Turiștii cu zboruri anulate ar putea primi banii în 14 zile. Se pregătesc reguli noi pentru despăgubirea pasagerilor
Este vârf de sezon, iar odată cu aglomerația din aeroporturi apar și întârzierile sau chiar anulările curselor aviatice.
Comisia Europeană a ajuns la un acord cu două mari platforme de bilete online, care promit să returneze banii pentru cursele anulate în cel mult 14 zile. În paralel, la Bruxelles se pregătesc noi reguli ce ar putea schimba modul în care pasagerii sunt despăgubiți.
La prânz, Aeroportul Otopeni era plin de pasageri nerăbdători să plece în vacanță. Entuziasmul a fost însă umbrit pentru unii dintre ei de întârzierile zborurilor. Aproape 30 de curse au plecat mai târziu decât era programat, unele cu până la două ore.
Femeie: „Avut niște experiențe neplăcute în spate și nu am mai primit banii înapoi, nici măcar de la compania aeriană cu care aveam chiar și o asigurare. Atunci știm că este un contract și este cel mai ok așa”.
Promisiuni de returnare rapidă a banilor pentru zborurile anulate
Pentru eventuale neplăceri, două platforme de bilete online promit să returneze banii pe zborurile anulate în cel mult 14 zile, după un acord cu Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor. Cele două agenții spun că au achitat deja restanțele și că vor oferi informații mai clare despre drepturile pasagerilor, pachetele de servicii și consecințele posibile în caz de perturbări. În plus, datele de contact vor fi mai ușor de găsit pe site-urile lor.
Femeie: „La agenții, mie mi se par că sunt mai în siguranță. Online de foarte multe ori, am avut cunoștințe, prieteni care au avut diferite probleme care s-au rezolvat, dar totuși a durat foarte mult”.
Este esențial ca pasagerii să citească atent termenii și condițiile atunci când își cumpără un bilet de avion sau semnează un contract și să verifice din timp cum pot fi despăgubiți dacă zborul lor este întârziat sau anulat.
Andra Pascu, consultant turism: „Să ne informăm foarte bine. Să fim în permanentă legătură cu compania aeriană sau cu plaforma de bilete de avion de unde ne-am rezervat biletul, să fim siguri că am comunicat datele de contact corecte către aceste platfome. Și să fim mereu atenți la mesajele pe care le primim de la compania aeriană”.
Noi drepturi pentru pasageri propuse de Comisia Europeană
De asemenea, Comisia Europeană vrea să introducă peste 30 de drepturi noi pentru călători. Dacă un zbor e anulat sau întârziat, compania are 3 ore să găsească o soluție. În caz contrar, pasagerii pot cumpăra alt bilet și pot primi de până la 4 ori suma plătită. Pentru anulări cu mai puțin de 14 zile înainte, se acordă compensații.
În prezent pentru ca pasagerii să fie despăgubiți avionul trebuie să aibă o întârziere mai mare de 3 ore. Însă regulile s-ar putea schimba începând de anul viitor și nu neapărat în favoarea călătorilor. Compensațiile vor fi acordate doar dacă întârzierea trece de patru ore, la zborurile scurte, iar suma va crește de la 250 de euro cât este acum la 300.
Pasagerii curselor lungi vor primi compensații doar pentru întârzieri de peste 6 ore, iar suma scade de la 600 la 500 de euro.