Cine sunt cei doi piloți care au murit în accidentul aviatic de la Gura Portiței. Tragedia, explicată de un climatolog
Tragedie aviatică la Gura Portiței. Doi bărbați, ambii piloți, au murit după ce avionul de mici dimensiuni în care se aflau s-a prăbușit în zona complexului Periteașca.
Pe unul dintre ei pare că l-a urmărit destinul. Cu doar câteva ore mai devreme, scăpase teafăr dintr-un incident similar, după ce propriul său avion, în care era și fiul său, se răsturnase pe plajă.
Așa că și-a sunat niște amici să vină să îi ia de acolo.
Primul apel către Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a venit duminică, la ora 12 și 18 minute.
Un avion ușor, cu două persoane la bord – un pilot și fiul său de 18 ani –, care făceau un zbor de agrement se răsturnase la aterizare în zona Gura Portiței.
Cei doi au supraviețuit miraculos și nu au mai sunat și la 112.
Cel de la manșă, Mihail Pojoga, de 54 de ani, era un pilot amator pasionat, cu peste 200 de ore de zbor.
Și-a chemat în ajutor doi prieteni cu două aeronave, ca să îi ducă acasă pe el și pe băiat.
De aici, lucrurile au luat o turnură halucinantă.
Primul avion, care l-a preluat pe tânărul de 18 ani, a aterizat în siguranță.
Cel de-al doilea însă, plecat de la un aerodrom din Tulcea, din Sarinasuf, a zburat spre moarte.
Martor:„Sunt aproximativ 200 de metri distanță între primul avion, cel care s-a răsturnat la aterizare, și locul de unde a decolat cel de-al doilea avion, care a venit în ajutor. La scurt timp însă, s-a prăbușit brusc.”
Avionul era pilotat de Cristi Ivanov, un bărbat de 52 de ani din Tulcea, asociat într-o firmă care asamblează avioane ultraușoare.
A aterizat cu un model Savannah să-și recupereze amicul de lângă epava avionului, aproape de canalul Periteașca, pe țărmul mării.
Inițial, au demontat aparatul care a ratat aterizarea cu intenția de a-l trimite spre Tulcea. Apoi au decolat.
Câteva minute mai târziu, s-au prăbușit din motive rămase, deocamdată, necunoscute.
Scăpat din primul accident, Mihail Pojoga nu a mai avut nicio șansă a doua oară.
Ambii bărbați au fost găsiți fără suflare în carlinga distrusă a aeronavei.
Al doilea apel către autorități a venit la ora 19 și 20 de minute.
Paul Tăraș, martor: „Când a decolat, a luat-o imediat spre stânga și a căzut lângă noi, la vreo 50-70 de metri. Bine că nu a căzut peste noi. Am scos o victimă, a încercat să ridice capul, dar nu... Victima din stânga era moartă. Nu știam ce să facem. Ne-am apropiat de avion, ieșea praf. Nu știam, poate să explodeze.”
Prieten al pilotului: „Pur și simplu, a fost împachetat tot avionul. Motorul funcționa și s-a văzut clar că nu a fost o problemă tehnică, din punctul meu de vedere.”
Anchetatorii iau în calcul și posibilitatea unor turbulențe atmosferice, frecvente în zona litorală.
Bogdan Antonesu, climatolog: „Nisipul se încălzește mult mai mult decât pământul obișnuit. Și atunci, în zonele acelea, e posibil să se producă o viteză mai mare a vântului pe verticală. Dar genul acesta de fenomene nici nu pot fi detectate, pentru că ele apar sub forma unor turbulențe, pentru care nu există decât niște instrumente științifice care pot fi folosite pentru a le detecta.”
Eugen Ion, primarul comunei Jurilovca: „Acolo nu este o zonă de aterizat pentru niciun fel de aparat de zbor.”
Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța a preluat cercetările în acest caz. În paralel, și Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile desfășoară o anchetă privind cauzele tragediei, dar verifică și dacă vreunul dintre avioane avea un plan de zbor aprobat.