Black Friday,o afacere de 180 miliarde de dolari in ultimii 4 ani. Cum au explodat vanzarile. GRAFIC
Numita cea mai aglomerata zi de cumparaturi din Statele Unite ale Americii, Black Friday inseamna pentru magazine un boom de vanzari greu de egalat in oricare alta zi a anului.
In fiecare an, Black Friday a atras mai multi consumatori care au cheltuit sume tot mai mari.
Numai in ultimii 4 ani, Black Friday a insemnat incasari din vanzari de aproximativ 180 de miliarde de dolari, conform National Retail Federation, 800 de milioane de clienti si cel putin tot atatea produse vandute la reduceri record, varful acestor vanzari fiind asteptat chiar in acest an.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
In Romania, Black Friday a debutat in 2011, cand magazinele site-urile au atras sute de mii de clienti cu reduceri fara precedent in Romania. Pe 23 noiembrie, Black Friday revine in Romania cu oferte la fel de atractive.
CUM AU EVOLUAT VANZARILE DIN SUA DE BLACK FRIDAY
(Instructiuni: Pozitionati mouse-ul deaspura elementelor din grafic pentru a vedea detaliat valorile. Dati click pe fiecare nume din legenda pentru a selecta/deselecta respectiva categorie. Grafic realizat de Vlad Moldoveanu )
Dar vanzarile de Black Friday devin tot mai bune cu cat si produsele sunt mai atractive. In ultimii 5 ani, aparitiile produselor precum iPhone, Galaxy S si tabletelor a facut ca foarte multi clienti sa suprasolicite serverele magazinelor sau chiar sa astepte in fata portilor toata noaptea, pentru a cumpara la reduceri.
National Retail Federation a inceput din anul 2005 sa inregistreze o parte dintre cifrele inregistrate la nivel national in SUA de Black Friday. La o prima evaluare, cei de la NRF au descoperit ca un client din SUA a cheltuit in 2005 302.81 dolari, pentru ca anul trecut aceasta cifra sa creasca cu aproape 100 de dolari, pana la 398.62.
In acel an, 2005, Microsoft venea pe piata cu o jucarie total noua. Un nou Xbox atragea toata atentia, numit 360, cu o grafica de invidiat, cu care utilizatorii puteau impartasi clipuri, muzica intre PC-uri si consola. Xbox 360 a inregistrat in 5 ani 40.3 milioane de unitati vandute.
In anul 2006, Black Friday a consemnat o crestere importanta de cheltuieli. 140 de milioane de clienti au invadat internetul si magazinele in cautare de oferte, fiecare cheltuind medie putin peste 360 de dolari, conform NRF.com.
Si au avut si ce sa vaneze. In acel an, Nintendo lansa Wii, o consola care i-a ridicat pe "playeri" de pe canapele si scaune si a oferit o varianta interactiva a jocului pe televizor. Nici pasionatii de filme nu au fost dezamagiti, pentru ca Samsung arunca pe piata la acea vreme playerul Blu-ray, in timp ce Apple isi prezenta linia MacBook Pro.
In 2007, an in care a aparut primul iPhone pe piata, Black Friday a fost o piata de 147 de milioane de cumparaturi, fiecare cheltuind in medie 347.55 dolari. Insa telefonul revolutionar de la Apple nu era singurul produs nou de pe piata in acel moment. Amazon incerca sa impuna Kindle, un ebook reader portabil folosind tehnologia e-ink. Acel model putea stoca peste 200 de carti si reprezenta o adevarata revolutie pentru piata cartilor.
Din 2008, NRF.com a inceput sa prezinte oficial si cifrele de vanzari pentru Vinerea Neagra din Statele Unite, iar sumele sunt cu adevarat impresionante. In acel an, cand MacBook Air reprezenta cel mai important nou produs de pe piata, 172 de milioane de cumparatori au lasat in magazine 41 de miliarde de dolari, fiecare cheltuind 372.57 dolari.
Afla mai multe despre "Vinerea Neagra" in Romania, pe 23 noiembrie, pe sectiunea Black Friday
Un an mai tarziu, numarul de cumparatori a crescut, iar sumele si-au pastrat cotele inalte. 195 de milioane de cumparatori au lasat la case 41.2 miliarde de dolari, intr-un an in care principala atentie s-a indreptat catre Microsoft, care tocmai oferea primele "inside"-uri pentru Windows 7.
2010 a fost un adevarat boom pe piata de Black Friday. Apple a venit cu revolutionara tableta iPad, iar Samsung raspundea cu Galaxy Tab. A fost primul an in care vanzarile au crescut cu cateva miliarde de dolari fata de anul precedent. Mai exact, 45 de miliarde de dolari au cheltuit cele 212 milioane de cumparatori, fiecare lasand in medie 365.34$.
In 2011, cu Kinect aparut pe piata, cu un nou produs de la LG, Optimus 2X, cu aparitia telefonului Samsung Galaxy S2 si cu Nintendo 3DS, vanzarile au trecut in premiera de 50 de miliarde de dolari, pana la 52.2 miliarde, pentru ca fiecare client sa lase 398.62 de dolari in medie.
2012 suna insa si mai promitator pentru Black Friday. Cifra de 226 de milioane de consumatori din 2011 se estimeaza ca va fi depasita, iar ofertele vor fi pe masura, mai ales ca in acest an au avut loc lansari la produse precum: 2012: iPad Mini si iPhone 5, Galaxy SIII, Nexus 7, Kindle Fire HD, Microsoft Surface si Windows 8.
In Romania, mai multe magazine si-au anuntat deja participarea la Black Friday pe 23 noiembrie: eMAG.ro, evoMAG.ro, WatchShop.ro, Flanco , Elefant.ro si F64.