Ce vi se intampla daca nu va declarati la timp impozitele. Guvernul vrea sa introduca o noua "penalitate"

61649893

Odata cu discutiile pe marginea noului Cod Fiscal, autoritatile gasesc si metode noi de a mai scoate un ban de la contribuabili

Guvernul va introduce "penalitatea de nedeclarare" a taxelor si impozitelor pentru populatie si firme. Mai precis, persoanele fizice si firmele care nu isi declara impozitele datorate statului, ce depasesc cuantumul de 50 lei, vor fi obligate sa achite o "penalitate de nedeclarare" de 0,06% pe zi, care va fi majorata cu 100% daca datoria rezulta din acte de evaziune constatate de catre organele judiciare.

Penalitatea de 0,06% pe zi, reprezentand sanctiunea pentru nedeclararea sau declararea incorecta, in declaratii de impunere, a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale datorate si stabilite ulterior de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, va trebui achitata incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, respectiv a diferentelor de obligatii fiscale constatate de administratia fiscala prin inspectie fiscala, conform proiectului noului Cod de Procedura Fiscala aprobat de Guvern.

Citeste si: Cu cardul e mai bine. Bucatica de plastic care a salvat aproape 40.000 de romani in acest an de cozile de la ghiseu

Persoanele fizice si firmele care vor plati aceasta penalitate de nedeclarare nu vor fi scutite de achitarea dobanzii aferente datoriilor. Intentia Guvernului de a introduce o astfel de penalitate a fost anuntata de Mediafax in iulie anul trecut. Cuantumul aprobat al penalitatii este insa diferit de sistemul propus atunci de Guvern, cand penalitatea era gandita sa reprezinte 10%, in primul proiect, sau 5%, in varianta modificata ulterior, din obligatiile fiscale principale nedeclarate, daca suma stabilita nu depaseste 25% fata de fiecare creanta fiscala declarata, si 25% din obligatiile fiscale principale nedeclarate, daca suma stabilita depaseste 25% fata de fiecare creanta fiscala declarata.

Guvernul a renuntat si la ideea de a introduce o limita maxima a penalitatii, propusa initial la 100.000 lei si, ulterior, la 1 milion lei. De asemenea, daca datoria va fi stinsa prin plata sau compensare ori este esalonata la plata, cuantumul penalitatii va fi redus doar cu 50%, nu cu 75% cum era in proiectul initial. Organul fiscal nu va impune penalitatea de nedeclarare daca suma de plata este mai mica de 50 lei.

De asemenea, penalitatea de nedeclarare nu va fi aplicata daca obligatiile fiscale principale nedeclarate de contribuabil/platitor si stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale, potrivit interpretarii administratiei fiscale cuprinsa in norme, instructiuni, circulare sau opinii.

Guvernul a intentionat si la inceputul anului trecut sa introduca aceasta penalitate, dar a renuntat dupa ce reprezentantii mediului de afaceri reuniti in Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei au contestat faptul ca penalitatea este stabilita doar prin decizie de impunere, nu in urma unei inspectii fiscale, si ca actul de evaziune este constatat doar de catre autoritatea fiscala, fara o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Aceste probleme au fost reglementate acum de Guvern, in proiectul noului Cod de Procedura Fiscala, cu argumentul ca va creste nivelul de conformare a contribuabilului, cu impact direct in combaterea evaziunii fiscale.

Guvernul mai arata ca, avand in vedere noua penalitate, a fost decis ca dobanda in cazul platii cu intarziere a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sa fie de 0,02%, pe zi de intarziere, fata de 0,03% in prezent. Acest nivel zilnic corespunde unui nivel anual de 7,3%, la care se adauga si nivelul de 7,3% al penalitatilor de intarziere, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an.

Articol recomandat de sport.ro
El va fi selecționerul României în următorii doi ani: „E văzut ca un salvator. Nu-l mișcă nimeni de acolo”
El va fi selecționerul României în următorii doi ani: „E văzut ca un salvator. Nu-l mișcă nimeni de acolo”
Citește și...
61649451
Guvernul vrea sa reduca TVA din aprilie, la 20% cota standard sau la 9% pentru alimente de baza

Taxa pe valoarea adaugata va fi redusa de la mijlocul anului, cu sase luni in avans fata de termenul initial. Anuntul a fost facut de premierul Victor Ponta.

61649305
HotNews: Racordarea la retelele de energie electrica si gaze naturale, un monopol al companiilor de distributie

Dezvoltarea imobiliara, aparitia de noi cartiere rezidentiale, dar si infiintarea si construirea de noi sedii de firme reprezinta pentru companiile de distributie din domeniul energiei electrice si gazelor naturale o buna ocazie de a-si creste veniturile

61354849
Un craiovean si-a "inghetat" cursul in instanta. Cati bani va trebui sa ii dea inapoi banca, cu tot cu dobanda

Un barbat din Craiova a obtinut in instanta inghetarea cursului pentru creditul in franci elvetieni la valorea din momentul acordarii.

Recomandări
Vlcsnap 2026 10 08 21h07m09s004
Concluzia lui Luca Niculescu după prima zi de negocieri. Anunță că a găsit un punct comun cu liderii PSD, PNL şi UDMR

Premierul desemnat, Luca Niculescu, a transmis joi că va continua dialogul cu partidele, exprimându-şi încrederea că, de această dată, se va ajunge la un rezultat bun pentru România.

Bolojan pnl 2
Ilie Bolojan: „La Mintia, a avut loc prima aprindere a turbinei pe gaz nr. 1 din noua centrală. Urmează finalizarea testelor”

Premierul demis, Ilie Bolojan, a anunțat că joi a avut loc prima aprindere a turbinei pe gaz nr. 1 din noua centrală de la Mintia, o etapă tehnică importantă pentru una dintre cele mai importante investiții energetice ale României din ultimii ani.

Martori georgescu
Cine sunt cei doi martori-cheie audiați în dosarul lui Călin Georgescu. Legătura lor cu afacerea de 1,1 milioane de euro

Procurorii DIICOT au audiat doi martori importanți în dosarul în care Călin Georgescu a fost arestat preventiv pentru acuzația că ar fi înșelat un om de afaceri cu 1.100.000 de euro.