Avion cu medici la pamant. Ce s-a intamplat cu aeronava pilotata de Adrian Iovan
Avionul medical, care a aterizat fortat in Alba, ar fi trebuit sa ajunga la Oradea. Cu aproximativ 20 de minute inainte de a opri la destinatie, hazardul a transformat insa totul intr-o drama.
Ministerul Transporturilor a precizat pentru Mediafax ca avionul, proprietate a Scolii Superioare de Aviatie Civila, a decolat la ora 13.35 de pe Aeroportul International Aurel Vlaicu din Bucuresti, cu destinatia Aeroportul International Oradea, unde ar fi trebuit să aterizeze la 16.35.
Avionul de mici dimenisuni, de tip Britten Norten 2. pilotat de Adrian Iovan, a aterizat fortat intr-o zona la inalta altitudine in padure in apropierea localitatii Horea, din judetul Alba.
Dupa ce a trecut de Sibiu, pilotul Adrian Iovan a avut ultima convorbire cu cei de la Romatsa si a anuntat ca va cobori la o altitudine de 2.100 de metri, mai mica decat cea normala, pentru ca nu vedea nimic din cauza cetii.
"A coborat pentru a vedea spatiul. In acel moment, s-a pierdut legatura cu el. De la inceput, s-a stiut ca sunt conditii meteo nefavorabile, dar au plecat in aceasta cursa umanitara. Si faptul ca a reusit sa coboare aeronava intr-o zona extrem de dificila din punct de vedere al reliefului si al conditiilor meteorologice este un succes al pilotului", a declarat pentru Mediafax presedintele Romatsa, Aleodor Francu.
Spre locul accidentului a plecat aseara si o echipa de specialisti din cadrul Institutului National de Criminalistica.
Avionul Britten Norman 2 (BN 2), are doua motoare, o viteza de croaziera de 200 kilometri pe ora si poate transporta opt pasageri.
Culmea, in vreme ce salvatorii au trecut prin aceasta experienta cumplita, in hangar sta un aparat de zbor performant si ultra-rapid, utilat pentru transporturi umanitare - un Piper Cheyenne de generatia a III-a. Este o aeronava americana, care a costat peste 1 milion de euro si a fost cumparata din Austria, cu banii stransi de la romanii care au directionat 2 la suta din impozitul pe venit catre Fundatia Smurd. Pana acum insa, a fost folosita exclusiv de echipajele SMURD pentru transportul pacientilor.
Desi secretarul de stat Raed Arafat spunea inca din iulie anul trecut ca acest avion american va sta si la dispozitia echipelor de prelevare, acest lucru nu s-a intamplat. Doctorii au ramas cu cele 2 aparate vechi, practic "conserve zburatoare" pentru transportul organelor. Britten Norman Islander a depasit 45 de ani. Iar Seneca are peste 20.
Norocul salvatorilor, care incercau ieri sa redea speranta unor bolnavi, a fost ca la mansa avionului care a aterizat fortat s-a aflat un pilot experimentat, cu o cariera de aproape 40 de ani in domeniu. Adrian Iovan avea 54 de ani si peste 16 mii de ore de zbor si nu a fost ocolit de intamplari dramatice.