Teodorovici a prezentat Bugetul pe 2019. Ce creştere economică promite
Guvernul a aprobat proiectele privind Legea bugetului de stat şi Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019, urmând ca acestea să fie trimise vineri în Parlament.
Proiectul de buget este fundamentat pe o creştere economică de 5,5%, ceea ce înseamnă o valoare a Produsului Intern Brut de 1.022,5 miliarde lei, un salariu mediu brut de 5.163 lei, iar numărul de salariaţi din economie va ajunge la 5,282 milioane.
"În primii trei ani de guvernare ai actualei majorităţi parlamentare, Produsul Intern Brut va creşte cu peste 33% şi, după cum am spus mai devreme, 1.022 miliarde lei. Este momentul în care practic România trece peste acest prag de 1.000 miliarde, lucru extrem de important şi care arată foarte clar că măsurile pe care economia din România le-a primit din partea actualei guvernări au primit şi efectul scontat", a afirmat Teodorovici.
Ministrul a menţionat că deficitul bugetar a fost stabilit la 2,55% din PIB, care poate fi menţinut printr-un efort comun al echipei guvernamentale.
"Deficitul bugetar este, foarte important de menţionat acest lucru, la un nivel în acest an de 2,55%, un deficit stabilit în limitele Tratatului de la Maastricht, un deficit care poate fi ţinut la nivelul pe care noi, ca şi Guvern, din analiza de la Ministerul Finanţelor Publice şi pe care o propunem Parlamentului spre adoptare, poate fi menţinut dar este necesar, am spus şi în Guvern azi, un efort comun din partea nu doar a Ministerului Finanţelor Publice, ci a întregii echipe guvernamentale, pentru a merge cel puţin pe patru zone, am spus eu, de reformă şi de a duce efectiv banii pe care bugetul îi alocă exact către zonele care sunt efectiv cu nevoi", a explicat Eugen Teodorovici.
”Câştigul salarial mediu net va ajunge, în acest an, la 3.085 lei, în creştere cu 50,6% faţă de cel din 2016. (...) Datoria publică va ajunge la un nivel de 34,9% în acest an, faţă de 34,5% în 2018”, a mai spus ministrul.
Veniturile la buget sunt aşteptate să crească cu 53,1% în acest an, până la 342,7 miliarde lei. În schimb, Guvernul se aşteaptă la un avans mai mic al cheltuielilor, de 52,3%, până la 368,8 miliarde lei.
Principalele cheltuieli din acest an sunt cele cu asistenţa socială (107,6 miliarde lei), cheltuielile de personal (102,5 miliarde lei) şi investiţiile (49,65 miliarde lei).
În cazul bugetelor locale, Guvernul estimează o creştere de la 250 de lei pe locuitor la 450 de lei pe locuitor, cu un plafon maxim de 275 milioane lei.
Totodată, primăriile de municipiu vor primi un plafon minim de 12 milioane de lei, cu 7 milioane de lei în plus faţă de 2018, iar impozitul pe venit este stabilit la 60%.
SINTEZA DECLARAŢIILOR:
-Bugetul este fundamentat pe o crestere economică de 5,5%.
-Crestere PIB cu peste 33% în trei ani.
-Deficiul bugetar este de 2,55%, în limitele Tratatului de la Maastricht.
- Azi va fi trimis catre Parlament, saptamana viitoare se va stabili un calendar.
-Patru direcții principale: asistență socială, sănătate, investiții, administrație centrală și locală
-Bugetul de pensii a crescut cu 0,2% din PIB, datorită trecerii contribuțiilor de la angajat la angajator.
-S-a trecut de pe deficit pe excedent.
-Datorie publică 34,9% din PIB pe 2019.
-Veniturile estimate sunt de 342,7 miliarde de lei.
- Cele mai importante cheltuieli sunt cu asistența socială - 107,6 miliarde lei.
-Sănătate – bugetul a crescut cu 12% (6 mld. lei)
-Educatie - crestere cu 47% (9,8 mld. lei).
-Investitii - crestere de 15,4 mld. lei
-Transporturi - majorare de 6 mld. lei.
-La Consiliile Judetene cresterea bugetului de la 250 lei la 450 lei/locuitor.
- S-au descentralizat centre pentru persoane cu handicap și pentru protectia copilului, indemnizația pentru insoțitori.
-Autoritățile locale primesc un total de 6,3 mld. lei pentru acoperirea cheltuelilor.
-Bugetul este echilibrat, cifrele se bazează pe modul in care merge economia – un PIB peste 1.000 de miliarde de lei.
-Autostrada Târgu-Mureș-Iași – Text clar in lege cu credite de angajament și credite bugetate. Primul pas este sa faci o documentatie, pasul doi este partea de investitii, dupa cum spune constructorul.
-Am prins toate obiectivele primite, sunt menținonate în lege. Pe măsură ce ministerul de resort face documentatia, MFP va aloca banii.
-Buget Servicii – În Parlament vom vedea daca se vor reduce bugetele.
-Bugete primării – 7 mld. lei în plus față de anul trecut. Avem patru structuri asociative: municipii, județe, orașe, commune. Trebuie o reașezare. Nu putem sa discutăm doar despre București, trebuie discutat cu toate cele patru structure, finanțare echilibrată. Sunt bani suficienți la comune. Orașele și muncipiile, s-au discutat cifreel, sumele vor fi suficiente. Nevoile sunt foarte mari, dar nu putem să dăm bani doar într-o direcție. Vor primi bugetele, fiecare primar trebuie sa-si faca plan de investitii. Nu este nicio tariere de bani.
-Investitii - Fara investitii nu ne putem atinge obiectivul de crestere asa cum ne-am propus. Discutii clare lunar cu CNAIR, CFR, trebuie sa avem discutii. Nu amenzile vor stimula, este important sa stii fiecare proiect in parte, am sa ma implic personal in zona de proiecte mari, lunar sedinta de monitorizare, care sunt problemele, care sunt blocajele. Lucruile nu au cum sa nu mearga. Cei care sunt in functii efectiv sa fac tot ce tine de ei sa faca lucrurile sa se intample.
-Excedent la pensii – Efectul transferului contribuțiilor de la angajator la angajat.
-OUG 114/2018 – BNR ne-a pus la dispozitie un studiu. Daca exista argumente rezonabile putem sa modificam. Discutiile au loc si credinta mea este ca lucruile se vor aseza asa cum dorim. Despre ROBOR discutam din nou pe 18 februarie, comitetul de lucru va discuta, sa vedem daca modul de calcul al ROBOR este cel mai bun, poate chiar si prin intelegeri intre banci. Comitetul va decide pe 18 februarie si speram sa scada costurile pentru romanii cu credite la banci. Nu este complicat sa se schimbe mecanismul de calcul, nimic nu este imposibil. O abordare corecta fata de romani.
-Pilonul II – se fac normele de aplicare, atat pe partea bancara cat si pe celelalte sectoare. Nu am luat in calcul eventuale transferuri de bani de la Pilonul II catre Pilonul I.
-Bugetul Ministerului Public – DIICOT – Sunt alocate sumele pentru salarii in 2019, sumele pentru a functiona, salariile judecatorilor sunt asigurate. Ne uitam pe fiecare cheltuiala in parte. Nicio institutie nu va soune ca are prea multi bani. Sa fim mai rezonabili, banii pot fi folositi in zona in care chiar este nevoie.
-Protectia Cosumatorului – Am vorbit si cu domnul Guvernator, preturile in Romania sa fie clar exprimate in lei, se poate pune si echivalarea in euro, dar pretul este in lei. Vom discuta in Consiliul Macroprodential.
-Reducere de personal din adminsitratie – Vom face orice pentru o administratie eficienta.