Amenzi de milioane de euro pentru mai multe magazine din Romania. Cum i-au facut pe clienti sa plateasca preturi mai mari
Consiliul Concurentei a anuntat marti ca a sanctionat cu amenzi totalizand 35 de milioane de euro o serie de companii, printre care Mega Image, Metro, Selgros, Danone, Delaco si Napolact, care ar fi realizat o intelegere pentru fixarea preturilor
UPDATE: Selgros, Mega Image si Tymbark vor contesta amenzile in instanta
Selgros Cash&Carry respinge acuzaţiile Consiliului Concurenţei, care a amendat compania cu 6,6 milioane euro într-o investigaţie în urma căreia a mai sancţionat 24 de companii, şi arată că aşteaptă motivarea deciziei pentru începe acţiunea în instanţă, la fel şi producătorul de răcoritoare Tymbark.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros şi Mega Image şi 21 de furnizori ai acestora, în cadrul investigaţiei având ca obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor în perioada 2005-2009. În urma investigaţiei, a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.
"Selgros Cash & Carry SRL a luat act cu surprindere de decizia Consiliului Concurenţei de sancţionare a companiei noastre împreună cu alte companii de pe piaţa de retail din România. Respingem categoric acuzaţiile Consiliului Concurenţei care a luat această decizie fără o minimă analiză economică, deşi regulile de concurenţă nu pot fi aplicate în absenţa identificării şi evaluării realităţilor economice. Menţionăm ca Selgros Cash & Carry SRL a pus la dispoziţia Consiliului Concurenţei şi o expertiză din care rezultă neîndoielnic că în situaţiile investigate clienţii Selgros au beneficiat de preţuri mai mici decât preţurile de piaţă", a declarat pentru MEDIAFAX directorul de marketing al companiei, Daniela Sima.
Amenzi de 35 de milioane de euro
In comunicatul Consiliului Concurentei se precizeaza ca institutia „a sanctionat 25 de companii de pe piata comercializarii produselor alimentare (4 retaileri si 21 de furnizori ai acestora) cu amenzi in valoare totala de 154.029.538 lei (aprox. 35 milioane euro). Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor intre retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora, in perioada 2005-2009.
In urma investigatiei a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare (de raft), cat si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor. Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere si oferta, ci furnizorul si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputand sa scada pretul sub limita stabilita cu furnizorul.
In ceea ce priveste comportamentul companiilor in cadrul promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri si furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceeasi perioada, furnizorii nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand doar sa alterneze. In acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, in acelasi timp, la promotii si implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului.
Companiile sanctionate sunt:
1. Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
2. Metro Cash&Carry Romania SRL– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
3. Real Hypermarket Romania SRL–23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
4. Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
5. Agroalim Distribution SRL– 607.214 lei (138.000 euro)
6. Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro)
7. Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro)8. Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro)
9. Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro)
10. Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro)
11. De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)
12. Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro)
13. Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
14. Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
15. Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro)
16. Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro)
17. Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro)
18. Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro)
19. Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)
20. Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro)
21. Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)
22. Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
23. Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
24. Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
25. Zarea SA – 347.489 lei (78. 975 euro).
Reamintim ca la sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS si furnizori ai acestora. In cadrul investigatiei declansate, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei.”
De asemenea, potrivit comunicatului, Consiliul Concurentei a demarat la sfarsitul anului 2014 o alta investigatie, care vizeaza „posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS si furnizori ai acestora”.
Sursa: Pro TV
Etichete: preturi, magazin, alimente, supermarket, concurenta, hipermarket,
Dată publicare:
13-01-2015 13:40