Școala ca spectacol. Metoda predată de o echipă de profesori englezi colegilor români
Matematică nu se învață în bancă! Trebuie să fie un spectacol, în care învățătorul joacă roluri, cot la cot cu copiii!
Iată prima lecție predată de o echipa de profesori englezi colegilor lor din România. De fapt, tot ce apare în orar - de la chimie la tehnologie - trebuie împachetat dinamic, astfel încât elevii să nu moțăie cu nasul în cărți, în timp ce educatorul turuie neperturbat.
Doamne ferește să se distreze cineva în timp ce învață despre științe...
La chimie și fizică poți face spectacol. Dacă vrei să îți lași elevii cu gura căscată, poți pune în scenă, în laborator, o reprezentație uluitoare, în loc de lecția clasică. Trebuie doar să ai un loc sigur, ceva recuzită - nu foarte scumpă - și evident să doreșți, ca profesor, să ieși din rutină. Pentru alte materii, lucrurile se urnesc însă mai greu.
Adriana Stere, corespondent: “Pentru mulți elevi din generația mea, să mișți în front, adică să te foiești în bancă, la ora de matematică, însemna să-ti dai singur foc la valiză. Pentru cel de la catedră sau care umplea tabla de cifre, era dovada clară că ești complet dezinteresat de materia lui. Dar ce-ar fi ca tocmai dascălul să te invite să țopăi și să alergi, să te cocoți și să te așezi când lângă un coleg, când lângă altul, pentru că așa se ține lecția?”
Recent, două sute de educatori și învățători au luat lecții de la câțiva traineri englezi. De pildă, cum să predea despre curbe și drepte, scoțând copiii din clasa sau folosind, dacă plouă, o coadă de matură.
Adriana Stere, corespondent: “Haideți să mergem puțin și la preșcolari. Întrebare: cât de mult preț pun educatorii noștri pe a colora fără să depășești conturul? Doar că am aflat că o prietenă a colorat ea însăși cu mare atenție desenul copilului, pentru doamna ține la asta, iar cel mic nu se pricepe. Ei bine, nu se pricepe fiindcă e prea devreme!”
Ali McClure, expert: “Dacă eu cer unui copil de 2 ani să deseneze cu acuratețe imaginea unei case, copiată după o altă poză, ar putea face asta la 2 ani? Șapte ani este vârsta la care se dezvoltă suficient partea de mișcare fină, iar cele două emisfere ale creierului copilului se conectează eficient.”
Culmea, la grădiniță copilul e totuși suficient de matur cât să învețe robotică!
Martin Bailey, expert: “Îi învățăm pe copii cântece în care trebuie să facă anumite mișcări. Dacă nu fac pașii în ordinea corectă nu merge treaba, trebuie să corectăm! Așa ajungi la cuvinte precum debugging, și a găsi, a repara greșelile din algoritm. Așadar, folosim acești termeni care pentru unii profesori par noi, pentru că nu erau parte din copilăria noastră, dar în 2019 și pe viitor sunt esențiali în pregătirea copiilor.”
Mai multe detalii despre cum pot pedagogii să schimbe stilul și atmosfera din clasă gășiți pe pagina de Facebook First Seven. Acolo sunt arhivate cursuri pe care învățătorii români - mai ales cei tineri - le folosesc gratuit.
Valentina Secară, organizator: “Își doresc o schimbare, își doresc să afle cum anume pot face învățarea mai atractivă pentru copii. Pleacă cu un alt mod de a gândi. Se deschid cumva niște sertărașe care n-au mai fost accesate și își doresc să pună în aplicare ce au experimentat cu noi.”
În fine, o lecție esențială, care se învață doar pe teren, și pentru care nu avem ponturi: apropierea dintre pedagog și copil.