TAROM explică de ce a renunțat la zborurile către Londra: „Trebuia să facem o concesie”

TAROM
Shutterstock

Ieşirea de pe Heathrow a fost una dintre măsurile pe care TAROM şi le-a asumat prin planul de restructurare, iar vânzarea sloturilor de operare este o realizare, explică directorul general interimar al companiei, Costin Iordache.

„Felul în care sloturile de pe Londra sunt operate din punct de vedere economic au nişte facilităţi specifice industriei, care nu permit o diminuare sau o schimbare a frecvenţelor de operare în scopul optimizării acestei rute. Concret, conform regulilor de alocare pe care le avem pe aeroportul respectiv, noi trebuie să operăm în fiecare zi către Londra, pentru că aşa a fost acordat slotul respectiv. Nu poţi să operezi doar 3 zile pe săptămână în loc de şapte. Asta înseamnă că valoarea economică a slotului va fi afectată. Londra este singurul operator sau singurul loc în care aceste sloturi au şi o valoare economică, pe care noi am încercat să o maximizăm în favoarea companiei TAROM. Asta este decizia şi a fost asumată ca parte din măsurile de restructurare”, a explicat Iordache, într-o conferinţă de presă.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al companiei TAROM, Alexandru Anghel, a precizat că negocierile pentru vânzarea sloturilor de pe Heathrow au demarat în urmă cu doi ani, unul dintre motivele care au stat la baza acestei decizii fiind şi gradul de încărcare al aeronavelor pe această rută.

„Procesul acesta de vânzare a sloturilor de pe Heathrow a fost iniţiat în urmă cu doi ani. Discuţiile şi negocierile durează cel puţin un an pentru o astfel de tranzacţie. În acelaşi timp, trebuie să ţinem cont de faptul că Heathrow este singurul aeroport unde sloturile au o valoare tranzacţionabilă. Dacă am alege alt aeroport din Europa şi să renunţăm la ruta aceea, nu am fi putut valorifica sloturile respective. În felul acesta o facem şi punem la dispoziţie companiei fonduri pentru investiţii în noi avioane, de exemplu (...) Gradul de încărcare este unul dintre motivele renunţării la Londra, pentru că dacă luăm în considerare şi ne uităm pe un istoric cu câţiva ani în urmă până înainte de pandemie, ştiţi cu toţii că conectivitatea către Marea Britanie se face acum inclusiv de la oraşe, din regiune, nu neapărat din Bucureşti, ceea ce înseamnă că se operează foarte mult şi către aeroporturile din jurul Londrei, care sunt cu taxe mai mici, deservite în special să zicem de companii low-cost, care funcţionează în alte zone de costuri. Există şi o diferenţă de să zicem operabilitate sau de cost la final, până la urmă, între aceste aeroporturi, iar treptat încărcarea sau rentabilitatea acestei rute s-a depreciat”, a susţinut el.

Valorea tranzacției rămâne secretă 

În ceea ce priveşte valoarea tranzacţiei, aceasta nu a fost dată publicităţii, fiind o informaţie de natură comercială şi supusă secretului comercial între parteneri. Această tranzacţie strategică este programată să se finalizeze la data de 26 octombrie 2024.

Citește și
Tarom
TAROM a început să-și anuleze cursele din țară pentru că nu mai are avioane. Pasagerii au aflat pe aeroport
Cristiana, patroana firmei de apartament din Budapesta acuzată că a produs „pagerele ucigașe” din Liban

„Este o informaţie de natură comercială şi supusă secretului comercial între parteneri. Oferte au mai fost, negocieri au mai fost, tranzacţia semnată recent şi anunţată este cea mai bună ofertă primită de companie în condiţiile respective. Trebuie să înţelegeţi că acest contract are clauză de confidenţialitate foarte strictă. Nu ne putem permite să avansăm nimic în faţa acestui lucru. Poate peste câţiva ani, când ieşim de sub această clauză de confidenţialitate, vom putea să avansăm şi aceste lucruri. Este o situaţie strict legată de piaţă şi vorbim de o piaţă internaţională, iar niciuna dintre părţi nu-şi permite să rişte un astfel de contract”, a arătat şeful TAROM.

Acesta a adăugat că, totodată, s-a luat în calcul că aceste sloturi aveau valoare economică, iar Londra era o rută istorică.

„Este o situaţie dificilă pe Heathrow, datorită frecvenţelor numeroase pe care le avem în operare şi datorită faptului că acesta este un aeroport de conexiune. Un alt lucru de care TAROM a ţinut cont este valoarea economică, fiind singurul loc în care un slot istoric se tranzacţionează. Era de ales între o valoare economică şi o rută istorică. Cam astea au fost elementele care au stat în decizia TAROM şi evident concesiile sau obligaţiile pe care noi le avem în evoluţia unui plan de restructurare şi în guideline-ul pentru obţinerea unui ajutor de restructurare este să menţinem doar rute care au profitabilitate acceptabilă pentru companie. Deci, această decizie de a menţine în continuare operarea pe Heathrow a fost foarte dificil de susţinut în baza regulilor Comisiei Europene. Trebuia să facem o concesie şi mai ales pe rutele care nu sunt profitabile”, a continuat Iordache.

Cerințele aeroportului Heathrow nu mai pot fi îndeplinite de TAROM 

În plus, ruta pe Londra prevedea o operare zilnică, respectiv anual 365 de zboruri dus-întors pe acest slot.

„De-a lungul istoriei sau cel puţin pe ultimii 6 ani când vorbim de pierderile pe care TAROM le-a avut (300 milioane de euro în perioada 2017 - 2022 - n. r.), Heathrow nu a fost una dintre cele mai performante rute din portofoliul TAROM. Putem doar să menţionăm că această vânzare a slotului este un pas important pe care TAROM-ul îl avea prevăzut în plan şi este o realizare pentru el în momentul de faţă, pentru că, v-am spus, este o tranzacţie foarte complicată. Este o piaţă limitativă, adică nu sunt puţin operatori care pot să participe la o astfel de tranzacţie şi zona în care s-a operat, adică partenerul, este deja cunoscut (...). Este vorba de o companie fanion în momentul de faţă pentru piaţa de aviaţie din punct al calităţii serviciilor. Este vorba de Qatar Airways. Este evident că avem o implicaţie şi un sprijin pe care l-am primit în perioada aceasta, dar astea au fost elementele”, a menţionat directorul.

Întrebat unde o să plece capacitatea de transport de pe Heathrow, Iordache a răspuns: „Capacitatea aceasta e prevăzută în planul de restructurare printr-o creştere şi utilizare mai bună a frecvenţelor pe care le avem în zona celorlalte rute care ne rămân în Europa în momentul de faţă. Madrid, de exemplu, este una dintre potenţialele rute pe care vrem să le dezvoltăm”.

TAROM continuă implementarea planului de restructurare, care include măsuri esenţiale pentru reducerea pierderilor, plata datoriilor, stabilizarea companiei şi aducerea într-o zonă de profitabilitate şi sănătate economică, asigurând astfel un viitor sustenabil. Printre aceste măsuri se numără şi valorificarea unor active care să contribuie la atingerea indicatorilor de viabilitate economică, precum sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow.

Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, fiind membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010. Transportatorul naţional al României deţine o flotă de 18 aeronave şi are în portofoliu 70 de destinaţii operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din anul 1993, TAROM este companie membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA). 

Articol recomandat de sport.ro
Mai rău ca-n România! Au transferat două staruri, dar și-au luat țeapă: au venit cu burtă și mâncau la McDonald's
Mai rău ca-n România! Au transferat două staruri, dar și-au luat țeapă: au venit cu burtă și mâncau la McDonald's
Citește și...
Mega-afacere de zeci de milioane de euro încheiată de TAROM. Cursa la care a renunțat în schimbul banilor
Mega-afacere de zeci de milioane de euro încheiată de TAROM. Cursa la care a renunțat în schimbul banilor

Compania Qatar Airways a cumpărat de la TAROM sloturile orare de operare pentru aeroportul Heathrow din Londra.

TAROM a început să-și anuleze cursele din țară pentru că nu mai are avioane. Pasagerii au aflat pe aeroport
TAROM a început să-și anuleze cursele din țară pentru că nu mai are avioane. Pasagerii au aflat pe aeroport

O cursă aeriană TAROM Bucureşti-Iaşi, tur-retur, a fost anulată luni dimineaţă, din lipsa unei aeronave disponibile.

Compania Tarom nu va mai opera zboruri către şi dinspre Aeroportul Heathrow - Londra, începând din 27 octombrie
Compania Tarom nu va mai opera zboruri către şi dinspre Aeroportul Heathrow - Londra, începând din 27 octombrie

Compania Tarom nu va mai opera zboruri către şi dinspre Aeroportul Heathrow - Londra, începând din 27 octombrie, întrucât sloturile orare deţinute au fost vândute către Qatar Airways.

Recomandări
Ursula von der Leyen anunță un ajutor de 10 miliarde de euro pentru România și alte țări afectate de inundații
Ursula von der Leyen anunță un ajutor de 10 miliarde de euro pentru România și alte țări afectate de inundații

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat, joi, la Wroclaw, Polonia, un ajutor de 10 miliarde de euro din Fondul de coeziune al UE pentru ţările din Europa Centrală, între care România, afectate de inundaţii, informează AFP.

George Simion, față în față cu Andreea Esca. Cum a răspuns la întrebarea
George Simion, față în față cu Andreea Esca. Cum a răspuns la întrebarea "Sunteți un om violent?"

La PRO TV, continuă seria de interviuri cu principalii candidați la prima functie în stat, iar invitatul de joi seara este liderul AUR, George Simion.

Când începe campania electorală pentru alegerile parlamentare. BEC a stabilit și toate interdicțiile
Când începe campania electorală pentru alegerile parlamentare. BEC a stabilit și toate interdicțiile

Campania electorală pentru alegerile parlamentare va începe la data de 1 noiembrie 2024, a decis joi Biroul Electoral Central, care a transmis și interdicțiile după cele 30 de zile de campanie.