Oamenii care au investit in Facebook isi vand actiunile in masa. Pretul a scazut sub 29 dolari
Actiunile Facebook au inchis sub 29 de dolari, dupa o scadere de aproape 10% in sedinta de marti la New York, investitorii parasind in masa compania, ingrijorati de perspectivele de crestere pe termen lung si de declinul inregistrat de titlurile retelei.
Facebook s-a depreciat pe piata Nasdaq cu pana la 10%, atingand un minim de 28,65 dolari pe actiune, si a inchis la 28,84 dolari pe unitate, in coborare cu 9,6%, transmite Reuters.
Reteaua de socializare a debutat pe bursa pe 18 mai, la 38 de dolari pe actiune, dupa ce a atras in oferta publica initiala 16 miliarde de dolari si si-a adjudecat o capitalizare de 104 miliarde de dolari, mai mult decat valoarea de piata cumulata a Hewlett Packard si Dell.
Alegeri 2024
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
12:07
Cine intră în turul 2. Ce arată cel mai recent sondaj, publicat cu două zile înaintea alegerilor
De atunci, compania a pierdut aproximativ 25 miliarde de dolari din capitalizare, suma echivalenta cu valoarea de piata a bancii de investitii Morgan Stanley, aranjorul principal al ofertei publice initiale a Facebook.
Analistii de pe Wall Street sunt ingrijorati ca Facebook va intampina dificultati in incercarile de a monetiza accesarile in numar tot mai ridicat de pe smartphone-uri si alte dispozitive mobile, desi are aproape un miliard de utilizatori la nivel mondial si domina spatiul retelelor de socializare online.
Piata smartphone-urilor si tabletelor este dominata autoritar de Google si Apple. Intentia binecunoscuta a Facebook de a monetiza serviciile pe mobil alimenteaza speculatii variate privind strategia companiei si urmatoarele decizii in acest sens.
Analistii bancari specializati pe sectorul IT considera ca reteaua de socializare ar avea mult de castigat daca ar intra pe piata software-ului pentru dispozitive mobile prin achizitia companiei norvegiene Opera.
New York Times a readus recent in actualitate un zvon intens mediatizat in trecut, ca Mark Zuckerberg ar vrea sa dezvolte un smartphone Facebook. Analistii considera ca una dintre cele mai simple modalitati de a intra pe segmentul hardware-ului mobil ar fi preluarea companiei canadiene Research In Motion, dezvoltatorul Blackberry, care se confrunta cu dificultati in concurenta cu Apple si Google.
RIM a anuntat marti seara ca a contractat bancile de investitii JPMorgan si RBC Capital Markets pentru a ajuta compania sa-si reevalueze strategia. Unii analisti considera ca declinul de marti al Facebook pe bursa a fost cauzat in principal de debutul la tranzactionare al optiunilor cu actiunile companiei, care permit investitorilor sa vanda sau sa cumpere titluri la un pret predeterminat.
"Faptul ca actiunea a scazut in prima zi de tranzactionare a optiunilor arata ca investitorii pariaza pe noi deprecieri sau ca isi cumpara contracte de asigurare. Investitorii ar putea dori sa pastreze actiunile, insa cumpara asigurare pentru a fi acoperiti in caz ca pretul continua sa scada", comenteaza un analist.
Un fond din Chicago pariaza pe scaderea cotatiei Facebook la 25 de dolari pana in septembrie. "Valoarea de piata este un mare bluf. Mai este mult loc pentru scaderi. Actionarii din interior vor vinde actiuni pe 20 august, cand va expira primul embargo. Vor iesi pe piata multe actiuni, tot mai multe in urmatoarele luni", comenteaza presedintele Tavakoli Structured Finance din Chicago.
Pe langa incertitudinile legate de monetizarea accesarilor de pe smartphone-uri si tablete, Facebook ar putea avea probleme si cu actuala sursa de venituri. Reteaua de socializare va trebui sa faca eforturi pentru a pastra interesul advertiserilor mari.
La cateva zile inainte de oferta publica initiala a Facebook, constructorul auto General Motors a anuntat ca se retrage din contractele de publicitate platita pe Facebook, deoarece reteaua de socializare nu s-a afirmat inca drept platforma eficace de advertising si nu exista dovezi ca spoturile afisate pe site-ul companiei dau randament.
"Facebook este intr-o perioada de tranzitie ca model de afaceri. A fost usor sa primeasca primele 5-10 procente dintr-un buget de advertising, companiile incercand eficacitatea mediului, dar pentru urmatoarele 5-10 procente trebuie sa te lupti cu televizorul, ceea ce este mult mai dificil.
Facebook nu are inca cifrele necesare pentru a demonstra profitabilitatea, cresterea si faptul ca platforma genereaza awareness", comenteaza Walter Price, manager la fondul specializat de investitii in tehnologie al bancii Wells Fargo.