Prețurile pe piața de combustibil încep să se tempereze. Motorina a ajuns să fie mai ieftină decât benzina
După mai bine de doi ani de fluctuații și șocuri, prețurile pe piața de combustibil încep să se tempereze. Mai mult, motorina a ajuns în multe benzinării să fie mai ieftină decât benzina.
Ieftinirea, spun specialiștii, este și un efect al încetinirii economice, motorina fiind principalul combustibil folosit în industrie. În paralel și vânzările de mașini diesel au scăzut în ultima perioadă, așa că și consumul este mai mic.
La pompă, șoferii plătesc pentru un litru de benzină aproape 7 lei și 50 de bani, în timp ce motorina este mai ieftină cu cativa bani.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În ultimele săptămâni, potrivit datelor unei platforme de profil, mai toate benzinăriile au redus constant prețurile, iar scăderile au dus la ieftinirea motorinei.
Comparativ cu luna trecută, un plin de 50 de litri de motorină costă în jur de 370 de lei, cu aproape doi lei mai puțin decât în urmă cu o lună. Specialiștii spun că ieftinirea vine ca urmare a unor rezerve suplimentare de combustibil. Lucrurile ar urma să se schimbe în vară, imediat cu reluarea activităților din agricultură, dar și din unele industrii.
Claudiu Cazacu, specialist piețe internaționale: „Oferta a fost mare față de ceea ce se estima și existau temeri cu privire la dispariția, dar și cererea reală a fost mai slabă, un semn al unor economii pe sectorul industrial mai slabe. Există cerere pentru zona de agricultură, dar unde e situația din România, dar una este o altă țară, unde ponderea pe servicii este mare, cum este Germania”.
Pe de altă parte, prețurile mari la motorinî din alți ani i-au făcut pe șoferi să ocolească mașinile diesel. Încurajați de autorități cu diferite stimulente, mulți au investit într-un autoturism pe benzină, electric sau hybrid.
Potrivit datelor de profil, autoturismele electrice, dar și cele hybrid au ajuns să dețină anul trecut o cotă de piață de 24,4 la sută.
Adrian Mitroi, profesor de economie: „Există o fugă de la diesel. Trendul nu mai este favorabil motorinei, românul are mașina pe motorină, era un obicei al nostru mai ales că știti de unde le aducem. Trendul îl schimbă politicianul care cu accize mai mari îți dă un semnal – ar trebui să nu te mai gândești la motorul cu diesel”.
Șofer: „Pe oraș benzină, la drum lung motorină. Consumul mai puțin”.
La rândul lor, producătorii de mașini spun că au costuri mari pentru fabricarea unei mașini diesel.
Alex Sermet, PR producător de mașini: „Se tem clienții de o posibilă restricție a accesului modelel diesel ceea ce nu este cazul pentru automobilele noi. Pe piață, pe masură ce crește oferta de automobile electrice, scad automobilele diesel deși acestea sunt complementare”.
Din 2035, potrivit regulamentelor europene, toate mașinile noi vor trebui să aibă emisii zero.