde soarta țării”
O cauza importanta a intarzierilor in executia lucrarilor a fost aparitia fenomenului alunecarilor de teren incepand cu data de 23 februarie 2012. Fata de aceasta situatie, antreprenorul a realizat in cursul lunii septembrie 2012 un studiu geotehnic care a condus la mai multe revizuiri ale proiectului tehnic al antreprenorului. Aceste revizuiri au obtinut avizare doar din punct de vedere tehnic din partea CNADNR. Aceste revizuiri ale proiectului tehnic au implicat necesitatea revizuirii autorizatiei de constructie, care nu a fost obtinuta pana la data finalizarii actiunii de control.
Referitor la preluarea lucrarilor, Corpul de Control noteaza ca decizia companiei de a prelua lucrarile executate in cadrul contractului a fost nefundamentata, fiind luata cu incalcarea prevederilor acestuia si a presupus asumarea unui risc nejustificat privind siguranta circulatiei.
"Respectiva decizie a favorizat nejustificat antreprenorul intrucat, conform prevederilor subclauzei 10.2 din Conditiile Speciale ale Contractului 'Daca Beneficiarul foloseste totusi orice parte a lucrarilor inainte de emiterea Certificatului de Receptie la Terminarea Lucrarilor, Antreprenorul va inceta sa mai aiba responsabilitatea ingrijirii acelei parti incepand cu aceasta data, moment in care raspunderea va trece in sarcina Beneficiarului'", se spune in document.
Conform raportului, decizia de preluare a autostrazii a fost emisa in aceeasi data cu Nota de Conservare nr. 20/3367/10.11.2014, fara a tine cont de faptul ca prin respectiva Nota de Constatare comisia de inspectie a constatat clar ca mai sunt de executat lucrari dintre care unele necesare pentru asigurarea sigurantei corpului autostrazii si a sigurantei circulatiei, pentru care a stabilit si termenul de realizare - "Deschiderea traficului rutier", respectiv 14 noiembrie 2014. Lucrarile ramase de executat pana la deschiderea traficului rutier nu au mai fost verificate nici de inginer, nici de beneficiar.
"Perioada foarte scurta dintre data Notei de Constatare - 10.11.2014 - si data Procesului Verbal de Predare-Preluare - 13.11.2014 - doua zile, conduce la concluzia ca lucrarile stabilite ca ramase de executat 'pana la Deschiderea traficului rutier' nu au avut timpul fizic necesar pentru a fi executate", se arata in raport.
Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 de Rapoarte de Neconformitate (RNC) referitoare la lucrarile executate in cadrul contractului. Printre deficientele constatate s-au numarat: neconformitatea materialelor utilizate in lucrare sau neaprobarea acestora de catre beneficiar, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor contractului si ale caietului de sarcini, nerespectarea de catre antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre antreprenor a prevederilor Legii nr. 10/1995 (actualizata) privind calitatea in constructii si a normativelor tehnice in vigoare. Aceste RNC-uri au fost inchise de catre Consitrans SRL (inginerul FIDIC care a actionat pana la data rezilierii contractului de consultanta, respectiv 18 noiembrie 2014, dupa care a actionat DRDP Brasov), in majoritatea cazurilor ca urmare a inlocuirii/refacerii/repararii deficientelor in baza dispozitiilor de santier si reinspectarii/receptionarii lucrarilor aferente.
In plus, Corpul de Control mai precizeaza ca in cadrul studiului de fezabilitate intocmit pentru proiectul constructiei autostrazii Orastie - Sibiu se mentioneaza clar existenta unor zone cu alunecari de teren si se recomanda "alocarea unui anumit buget pentru investigatii geotehnice suplimentare", intrucat sondajele si forajele avute in vedere la elaborarea studiului "nu sunt adecvate scopurilor proiectului tehnic".
Proiectul Autostrazii Orastie - Sibiu, ca parte a Retelei de Transport Trans-Europene (TEN-T CORE), prevede construirea a 82,07 km de autostrada care leaga cele doua orase. Comisia Europeana a decis, in septembrie 2011, finantarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune.
Autostrada a fost impartita in 4 loturi de punere in aplicare. Loturile 1 si 2, avand lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului in 2013. Loturile 3 si 4 au fost deschise traficului in 2014. Lotul 3, de aproximativ 22 de kilometri, este cel unde au fost identificate fisuri in structura de drum.
In data de 3 septembrie, CNADNR a anuntat inchiderea circulatiei rutiere pe Autostrada A1 Orastie - Sibiu incepand din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, intre Nod rutier Saliste (km 270+020) - Nod rutier Cunta (km 292+455), in vederea remedierii degradarilor constatate la km 275+650 al autostrazii. CNADNR a impus constructorului autostrazii Orastie - Sibiu, Salini Impregilo, sa refaca portiunea de 200 - 300 de metri din corpul de autostrada unde au aparut degradarile, prin demolare si reconstructie in conformitate cu proiectul tehnic aprobat, informa, la mijlocul lunii trecute, compania.
Potrivit sursei citate, lucrarile de remediere vor fi realizate de constructor pe propriul risc si pe cheltuiala acestuia in conditiile in care aceste defectiuni au fost determinate de executia necorespunzatoare a lucrarilor de catre antreprenor si nu de alunecarile de teren.
Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de catre proiectant, constructor, diriginte de santier (inginer FIDIC) a prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea unor contracte.
Procurorii DNA au deschis un dosar penal, in care a fost inceputa urmarirea penala in rem, in legatura cu savarsirea unor posibile fapte de coruptie in construirea autostrazii Sibiu-Orastie.
Potrivit unui raspuns al DNA, in acest dosar a fost inceputa urmarirea penala pentru savarsirea unor infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie si infractiuni privind fraude cu fonduri europene. Pana in prezent, nicio persoana nu a fost pusa sub acuzare.