India construiește o autostradă imensă, de peste 1.300 de kilometri, cu 13 miliarde de dolari. Prima parte a inaugurat-o deja
India a inaugurat prima etapă din proiectul unei autostrăzi-gigant, care va lega orașele Delhi de Mumbai, în încercarea de a ajunge din urmă rivalul său geopolitic, China, în domeniul infrastructurii.
Potrivit The Guardian, proiectul în valoare de 13 miliarde de dolari (10,8 miliarde de lire sterline) va reduce la jumătate, adică 12 ore, timpul de călătorie dintre cele mai mari două orașe ale Indiei.
India este economia cu cea mai rapidă creștere din lume și va fi recunoscută în curând ca fiind cea mai populată țară. Cu toate acestea, infrastructura sa este cu zeci de ani în urma celei a vecinului său nordic, China.
Un panou amplasat pe una dintre noile autostrăzi cu patru benzi proclama: "Bine ați venit pe autostrada Delhi-Vadodara-Mumbai" - o rută care se întinde pe o distanță de 1386 de kilometri.
Premierul Narendra Modi a inaugurat recent prima etapă a acestui proiect, de 246 km, care leagă capitala de orașul turistic Jaipur din Rajasthan. El a declarat că acesta este un "semn al dezvoltării Indiei", adăugând că "astfel de investiții în căi ferate, autostrăzi, linii de metrou și aeroporturi reprezintă o cheie pentru a impulsiona rata de creștere a țării, pentru a atrage mai multe investiții și pentru a crea noi locuri de muncă".
A treia economie ca mărime din Asia a făcut un efort reînnoit pentru a se decupla de lanțurile de aprovizionare ale unei Chine tot mai hotărâte de a-și consolida capacitatea economică, după ciocnirea militară mortală de la frontiera lor, în Ladakh, în 2020.
Un New Delhi precaut a accelerat multe proiecte cheie, iar luna aceasta guvernul Modi a anunțat o creștere fără precedent de 33% a cheltuielilor de infrastructură. Se așteaptă ca Modi să inaugureze cel puțin o duzină de proiecte majore de căi ferate, autostrăzi, drumuri expres și proiecte portuare în următoarele câteva luni
India are una dintre cele mai mari rețele feroviare din lume, cu 1,3 milioane de angajați, dar este foarte învechită și are nevoie de investiții uriașe în calea ferată și în materialul rulant, autoritățile încercând să apeleze la capital privat pentru a face acest lucru.
La rândul său, Beijingul a investit sute de miliarde de dolari în infrastructură, de-a lungul mai multor ani, iar China se mândrește acum cu un sistem extins de autostrăzi, aeroporturi strălucitoare și, de departe, cu cea mai mare rețea feroviară de mare viteză din lume.
Prima linie feroviară de mare viteză din India, un proiect de 13 miliarde de dolari finanțat de Japonia, care leagă Mumbai și Ahmedabad, este încă în construcție și a fost afectată de achiziționarea de terenuri și de alte blocaje birocratice.
Harsh V Pant, profesor la King's College din Londra, a declarat că, în condițiile în care China "își pierde din strălucire", factorii de decizie indieni "consideră că se află într-un punct favorabil din punct de vedere geopolitic și geoeconomic care trebuie valorificat prin investiții mai mari în infrastructură pentru a deveni o economie și mai profitabilă și mai atractivă".
El a adăugat: "Creșterea economică a Chinei și dezvoltarea infrastructurii a început cu câteva decenii înaintea [Indiei], așa că mai sunt încă multe de făcut pentru a se alinia la nivelul Chinei".