Iohannis vs. Ponta pe Facebook, la fel ca la urne: 55% - 45%. Cum l-a ajutat internetul sa castige alegerile. INFOGRAFIC

Ultima actualizare: 18-11-2014 06:47
social media, Klaus Iohannis

Social Media a devenit tot mai mult un barometru legat de popularitatea personajelor politice. Nu intotdeauna insa diferenta indicata de numarul de like-uri se reflecta in mod exact si in rezultatul voturilor.

UPDATE 17.11.2014

Klaus Iohannis l-a depasit la numarul de fani pe Facebook pe Victor Ponta, pana la sfarsitul zilei de vot de duminica repartitia numarului de simpatizanti pe reteaua de socializare intre cei doi fiind foarte apropiata de distributia votului la urne, releva o analiza a Mediafax Research&Monitoring.

Astfel, Klaus Iohannis a avut duminica seara 55% (874.844 fani), iar Victor Ponta 45% (715.332 simpatizanti) din numarul cumulat de fani ai celor doi.

Chiar Alianta Crestin Liberala a informat, duminica, printr-un comunicat, ca Klaus Iohannis l-a depasit pe Victor Ponta la numarul de fani si ca pagina de Facebook a lui Iohannis a devenit "cea mai mare si cea mai rapid formata comunitate din jurul unui om politic in mediul online".

Iohannis a avut o crestere spectaculoasa a numarului de fani in ultimele doua luni, cand si-a intensificat postarile pe Facebook, in timp ce Victor Ponta cu activitate indelungata pe reteaua de socializare a adunat simpatizanti intr-o perioada mai mare de timp.

In ultima saptamana de campanie (10-16 noiembrie) Ponta a pornit de la 665.071 fani, avand o crestere usoara pana la 715.332, in timp ce Iohannis a plecat de la 521.825 si a ajuns la 874.844, in ziua dinaintea votului si mai ales in cea a votului el reusind sa atraga foarte multi simpatizanti. Tredul pe Facebook confirma faptul ca reteaua de socializare a avut un rol important in rasturnarea tuturor pronosticurilor.

In ultima saptamana de campanie cei doi candidati au oferit celor 1.590.176 simpatizanti 226 mesaje care si-au gasit raspuns sub forma a 5.855.922 de reactii. Defalcat, publicul pe Facebook s-a manifestat prin 4.947.422 like-uri, 340.353 comentarii si 568.147 distribuiri la postarile celor doi prezidentiabili.

In saptamana 10-16 noiembrie Klaus Iohannis, castigatorul alegerilor, a postat 110 mesaje care au fost rasplatite cu 3.746.977 aprecieri, 180.914 comentarii si 462.234 distribuiri. Desi Victor Ponta a postat un numar mai mare de mesaje, respectiv 116, raspunsul fanilor a fost mai modest in comparatie cu contracandidatul sau, Ponta primind numai 1.200.445 like-uri, 159.439 comentarii si 105.913 distribuiri.

Analizand situatia pe zile in ultima saptamana se observa ca sambata, 15 noiembrie si mai ales duminica, 16 noiembrie, interactiunea lui Iohanis cu fanii creste brusc ajungand la 2.759.088 in ultima zi, la o diferenta imensa fata de Ponta, cu 294.684, ceea ce ar putea explica partial si rezultatul de la urne.

Din analiza pe zile se mai observa ca duminica, in ziua votului, Klaus Iohannis a avut 35 de postari pe pagina de Facebook fata de numai 10 in ziua precedenta, iar Victor Ponta a postat 18 mesaje, dupa ce sambata avusese 24.

Klaus Iohannis a avut un engagement al fanilor de trei ori mai mare (106,3% fata de 33.08%) decat contracandidatul sau Victor Ponta, engagement care s-a dovedit a fi decisiv in castigarea competitiei atat in mediul online, cat si la urne.

In ceea ce priveste frecventa vizitelor pe paginile candidatilor, Iohannis are 86% - o vizita, 9,80% - doua vizite, 2,40% - trei vizite, 1% - patru vizite si 0,40% - mai mult de patru vizite, iar Victor Ponta are 73,20% - o vizita, 14,80% - doua vizite, 5,30% - trei vizite, 2,80% - patru vizite si 3,90% - mai mult de patru vizite.

Cei doi candidati s-au adresat unui public provenind in mod preponderent din Romania, Klaus Iohannis avand in comparatie cu Victor Ponta o sustinere usor mai ridicata din partea diasporei.

Victor Ponta s-a adresat pe Facebook unui public mai tanar, majoritatea simpatizantilor lui Ponta avand varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani, in comparatie cu simpatizantii lui Klaus Iohannis care au varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani.

Simpatizantii lui Victor Ponta sunt in mod egal barbati si femei. in timp ce fanii lui Klaus Iohannis sunt in numar usor mai mare femei (57%).

UPDATE 16.11.2014

Klaus Iohannis a reusit sa-l depaseasca pe Victor Ponta la numarul de fani pe Facebook chiar in ziua celui de-al doilea tur de scrutin. Cu peste 50.000 de fani castigati sambata, Iohannis are acum sute de like-uri in plus fata de contracandidatul sau. Numarul de like-uri nu este insa proportional cu numarul de voturi, asa ca pentru adevaratul clasament vom astepta ora 21:00.

UPDATE 12.12.2014 Desi in sondajele de opinie realizate inainte de turul 2, diferenta dintre Ponta si Iohannis ramane una de aproape 8 procente, pe Facebook, aceasta s-a redus considerabil.

In urma cu o luna, Ponta avea 550.000 de fani, de aproape 2 ori mai multi decat Iohannis. Acum insa, la o zi dupa prima lor confruntare directa, diferenta a fost redusa la jumatate. Iohannis a castigat 20.000 de fani noi in ziua dezbaterii, in timp ce Ponta a strans doar 3.000. In ritmul actual de crestere, Iohannis ar urma sa-l depaseasca pe premier in maximum 2 saptamani, prea tarziu insa pentru a termina campania pe primul loc pe Facebook.

UPDATE 09.11.2014 Desi Victor Ponta are in continuare mai multi fani ca Iohannis per total, candidatul ACL creste dupa turul 2 al alegerilor prezidentiale cu peste 10.000 pe zi, in timp ce premierul aduna, in medie, peste 2.000 de fani pe zi.. De asemenea, Iohannis sta mai bine la capitolul "talking about this", un indicator al Facebook legat de interactiunea utilizatorilor cu o pagina.

Pe de alta parte, se observa o crestere a lui Klaus Iohannis la capitolul "aparitii in stirile agregate de Google News". Candidatul ACL a preluat conducerea clasamentului, devansandu-l pe Victor Ponta, dupa primul tur al alegerilor prezidentiale.

In ce masura se vor reflecta aceste cifre in rezultatele de la alegeri vom afla abia dupa al doilea tur, programat pe 16 noiembrie 2014.

Cel mai bun exemplu pleaca din SUA, tara care a stabilit un record pe retelele de socializare in momentul in care Barack Obama a publicat imaginea victoriei de dupa alegerile din 2012. Peste 4 milioane de like-uri si sute de mii de share-uri si redistribuiri pe Twitteri au marcat acest moment.

De altfel, Obama l-a dominat pe Romney categoric in mediul online: avea de 4 ori mai multi fani pe Facebook si de 16 ori mai multi followeri pe Twitter.

La urne diferenta a fost de 5 milioane de voturi, ceea ce in statistica inseamna doar 4%

In Romania vorbim insa de putin peste 7 milioane de utilizatori de Facebook si doar cateva zeci de mii de utilizatori activi de Twitter dintr-un total de 125.000 de conturi.

 

In acest context, cifrele candidatilor la prezidentiale sunt modeste. Si mai modeste daca le comparam cu ale vedetelor. Daca in SUA, Beyonce are doar cu 40% mai multi fani ca Obama, Inna are de 20 de ori mai multi sustinatori ca Ponta.

Premierul este lider insa in clasamentul candidatilor la prezidentiale atunci cand vine vorba de numarul de fani. Totusi, Ponta a fost in centrul unui mini-scandal ce a culminat cu un articol in care a fost criticat de presa britanica pentru ca s-a folosit de imaginea Simonei Halep ca sa mai stranga like-uri.

 

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO