„Progresul” de 40 mil. de euro de la Registrul Comerțului: Înainte o firmă era gata în trei zile, acum în două luni
Platforma Registrului Comerțului, creată de autorități pentru a le le permite românilor să înființeze o firmă în doar 24 de ore, nu și-a atins nici pe departe scopul. Funcționează cu mari probleme, spun antreprenorii.
Cei care vor să aibă o firmă așteaptă și o lună până când obțin actele necesare, asta în timp ce plătesc chirii și salarii.
Gândită special să reducă birocrația și drumurile la ghișeu, noua platformă dezvoltată de Oficiului Național al Registrului Comerțului se blochează frecvent, iar datele se completează și se încarcă greoi. În medie, înregistrarea firmelor durează acum și o lună, de la trei zile cât era înainte.
Kristina, de exemplu, așteaptă deja de două săptămâni să primească documentele necesare pentru înființarea unui magazin online. A încercat în fiecare zi, timp de o săptămână, să depună online actele, însă paginile nu se încărcau.
Kristina Mancu, antreprenor: „Nu înţeleg de ce să așteptăm atât de mult timp pentru o înmatriculare firmă, mi se pare foarte multă bătaie de cap, foarte multe acte, eu vreau să încep o afacere și mi se tot amână. De fiecare dată când accesez platforma îmi apare o altă dată , adică accesez acum se va rezolva mâine, intru mâine, se va rezolva poimâne”.
În alte cazuri, cei care vor să devină patroni au primit doar copii de pe documentele oficiale, însă au nevoie de actele în original pentru a funcționa.
Marian Daniel Lupașcu, antreprenor: „Noi avem aproape două luni de zile, unde plătim chirie, angajați, am angajat, plătim dări la stat, cheltuieli care se apropie. Activitatea este închisă pentru că nu putem să o desfășurăm”.
Sunt și cazuri când portalul nu este accesibil nici pentru bănci pentru a verifica datele actualizate ale firmelor aflate în curs de creditare sau pentru a le deschide un cont bancar.
Lorena Ciobanu, avocat: „Întâmpinăm constant situații limită. Băncile solicită informaţii, actualizări de date pe baza înregistrării la Registrul Comerțului. În lipsa acestor documente, băncile blochează conturile în relația cu un client.”
Conducerea a decis să revină la soluționarea dosarelor la nivel local.
Ionela-Monica Pietriș, președintele Sindicatului Angajaților din ONRC: „Județele mai mici estimează un termen de o lună, maxim două să se ajungă cu soluţionările la zi. În orașele mai mari, cum este Bucureștiul, Ilfov, Constanța, Iași , Timiș sau Braşov, probabil vor avea nevoie de un termen mai extins”.
Problemele sunt legate și de lipsa de personal, dar și de instruirea celor angajați. Noua conducere a instituției susține că vor face noi angajări în perioada următoare, astfel încât dosarele să fie soluționate în timp util. Noul portal al Registrului Comerțului a costat aproape 40 de milioane de euro.