Piața jucăriilor, singura netinsă de criza economică. Cheltuielile pentru copii, tot mai mari
Familiile din România nu taie niciodată bani din suma destinată cheltuielilor pentru copii, o spun reprezentanții uneia dintre cele mai mari companii de cercetare de piață din lume.
Ba chiar în ultimii ani, părinții au început să cheltuiască și mai mult, pe produse din ce în ce mai bune calitativ.
Piața jucăriilor, a hainelor, a produselor și serviciilor pentru copii este singura care nu a fost influențată de criza economică și care crește de la un an la altul, chiar dacă statistic, numărul de copii este în scădere.
Cel mai bun barometru al creșterii pieței de produse și servicii pentru copii sunt părinții care au deja un copil și acum fac cumpărături pentru cel de-al doilea. Iar cheltuielile pentru copii sunt din ce în ce mai mari, spun cei care analizează piața.
Iulia Pencea, director general Nielsen România: "Cel mai mic număr de copii din deceniul asta s-a născut anul trecut, în 2018. Mai puțin de 200.000 de copii și, în acest context, am putea spune că ei devin mai prețioși și oricum în cultura noastră tot ce este mai bun, e păstrat pentru copii, în alte culturi copiii cultivă un respect pentru părinți și practic având grijă de părinți la bătrânețe este o obligație pe care copilul o are primordial".
În marile lanțuri comerciale, vânzările de scutece pentru bebeluși sunt de trei ori mai mari în volum decât cele de lapte praf, de exemplu. Îngrijirea și mâncarea înseamnă o piață de peste 1,3 miliarde de lei pe an. Pe locul al doilea ca importanță, jucăriile - o piață cotată la 1,2 miliarde.
Jucăriile s-au mutat în magazine specializate și în online, spun specialiștii. Cea mai mare cifră de afaceri o au grecii de la Jumbo, urmați de Noriel și Netzah Game. Iar printre producătorii români de jucării, Romexa, Airquee și D-Toys aveau cele mai mari afaceri, potrivit unei analize KeysFin.
În plină dezvoltare este și piața de mobilă și accesorii pentru copii. După ce a văzut pe Pinterest cum arată mobila de prințese din Vest, Alina s-a apucat să producă și ea, la comandă, așa ceva.
Alina Ioniță, Home&More Concept: "Din lemn masiv, în mare parte tot ce e pentru copii și vopseaua este pe baza de apă, ca să fie cât mai bio și mai safe pentru copii".
Viitorii părinții care vin la târgurile specializate au liste de cumpărături: ”Un cărucior, un pătuț, poată câteva hăinuțe... și vedem după aceea, pentru că acum sunt atât de mult, încât mergem doar pe ce ni se pare mai practic".
Piața de haine și accesorii pentru copii este una cu o creștere rapidă. Iar mai nou au apărut și la noi materiale premium.
Ramona Rădulescu, Woolver: "Lâna merinos, în mare parte o importăm din Finlanda, chiar avem cerere foarte mare și până acum lumea a fost foarte încântată de cea am făcut".
Oana Vasilescu, Onili: "Sunt din bumbac organic, este un bumbac netratat, care protejează corpul copilului. Am avut dorința de a demonstra că și noi, românii, putem face lucuri creative și frumoase".
În piața produselor pentru copii intră și serviciile educaționale, cărțile, gadgeturile, serviciile de sănătate, farmaceutice și cosmetice - toate având anul acesta cea mai mare dezvoltare din ultimii 30 de ani, potrivit estimărilor.