VOYO, în drum spre un milion de abonați în Republica Cehă și Slovacia. CEO-ul CME: ”Vom merge și mai departe"
VOYO, cel mai alintat proiect al TV Nova din ultima perioadă, a ajuns la peste o jumătate de milion de abonați în Republica Cehă și Slovacia, iar acesta este doar începutul, notează jurnaliștii cehi de la Forbes.
"Îmi amintesc că în urmă cu doi ani, în același loc, am vorbit de ambiția noastră de a construi un serviciu local de streaming, care să poată concura cu platformele mari. Multă lume a râs. Acum putem să vă arătăm că ne-am îndeplinit această misiune" - spune Didier Stoessel, cu o expresie triumfătoare.
Didier Stoessel este CEO-ul CME, gigantul media internațional deținut de PPF. Îl are alături pe directorul general interimar Dušan Švalk, care a întărit conducerea companiei anul trecut.
Cifrele vorbesc de la sine: sutele de milioane de coroane investite în proiectul VOYO dau roade.
„Acum doi ani, am pariat că dacă dăm publicului ceea ce își dorește, vom reuși. Da, s-ar putea întâmpla ca telespectatorii să urmărească mai puțin Nova, dar am crezut că nu va fi un transfer al lor, ci o creștere generală. Și,dintr-odată, ne aflăm într-o industrie în plină expansiune”, adaugă Stoessel.
În timpul unei întâlniri cu presa, doi oameni-cheie de la CME au confirmat că VOYO, cu serialele sale - Regele din Šumava, Iveta, Handbal Național și multe altele - are peste o jumătate de milion de abonați în Cehia și Slovacia. Transformat din gospodării în persoane fizice, acest lucru înseamnă aproximativ 1,9 milioane de persoane în Cehia și alți 600.000 de telespectatori la vecinii din est - Slovacia.
„Ceea ce este o transformare uriașă – și este doar începutul”, spune Stoessel cu pasiune evidentă. „În același timp, în 2016 și 2017, am început literalmente de la zero. Ne așteptăm să ajungem la șase milioane de oameni pe ambele piețe în patru-cinci ani, mai mult decât dublu față de cifrele actuale. Deodată suntem crezuți că un milion de abonați este o cifră reală . Data viitoare mă veți întreba: Doar un milion? Pentru că cred că vom merge și mai departe."
Cu un zâmbet malițios, își amintește cum în urmă cu trei ani, când a preluat funcția de CEO al CME, a fost comparat cu antrenorul de fotbal al Spartei Praga. Italianul Andrea Stramaccioni a demonstrat la acea vreme un eșec spectaculos: cuvinte pompoase, investiții uriașe, dar fără rezultate. A demisionat în tăcere și a lăsat marele club într-o stare mult mai proastă decât atunci când a venit.
„Mulți oameni s-au întrebat de ce PPF cumpăra televiziune”, recunoaște Stoessel, un francez care, pe lângă rolul său în media (CME), este și director de investiții în imperiul creat de Petr Kellner (PPF). „Dar consumul de conținut bun este în creștere, oamenii petrec din ce în ce mai mult timp vizionând conținut. Raționamentul nostru s-a dovedit a fi corect. Doar că opțiunile de vizionare a conținutului s-au diversificat enorm.”
Cum se potrivește asta cu rapoartele de peste mări conform cărora Netflix și alți giganți globali trec brusc prin vremuri grele după o creștere fără precedent? „Sunt victimele propriului succes , nu e nimic altceva. Dacă Netflix are între 70 și 75 de milioane de abonați numai în Statele Unite, este greu să ai și mai multă penetrare pe piață", explică Stoessel. "Dar cu siguranță nu este cazul în Cehia sau Slovacia", spune el, adăugând că situația a fost accelerată și de pandemia de coronavirus.
Închisă în case de lockdown-ul impus de pandemie, toată lumea se gândea: Cum să te distrezi? Iar serviciile de streaming, inclusiv VOYO, au atins perfect cererea vremii, pe care Stoessel și Švalek o definesc ca fiind capacitatea de a viziona oricând, oriunde și în orice fel, adică de la televizor, la telefon mobil și la computer. Ei au demonstrat pe grafice cum arată transformarea audienței unor serii noi din propriile producții. Telespectatorii liniari reprezintă aproape exact două treimi din Lebăda de Aur și Familia Jedná. Restul este alcătuit din așa-numita vizionare întârziată și anume VOYO.
"Și lucrul crucial este că, în cifre absolute, televiziunea liniară este încă urmărită de un număr foarte asemănător de oameni. Da, scade, dar cu un procentaj mai mic pe an, nu există pierderi semnificative", spune Stoessel. „Și pe deasupra, ai o treime în plus din cele două noi canale. Dacă baza este de șaizeci și șase la sută, treizeci și trei la sută reprezintă jumătate din creștere. Sunt telespectatori nou-nouți. Am extins audiența fără a avea pierderi. ”
Când Stoessel a discutat aceste chestiuni într-un interviu la Forbes anul trecut, VOYO era în scădere cu sute de mii de abonați. Trendul se schimbă repede, atitudinea nu. „Să fim clari : singura cale pentru jucătorii locali este conținutul local”, spune el. „Este exact ceea ce trebuie să facem și deja o facem”.
Un rol cheie în acest sens îl joacă echipa de producători creativi condusă de Michal Reitler, un lider ceh în domeniu, care a creat înainte seriale pentru Televiziunea Cehă. Alte elemente sunt mai puțin vizibile, precum faptul că VOYO are o echipă de aproape două sute de oameni: „Ceea ce media nu prea avea, diferența față de trecutul recent este uriașă”.
Diferența dintre țările europene individuale poate fi la fel de mare – oricât de surprinzător pare. De exemplu, în Germania și Franța, titanii Netflix, HBO și Disney+ domină clar. Dar Stoessel și partenerii săi caută în altă parte, mai la nord. În Scandinavia, în schimb, Viaplay domină. Și el a pariat pe subiecte locale pentru un public local. „Au reușit să-i învingă pe americani”, îi laudă șeful CME. „Așa că, atunci când cineva obiectează că piețele noastre sunt prea mici, îi răspund că ar trebui să se uite și la Scandinavia, unde trăiesc aproximativ 25 de milioane de oameni, comparativ cu 15 milioane în fosta Cehoslovacie. Dar conținutul local de înaltă calitate este cu adevărat esențial”.
Deoarece fenomenul numit SVOD (Subscription Video On Demand), adică accesul la conținut video premium pentru un abonament lunar, este încă un lucru relativ tânăr, nu există mecanisme exacte de comparație. În funcție de timpul petrecut pe ecran și de numărul de telespectatori, șefii CME văd deja VOYO drept al patrulea cel mai vizionat canal ceh după Nova, ČT 1 și Prima. Și alte cifre: notorietatea mărcii este deja la 50 la sută, Netflix este la 56 la sută în Cehia. Nouă din zece utilizatori VOYO sunt activi în fiecare săptămână. În medie, un utilizator activ petrece 13,5 ore de vizionare pe săptămână, adică aproape două ore pe zi. „Este un angajament de care am fost șocat”, recunoaște Stoessel. „De asemenea, oamenii nu se uită atât de mult pe telefoanele mobile, 65 până la 70 la sută dintre ei urmăresc VOYO la televizor. Înseamnă că serviciile SVOD au intrat în casele din Cehia. Faci doar click și totul funcționează. A devenit o altă modalitate de a te uita la ecranul televizorului. De aceea totul crește atât de repede."
Din punct de vedere economic, VOYO are deja o perspectivă pozitivă anul acesta. Pe de altă parte, Stoessel respinge ceea ce încearcă Netflix - adică un abonament mai ieftin la un serviciu care include publicitate. „O fac pe piețele în care au atins deja apogeul”, comentează Stoessel. „Suntem departe de asta și, mai ales, printre principalele motive pentru care oamenii se abonează la VOYO este faptul că nu sunt întrerupți de reclame. Așa că nu credem că aceasta este calea de urmat pe moment. Vrem să oferim clientului ceea ce își dorește."
Până acum, erau în primul rând seriale din categoria pe care o numesc blockbuster. De exemplu, Iveta, o producție despre binecunoscuta cântăreață Iveta Bartošová.
„Dar în timp, va trebui să segmentezi mai mult, astfel încât oamenii să poată viziona oriunde, oricând, pentru că chiar și în cadrul familiilor, ei urmăresc lucruri diferite în camere diferite. Atât Nova, cât și Markíza au capacitățile și abilitățile de a ieși în afara mainstream-ului”, adaugă Švalek.
Un exemplu poate fi noul serial Vedma, care pendulează între genurile supranatural și science fiction. „Este ca Harry Potter sau Stăpânul Inelelor, deși Amazon a cheltuit puțin mai mult”, zâmbește Stoessel. "Dar vrem să fim pionierii cehi în acest sens. Eu spun fiecărui producător: Gândiți-vă cum vă puteți "brand-ui" local creația, astfel încât teoretic să poată merge oriunde, astfel încât să poată fi înțeleasă chiar și în Statele Unite."
Planuri prea îndrăznețe? Ambiții prea mari? "De ce nu?" răspunde Stoessel cu o contra-întrebare. „Poate că este doar un vis, dar facem față”. La urma urmei, evoluțiile VOYO indică faptul că posibilitățile cehe ar putea fi de fapt mult mai ample decât se aștepta până de curând…
_____
În România, VOYO este o platformă cu conținut video, tip SVOD, iar aici pot fi vizionate toate canalele deținute de PRO TV SRL (PRO TV, Acasă TV, PRO TV Internațional, PRO Arena, PRO Cinema, Acasă Gold, PRO TV News), emisiuni exclusiv digitale, filme, seriale, sezoane integrale ale emisiunilor PRO TV și competiții sportive.
Platforma a fost înființată la 1 august 2011, fiind prima platformă de tip SVOD și TVOD (conținut pe baza de achiziție) din România.
Din toamna anului 2020, emisiunile înregistrate și serialele difuzate pe PRO TV au început să fie publicate cu o zi înainte pe VOYO.
VOYO este un brand internațional disponibil cu versiuni locale în România, Cehia, Slovacia, Bulgaria și Slovenia, operat de compania CME, parte a grupului PPF.