Magazinele online ar putea fi obligate sa aplice aceleasi preturi in toate tarile din UE. Cat de mari sunt diferentele acum
Vi s-a intamplat sa gasiti un produs in acelasi magazin online din tari diferite la alt pret? Aceasta problema ar putea fi rezolvata, iar comerciantii obligati sa practice aceleasi preturi in toate tarile Uniunii Europene.
Un proiect ambitios care isi propune sa unifice comertul online din Europa, ca sa poata intra in competitie cu America si China.
Internetul este plin de oferte, de la articole de imbracaminte, la incaltaminte, carti si jucarii pana la produse electronice. Totusi, preturile difera de la o tara la alta, iar unii producatori nu trimit marfa in anumite state. Mai mult, nu aveti acces la toate site-urile care ofera marfuri online.
Uniunea Europeana vrea sa anuleze aceste restrictii si sa creasca vanzarile intre state, in avantajul consumatorilor. In prezent:
Doar 15% din europeni cumpara produse de pe situri ce apartin altor tari. Pe de alta parte, doar 7 % dintre intreprinderile mici si mijlocii reusesc sa isi vanda produsele peste granita. Diferentele apar din cauza taxelor din fiecare stat.
De exemplu, la Massimo Dutti, pe site-ul din Romania, un palton costa 179 de euro, adica 799 de lei. Daca deschidem acelasi site pentru Italia, gasim acelasi palton la 195 de euro.
Si Amazon, unul dintre cele mai mari magazine on line din lume, ofera produse al caror pret difera de la o tara la alta. De exemplu.
Un aparat foto Canon care in Germania costa 232 de euro, adica 1044 de lei, pe site-ul Amazon Marea Britanie costa 234 lire sterline, 1369 de lei in banii nostri.
O bicicleta Dino costa pentru britanici 104 lire sterline - vreo 600 lei, in timp ce pentru nemti este 620 de euro, adica aproximativ 2800 de lei.
Bicicleta poate fi cumparata si de romani, dar aparatul foto nu va ajunge la noi pentru ca vanzatorul refuza piata romaneasca.
Lucrurile se pot schimba odata cu introducerea unei politici unitare pe piata digitala.
Bogdan Manole, presedintele Asociatiei pentru tehnologie si internet: "Pentru ei e un avantaj, e pe o parte esti sigur ca din orice zona a Europei vei intra vei avea acelasi pret si nu vei fi discriminat pe motivul nationalitatii tale."
Pentru companiile romanesti, piata europeana este inca un ideal greu de atins. Spre exemplu, un magazin online de haine, a luptat un an cu legislatia ca sa poata livra marfa in Bulgaria si Ungaria. Acum, 20% din vanzarile lor sunt facute in afara granitelor tarii.
Alin Stanciu, CEO magazin online: "O mare problema e faptul ca nu avem o legislatie unitara pe care sa o putem folosi in fiecare dintre tarile in care vrem noi sa iesim. Mai exista si diferente de ordin fiscal, destul de semnificative."
Toate aceste impedimente ar urma sa dispara in urmatorii cinci ani. Mai intai oficialii europeni vor ca legislatia in comertul online sa fie aceeasi in toate tarile din UE, ceea ce inseamna reducerea costurilor pentru companii. Cine vinde peste granita cheltuieste mai putin cu livrarea, iar TVA-ul s-ar aplica unitar.