Tunel feroviar inaugurat la opt ani de la semnarea contractului: „Lotul s-a mișcat cu viteza marfarului” - Pro Infrastructura
Tunelul Bătuța, numit și Bata, va fi inaugurat în curând, la opt ani de la semnarea contractului. Asociația Pro Infrastructură subliniază că lucrările au înaintat greu.
Eveniment rar pentru infrastructura românescă. CFR Infrastructură va deschide traficului un segment feroviar nou, o situație care în ciuda reușitei, arată „slăbiciunile” cu care se confruntă compania, arată Asociația Pro Infrastructură.
Astfel compania va inaugura un traseu feroviar nou de 13 km între stațiile Bârzava și Vărădia, județul Arad, pe care ar urma să se circule și cu 160 de km/h. În ciuda vitezei cu care trenurile ar putea merge pe această porțiune, lucrările au mers mult mai încet, contractul inițial fiind semnat în 2017.
„Tronsonul ilustrează foarte bine slăbiciunile CFR Infrastructură și nepăsarea politicienilor față de calea ferată. Chiar dacă WeBuild este printre puținii antreprenori generali serioși din țara noastră, lotul semnat în 2017 s-a mișcat cu viteza marfarului. Proiectul tehnic dat de CFR la licitație este extrem de slab și vreo doi ani s-au dus doar pe reproiectare. Încă din 2021 constructorul ne-a atras atenția că la capătul sudic al tunelului există lucrări de consolidare foarte complexe care n-au autorizație. Aceasta întârzia fiindcă nu exista aprobare de tăiere a copacilor de pe versant. În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu”, notează Asociația Pro Infrastructură.
Lucrările au înaintat greu
Tunelul a fost străpuns în ianuarie 2023 și abia după aceea CFR a reușit să taie arborii de pe deal, la aproape 6 ani de la semnarea contractului de lucrări.
Traficul feroviar a fost nevoit să aștepte, cu tunelul terminat, cel puțin un an, pană când au fost gata structurile de sprijin din gura tunelului, au mai explicat reprezentanții ONG-ului. Proiectantul, angajat anterior de CFR, nu ar fi prevăzut așa ceva dacă ar fi părăsit biroul și ar fi mers în teren, ci soluții mai estetice și mai puțin invazive: polatele, de exemplu.
„Se poate însă și mai rău. Lotul WeBuild a fost blocat și de arheologia de la Cetatea Vărădia, tăiată de curba de 160 km/h aflată încă în execuție momentan. Variantele de traseu de pe tronsoanele vecine, semnate tot în 2017, sunt și mai întârziate”, explică ONG-ul.