Romania, singura tara din Europa in care se inmatriculeaza masini furate
Suna incredibil, dar un articol de lege permite cu acordul autoritatilor sa existe autoturisme suspecte pe drumurile noastre.
Un articol din regulamentul de aplicare a ordonatei de urgenta privind circulatia pe drumurile publice permite organelor de urmarire penala sa emita o dispozitie prin care o masina furata sa poata fi inmatriculata si sa circule pana la finalizarea cercetarilor.
Si asta pentru ca se presupune ca cel care are in posesie masina este un cumparator de buna credinta. Politistii sunt astfel legati de maini si de picioare chiar si in cazul in care-l suspecteaza pe proprietar ca este direct implicat in furtul masinii.
Politistii propun eliminarea acestui articol si introducerea unui paragraf care sa le permita sa confiste autoturismul suspect.
In Romania circula peste 1.000 de masini furate. Masina este inchiriata din strainatate de un individ cu buletin fictiv si adusa repede in Romania unde are deja pregatite documente falsificate.
Apoi, la Registrul Auto Roman i se face identificarea. Pentru ca proprietarul nici nu stie ca masina a disparut, nu apare in calculator ca un bun furat, asa ca merge mai departe la Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, unde i se fac actele.
In momentul in care masina este data in urmarire are deja un alt posesor care, de regula, este banuit ca ar face parte dintr-o retea de hoti de masini. Lucru greu de dovedit.
Chiar daca politistii afla despre masina ca este furata din alta tara nu o pot scoate din circulatie. Se poate insa mentiona pe certificatul de inmatriculare "autovehicul declarat furat", asta pentru ca un al doilea doritor sa stie ce cumpara.
Si ciudateniile legislative in domeniul auto nu se opresc aici: odata recuperate, masinile furate din strainatate ajung sa rugineasca prin parcurile auto ale politiei romane.
Dupa cateva calcule, proprietarii de drept considera ca-i costa prea mult sa vina pana in Romania ca sa isi ia bunul, mai ales ca si-au incasat deja banii de la asigurator.
Grav este ca statul nostru este singurul din Europa care nu percepe taxa pe depozitare, dar nici nu poate valorifica autoturismele abandonate. Numai la Constanta intr-un parc auto zac masini in valoare de cinci milioane de euro, bani buni in aceste vremuri.
Un proiect de lege aflat in lucru prevede ca dupa un an toate vehiculele nerevendicate sa fie vandute.