Site-urile Temu și Shein au intrat în vizorul ANPC. Sfaturile instituției pentru consumatori
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) derulează, în această perioadă, o actiune de verificare a site-urilor de cumpărături și aplicații care funcționează ca o piață online, Temu și Shein, informează instituția într-un comunicat.
Acțiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potențiale încălcări ale legislației orizontale privind siguranța produselor și protecția consumatorilor (reduceri neautentice) și practici agresive - interfețe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar și alte aspecte (de exemplu, legate de siguranța produselor).
În acest context, ANPC sfătuiește consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri, să se informeze cu atenție, înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.
De asemenea, ANPC atrage atenția asupra informării corecte în urma citirii secțiunii ”Termeni și condiții” a site-ului de pe care doriți să faceți cumpărături.
Înainte de încheierea achiziționarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informații corecte și complete privind:
- datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.);
- caracteristicile esenţiale ale produsului;
- preţul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- modalităţile de plată şi de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinați o problemă atunci când faceți cumpărături online, să încercați o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă.
Dacă acest lucru nu funcționează, vă puteți adresa Direcției de Soluționare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.