Drepturile pe care le ai când închei un contract cu un furnizor de comunicaţii electronice. Ce trebuie să știi despre ofertă
Furnizorii de comunicaţii electronice sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor o serie de informaţii detaliate, clare şi relevante, înainte de încheierea unui contract.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunță că orice furnizor din comunicații este obligat să informeze corect și clar orice client care semnează un contract pentru servicii de comunicaţii electronice.
„Înainte de încheierea unui contract, furnizorii sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor o serie de informaţii detaliate, clare şi relevante referitoare la serviciile de comunicaţii electronice de care aceştia urmează să beneficieze. În plus, utilizatorii trebuie să primească, din partea furnizorului, un set de informaţii esenţiale într-o formă simplă şi clară, pe un suport durabil sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat şi descărcat cu uşurinţă, sub forma unei fişe de sinteză. Fişa de sinteză are un format standardizat şi simplificat, iar procesul de informare precontractuală condiţionează intrarea în vigoare a contractului de primirea fişei de sinteză”, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Ce trebuie să conțină oferta
Formatul fişei de sinteză se aplică tuturor furnizorilor şi le permite utilizatorilor să compare mai uşor ofertele de servicii. Modelul poate fi vizualizat pe site-ul ANCOM.
Fişa de sinteză trebuie să conţină principalele elemente ale ofertei, cum ar fi:
- denumirea, adresa şi informaţiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamaţii;
- principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat;
- preţurile aferente pentru activarea serviciului de comunicaţii electronice, precum şi orice taxă recurentă sau aferentă consumului;
- durata contractului şi condiţiile de reînnoire şi încetare a acestuia;
- un rezumat al informaţiilor privind parametrii de calitate şi remediile pe care consumatorul le are la dispoziţie, în cazul serviciilor de acces la internet.
În cazul contractelor încheiate cu utilizatorii finali cu dizabilităţi, informaţiile şi caracteristicile produselor şi serviciilor contractate trebuie să fie adaptate pentru această categorie de consumatori.
În domeniul comunicaţiilor electronice, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 198/2022, prevede o serie de drepturi pentru utilizatorii serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului.
În principal, Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice a transpus în legislaţia naţională directiva europeană a Parlamentului European şi a Consiliului de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice.
„ANCOM a completat cadrul legislativ şi prin Decizia ANCOM nr. 73/2022 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali şi alte măsuri pentru protecţia acestora. Obiectivul Deciziei ANCOM nr. 73/2022 vizează accesibilizarea şi publicarea uniformă prin intermediul mijloacelor proprii ale furnizorilor de servicii de acces la internet, de servicii de comunicaţii de voce, SMS şi MMS şi de transmisie a serviciilor media audiovizuale a unor informaţii complete, actualizate şi comparabile, care să sporească transparenţa faţă de necesităţile actuale de informare a utilizatorilor finali care se orientează tot mai mult către oferte sub forma unor pachete de servicii (internet prin fibră, TV prin cablu, servicii de voce la puncte fixe şi mobile şi altele)”, arată ANCOM.
ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a transmis informaţiile precontractuale şi/sau fişa de sinteză sau dacă perioada contractuală minimă este mai mare de 24 de luni conform legii. Sesizările pot fi trimise pe site ANCOM.